خانه | خبر | اخبارایران

علی‌اکبر صالحی: آژانس از انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد به فردو خبر دارد

پنجشنبه, 1390-03-19 12:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

وزير امور خارجه ايران گفت انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد از سايت نطنز به فردو به اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رسيده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران امروز گفت: «هر اقدامی که جمهوری اسلامی ايران در فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای خود انجام می‌دهد به اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌رساند.»

وی افزود: «انتقال غنی‌سازی ۲۰ درصد از سايت نطنز به فردو پيش از اين به اطلاع آژانس رسيده است و بحث خاصی در اين رابطه وجود ندارد.»

صالحی اين ادعا را که «ايران بيش از ۲۰ درصد به غنی‌سازی اورانيوم پرداخته است» رد کرد و گفت: «اين ادعا صحت ندارد و ما هر ميزان غنی‌سازی يا فعاليت ديگر صلح‌آميز هسته‌ای داشته باشيم، قطعأ به اطلاع آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌رسانيم و آژانس نيز قطعأ اين ادعا را رد می‌کند.»

روز گذشته فريدون عباسی دوانی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران اعلام کرد که نخستين زنجيره سانتريفيوژها در سايت فردو به زودی نصب می‌شود و غنی‌سازی ۲۰ درصد بالاتر در نطنز و فردو پی گرفته خواهد شد.

با اين اقدام پیش از پایان سال جاری میلادی ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ايران تا سطح ۲۰ درصد تا سه برابر میزان تولید کنونی افزایش خواهد يافت.

اتحاديه اروپا و آمریکا این اقدام ايران را «تحریک‌آمیز» و خلاف جهت «اعتمادسازی جامعه جهانی» خواندند

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران نيز گفت که اين اقدام «تحت نظارت آژانس و با اطلاع آنان» صورت گرفته است.

روز گذشته اتحادیه اروپا در واکنش به اين اقدام جمهوری اسلامی ايران بیانیه‌ای صادر کرد.

اين اتحاديه افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران را «تشدید سرپیچی از قطع‌نامه‌های شورای امنیت» خواند و از «عدم همکاری» حمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد.

پس از اعتراض اتحاديه اروپا، آمریکا نیز این اقدام ايران را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را بر خلاف جهت «اعتمادسازی جامعه جهانی» دانست.

روز دوشنبه ۱۶ خرداد‌ماه جاری يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در جريان نشست مطبوعاتی اجلاس شورای حکام اعلام کرد امکان دارد ايران فعاليت‌های مخفی مرتبط با برنامه هسته‌ای خود را که ابعاد نظامی دارند تا چندی پيش نيز ادامه داده باشد.

دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بار ديگر ايران را فراخواند تا به «سئوالات روشنی که در مورد طرح‌های تحقيقاتی و توسعه هسته‌ای اين کشور مطرح است و به‌نظر می‌رسد اهداف نظامی دارند» پاسخ گويد.

کشورهای غربی معتقدند برنامه هسته‌ای ايران پوششی برای دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين موضوع را رد کرده و می‌گويد برنامه هسته‌ای خود را برای مقاصد صلح‌آميز استفاده می‌کند.

افزون بر شورای امنيت سازمان ملل که تاکنون با صدور چهار قطع‌نامه، به تحريم‌ها عليه برنامه هسته‌ای ايران و افراد و سازمان‌های مرتبط به آن رأی داده، آمريکا، اتحاديه اروپا و برخی ديگر از کشورها تحريم‌های يک‌جانبه‌ای نيز عليه ايران اعمال کرده‌اند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما