خانه | خبر | اخبارایران

نمایش فیلم‌های پناهی و رسول‌اف در سوییس

شنبه, 1389-12-28 04:10
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

این احتمال وجود دارد که پس از تعطیلات نوروزی حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو کارگردان ایرانی اجرا شود.

 

در اعتراض به محکومیت جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، در یک حرکت شهروندی یک فیلم از پناهی و دو فیلم از رسول‌اف در زوریخ و باسل به نمایش گذاشته می‌شود.
 

به گزارش بخش فرهنگی رادیو زمانه مهدی عبدالله‌زاده، منتقد سینمایی مقیم سوئیس با یاری گزارشگران بدون مرز و برخی نهادهای فرهنگی در سوئیس «دایره» ساخته‌ جعفر پناهی، «جزیره آهنی» و «کشتزارهای سپید» ساخته محمد رسول‌اف را در سینمای اشتات‌کینوی زوریخ و در سینما ریف‌رف باسل به نمایش می‌گذارد.

 

پس از نمایش فیلم در نشست‌های بحث و گفت‌وگويی که پیرامون آزادی بیان برگزار خواهد شد، روز یکشنبه، بیستم مارچ روبرت ریشتر، منتقد سویسی که برای نخستین بار سینمای ایران را به سوییسی‌ها شناساند همراه با آنتونیا برشینگر، نویسنده و فعال حقوق بشر در شهر زوریخ شرکت خواهد کرد. همچنین روز سه شنبه، بیست و سوم مارچ نوشابه امیری، روزنامه‌نگار و مهدی عبدالله‌زاده، منتقد سینمایی و آنتونیا پرشینگر در نشست مشابهی در شهر باسل شرکت می‌کنند. 
 

فیلم‌های جعفر پناهی و محمد رسول‌اف امروز ۱۹ مارس در اشتات‌کینوی زوریخ و روز سه‌شنبه، ۲۲ مارس در سینما ریف‌رف باسل به نمایش درمی‌آیند.

 

این برنامه به این مناسبت تدارک دیده شده است که احتمال می‌رود پس از تعطیلات نوروزی حکم جعفر پناهی و محمد رسول‌اف به اجرا درآید.
 

جعفر پناهی، کارگردان سینما از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شش سال حبس تعزیری و ٢٠ سال محرومیت از ساختن فیلم، فیلمنامه‌نویسی و سفر به خارج از کشور محکوم شده است.
 

جعفر پناهی که از معترضان به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ۲۲ خرداد بود، به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری و ٢٠ سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فيلم‌نامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است.
 

وی یک بار در روز پنج‌شنبه هشتم مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروهی از سینماگران برای بزرگداشت کشته‌شدگان اعتراضات به بهشت زهرا رفته بود، بازداشت شد و بار دوم شامگاه دهم اسفندماه ۱۳۸۸، مأموران امنیتی با ورود به خانه این کارگردان سینما، پس از بازرسی خانه، وی را همراه با همسر و دخترش و پانزده تن دیگر که در خانه او مشغول کار بر روی فیلم تازه وی بودند دستگیر کردند.
 

پس از این بازداشت رسانه‌های طرفدار دولت ادعا کردند، دلیل دستگیری پناهی، تدارک وی برای ساختن فیلمی علیه نظام بوده است.
 

با وجود آزادی همه بازداشت‌شدگان، جعفر پناهی بیش از سه ماه در زندان به‌سر برد و پس از اعتراضات متعدد جهانی نسبت به بازداشت وی و پس از پشت سر گذاشتن یک هفته اعتصاب غذا در زندان، سرانجام در تاریخ چهارم خردادماه امسال با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد.
 

پس از چند بار به تعویق افتادن دادگاه جعفر پناهی روز یک‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه نخستین دادگاه وی برگزار گردید.
 

وی در این دادگاه، بازداشت خود و همکاران و خانواده‌اش را «هجوم صاحبان قدرت بر همه‌ اهل فرهنگ و هنر و سینماگران کشور» دانست و گفت این قدرت‌نمایی برای آن است که بگویند «هر که از ما نیست و مثل ما فکر نمی‌کند، محکوم است.»
 

محمد رسول‌اف، کارگران سینما نیز به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
 

رادیو زمانه به مناسبت نمایش فیلم‌های این دو کارگردان ایرانی و نشست بحث و گفت‌وگو پیرامون آزادی بیان در زوریخ و باسل، گزارشی تهیه کرده است که در فرصتی دیگر منتشر خواهد شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما