خانه | خبر | اخبارافغانستان

ديده‌بان حقوق بشر: اعدام افغانستانی‌ها در ايران بايد متوقف شود

شنبه, 1391-12-12 12:43
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سازمان ديده‌بان حقوق بشر خواستار انتقال اجساد تمام افغانستانی‌هايی که در ايران اعدام و يا از سوی نيروهای مرزی اين کشور کشته شده‌اند به افغانستان شد.

 

به گزارش تارنمای انجمن پناهندگان افغان، فراز صانعی، پژوهشگر امور ايران در سازمان ديده‌بان حقوق بشر روز گذشته جمعه ۱۱ اسفندماه گفت: "هيچ کس در مورد کشته شدن شهروندان افغانستانی توسط نيروهای مرزی ايران پاسخگو نيست."

 

وی عدم واگذاری اجساد شهروندان افغانستانی از سوی ايران را کاملاً غيرعادلانه خواند و افزود: "افغان‌هايی که در گذشته از سوی نيروهای مرزی ايران کشته شده‌اند، مسلح نبودند و در برابر اين نيروها مقاومت نکرده‌اند."

 

سازمان ديده‌بان حقوق بشر می‌گويد عاملان قتل افغان‌ها در مرز ايران و افغانستان بايد مجازات شوند.

 

فراز صانعی در اين‌باره گفت: "روند کشتارهای فراقضايی که در مرزهای ايران صورت می‌گيرند، روندی نيست که فقط به مرز افغانستان و ايران مربوط باشد. بايد يک سيستم پاسخگويی وجود داشته باشد که نيروهای امنيتی اين مسئله را مورد تحقيق قرار دهند و کسانی که به‌طور فراقضايی به سوی مهاجران افغان شليک کرده‌اند، بايد مجازات شوند."

 

فراز صانعی، پژوهشگر امور ايران در سازمان ديده‌بان حقوق بشر: بسياری از اتباع افغان طبق قوانين بين‌المللی که ايران نيز آن‌ها را امضا کرده است، به خدمات کنسولگری افغانستان و امکانات گرفتن وکيل مدافع دسترسی ندارند

شمار شهروندان افغانستانی که در جريان چند سال اخير در ايران اعدام و يا از سوی نيروهای مرزی اين کشور کشته شده‌اند، همچنان نامشخص است.

 

از سوی ديگر حکومت ايران به‌تازگی اجساد شماری از افغانستانی‌هايی را که در ايران اعدام شده بودند، به به اين کشور فرستاد.

 

برخی از رسانه‌های دولتی ايران گزارش داده‌اند که اين افراد به‌ اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده بودند اما سازمان ديده‌بان حقوق بشر از حکومت ايران خواسته است تا اجرای احکام اعدام افغانستانی‌ها که در ماه‌های اخير افزايش کم‌سابقه‌ای يافته است را لغو کند.

 

ديده‌بان حقوق بشر معتقد است بسياری از افغانستانی‌ها با نقض قوانين بين‌المللی در ايران اعدام شده‌اند.

 

پژوهشگر امور ايران در سازمان ديده‌بان حقوق بشر با بيان اين‌که "جرايم مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر نمی‌تواند منجر به اعدام شود"، در اين‌باره گفت: "بسياری از اتباع افغان طبق قوانين بين‌المللی که ايران نيز آن‌ها را امضا کرده است، به خدمات کنسولگری افغانستان و امکانات گرفتن وکيل مدافع دسترسی ندارند."

 

سازمان‌های مدافع حقوق بشر ديگر نيز از ايران خواسته‌اند تا زمينه دسترسی زندانيان افغانستانی به وکيل مدافع را فراهم سازند و اجرای احکام اعدام فزاينده آن‌ها را متوقف سازند اما با اين وجود افغان‌ها همچنان در ايران اعدام می‌شوند.

 

چند روز پيش اجساد پنج تن از افرادی که گفته می‌شد در ايران اعدام شده‌اند، در منطقه کلفگان ولايت تخار در شمال افغانستان به خاک سپرده شدند.

 

پس از آن در روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفندماه صدها تن از مردم هرات در اعتراض به افزايش اعدام شهروندان افغانستان در ايران و خودداری اين کشور از سپردن اجساد اعدام‌شدگان به خانواده‌های‌شان، دست به تظاهرات زدند.

 

معترضان که از مناطق مختلف شهرستان کهسان هرات گردهم آمده بودند عليه حکومت ايران شعار دادند و برای مدتی جاده ارتباطی هرات به سوی مرز ايران را مسدود کردند.

 

اين سومين حرکت اعتراضی در اين رابطه بود که طی سال جاری در هرات برگزار می‌شد. در آبان‌ماه سال جاری به همين خاطر در مقابل سرکنسولگری ايران در هرات تظاهراتی برگزار شد.

 

معترضان در آن زمان ضمن سردادن شعارهايی عليه حکومت ايران، سرکنسولگری اين کشور را با سنگ و چوب مورد حمله قرار دادند و برخی از لوحه‌های تبليغاتی آن را پاره کردند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما