خانه | خبر | اخبارافغانستان

پاکستان شمار بیشتری از طالبان را آزاد می‌کند

شنبه, 1391-09-11 18:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پاکستان در پایان سفر یک هیئت بلند رتبه از افغانستان موافقت کرد تا شمار بیشتری از طالبان را که دراین کشور زندانی هستند، آزاد کند.

 

زلمی رسول، وزیر امور خارجه افغانستان روز جمعه ۱۰ آذر ماه به منظور گفت‌وگو با مقام‌های ارشد پاکستانی در راس یک هیئت ده نفری رهسپار اسلام آباد شد.

 

این هئیت در سفر یک روزه‌اش به طور جداگانه با راجا پرویز اشرف، نخست وزیر، حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقام‌های پاکستانی دیدار کرد.

 

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه در اطلاعیه‌ای گفت‌وگوهای دو جانبه را مفید خواند و اعلام کرد دو کشور توافق کرده‌اند تا در امور امنیتی، توسعه تجارت و سرمایه گذاری بیشتر همکاری کنند و برعلیه "تهدید

تروریسم" به صورت مشترک کار کنند. 

رئیس شورای عالی صلح افغانستان آزادی این افراد را که شامل ملا نورالدین ترابی، وزیر پیشین دادگستری رژیم طالبان نیز بود را در آغاز مذاکرات صلح با این گروه موثر خواند  

در این اطلاعیه گفته شده است که پاکستان حاضر است شمار دیگری از افراد طالبان را که در این کشور زندانی هستند آزاد کند اما در آن در مورد به هویت این طالبان و زمان آزادی آنان اشاره نشده است.

 

دو هفته پیش و در پی سفر صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان، ۹ تن از چهره‌های میان رتبه طالبان از سوی پاکستان آزاد شدند.

 

رئیس شورای عالی صلح افغانستان آزادی این افراد را که شامل ملا نورالدین ترابی، وزیر پیشین دادگستری رژیم طالبان نیز بود را در آغاز مذاکرات صلح با این گروه موثر خواند.

 

سه شورای رهبری طالبان در کویته، پیشاور و وزیرستان پاکستان مستقر است. این کشور همواره از سوی افغانستان متهم شده است که با پناه دادن به رهبران طالبان وحمایت از آن‌ها به ادامه جنگ در افغانستان کمک می‌کند؛ موضوعی که از سوی امریکا نیز تائید شده است.

 

افغانستان افزون بر این پاکستان را متهم کرده است که برخی از رهبران و مقام‌های ارشد طالبان را که میانه‌رو هستند و حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان هستند، را تحت فشار قرار داده و یا زندانی کرده است.

 

ملاعبدالغنی برادر، معاون امور امنیتی و مالی گروه طالبان از جمله مقام‌های ارشد این گروه است که گفته می‌شود از حامیان انجام گفت‌وگوهای صلح بود. وی در بهمن ماه ۱۳۸۸ خورشیدی از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در شهر کراچی این کشور بازداشت شد.

 

دولت افغانستان بار‌ها خواستار رهایی ملا برادر شده است؛ صلاح‌الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح این کشور پیش از‌این تائید کرده بود که این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه با مقام‌های پاکستانی مطرح شده و وی به زودی آزاد خواهد شد اما زمان مشخصی را برای آن اعلام نکرد.

 

به گفته ربانی، افغانستان تا اکنون بار‌ها در مورد "زندانی شدن طالبان علاقه به صلح" از سوی پاکستان ابراز نگرانی کرده است. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما