خانه | خبر | اخبارافغانستان

نخست‌وزير ايتاليا: چشم به راه يک تغيير (مثبت) در افغانستان هستيم

یکشنبه, 1391-08-14 17:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ماريو مونتی، نخست‌وزير ايتاليا در سفر به افغانستان اعلام کرد سال ۲۰۱۴ برای افغانستان تغيير و تحول در پی خواهد داشت اما تغيير منفی و بازگشت جامعه جهانی از اين کشور نخواهد بود.

 

نخست‌وزير ايتاليا که امروز يکشنبه ۱۴ آبان‌ماه در يک نشست مشترک خبری با حامد کرزی، رئيس‌جمهور افغانستان در کابل سخن می‌گفت بر ادامه تعهد کشورش در حمايت از افغانستان تأکيد کرد.

 

مونتی با اشاره به سند همکاری‌های استراتژيک ميان افغانستان و ايتاليا که اوايل سال جاری به امضا رسيد گفت که اين توافق آسايش اجتماعی و اقتصادی را برای افغانستان در پی خواهد داشت.

 

وی گفت: "ما چشم به راه يک تغيير و تحول در سال ۲۰۱۴ در افغانستان هستيم؛ سالی که تغيير و تحول خواهد بود و نه سال بازگشت بلکه ايتاليا و جامعه جهانی به پشتيبانی خود از افغانستان ادامه خواهند داد و اين کشور را تنها نخواهند گذاشت."

 

طی ۱۰ سال گذشته ۵۲ نظامی ايتاليايی به‌ويژه بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای که طالبان همواره مسئوليت آن را برعهده گرفته‌اند، در افغانستان کشته شده‌اند

طبق اعلام کميسيون انتخابات افغانستان، انتخابات رياست جمهوری اين کشور در سال ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد؛ هم‌زمان قرار است روند سپردن مسئوليت تأمين امنيت اين کشور نيز از نظاميان بين‌المللی به نيروهای امنيتی افغانستان در اين سال به پايان برسد و نيروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

 

ماريو مونتی گفت با حامد کرزی در مورد انتخابات رياست جمهوری اين کشور بحث‌هايی داشته است. وی گفت که اين انتخابات صفحه‌ای نو در تاريخ افغانستان خواهد گشود.

 

نخست‌وزير ايتاليا همچنين گفت با رئيس جمهور افغانستان در مورد اوضاع و چالش‌های منطقه‌ای نيز گفت‌وگو کرده است.

 

وی در ادامه از حضور بيش از سه هزار و ۵۰۰ سرباز اين کشور در قالب نيروهای بين‌المللی کمک به تأمين امنيت افغانستان، آيساف، به نيکی ياد نمود و گفت به حضور آنان در اين کشور به خاطر "تأمين صلح جهانی" افتخار می‌کند.

 

ايتاليا فرماندهی نيروهای آيساف را در غرب افغانستان برعهده دارد که متشکل از ۱۲ کشور عضو ناتو است و بيشتر آنان در هرات که با ايران هم‌مرز است، مستقر هستند.

 

طی ۱۰ سال گذشته ۵۲ نظامی ايتاليايی به‌ويژه بر اثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای که طالبان همواره مسئوليت آن را برعهده گرفته‌اند، در افغانستان کشته شده‌اند.

 

حامد کرزی نيز در سخنانی ايتاليا را دوست ديرينه افغانستان خواند و گفت اين کشور در ۱۰ سال گذشته بيش از ۵۰۰ ميليون دلار به افغانستان کمک کرده است.

 

وی گفت: "ما با يکديگر در مورد انتخابات آينده، روند انتقال مسئوليت‌های امنيتی صبحت کرديم،‌‌ همان‌طور که ما مطمئن بوديم اين‌ها (ايتاليايی‌ها) نيز مطئمن بودند که افغانستان آينده خوبی در پيش خواهد داشت."

 

اين خوش‌بينی‌ها در حالی مطرح می‌شود که با نزديک‌تر شدن زمان خروج نيروهای خارجی از افغانستان، طالبان ضمن رد درخواست‌های دولت افغانستان برای صلح، به نبردهای مسلحانه تا تشکيل دولت تحت رهبری خود ادامه خواهد داد. 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما