خانه | خبر | اخبارافغانستان

کمک دانمارک برای تقویت نقش جامعه مدنی افغانستان

سه شنبه, 1391-04-20 22:56
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دانمارک اعلام کرد طی يک طرح بلندمدت جامعه مدنی افغانستان را کمک خواهد کرد تا نقش فعال‌تری را در زمينه ايجاد صلح در اين کشور برعهده بگيرد.

سفارت دانمارک در کابل امروز سه‌شنبه ۲۰ تير، در اطلاعيه‌ای اعلام کرد اين طرح از سوی کريستيان فريس باخ، وزير همکاری‌های توسعه‌ای اين کشور در کنفرانس بين‌المللی توکيو بيان شده است.

کنفرانس بين‌المللی توکيو که روز يکشنبه با حضور نمايندگان بلندپايه ۸۰ کشور و سازمان بين‌المللی برگزار شد و طی آن جامعه بين‌المللی تعهد سپرد طی يک برنامه چهار ساله تا پايان سال ۲۰۱۵، ۱۶ ميليارد دلار برای توسعه امور غيرنظامی افغانستان کمک کند.

مطابق با اين طرح  سازمان‌های جامعه مدنی، فعالان حقوق زنان، کارشناسان حقوق بشر و رهبران مذهبی در قالب کنفرانس‌های مشورتی در سطح حوزه‌های مختلف افغانستان گردهم خواهند آمد

وزير همکاری‌های توسعه‌ای دانمارک گفته است مطابق با طرح جديد اين کشور، سازمان‌های جامعه مدنی، فعالان حقوق زنان، کارشناسان حقوق بشر و رهبران مذهبی در قالب کنفرانس‌های مشورتی در سطح حوزه‌های مختلف افغانستان گردهم خواهند آمد.

بر پايه اين طرح بلندمدت، نتايج نشست‌های حوزه‌های مختلف به شورای عالی صلح افغانستان ارائه خواهد شد تا در زمينه تأمين صلح و ثبات از آن استفاده شود.

کريستيان فريس باخ، به‌ويژه از نقش کم‌رنگ زنان در روند صلح و آشتی ملی در افغانستان انتقاد کرده و افزوده است: "امروز صدای زنان در اين زمينه کمتر شنيده می‌شود اما در ابتکار تازه تلاش می‌شود تا نظرها و پيشنهادهای زنان نيز در راستای تأمين صلح گنجانده شود."

در يک سال اخير دولت افغانستان تلاش‌هايی را برای دستيابی صلح با طالبان صورت داد اما از آن جايی که اين گروه افراطی مخالف دستاوردهای ۱۰ سال گذشته افغانستان در زمينه آزادی‌های فردی و اجتماعی و به‌ويژه نقش‌آفرينی زنان است، اين تلاش‌ها نگرانی‌های جدی جامعه مدنی اين کشور را در پی داشته است.

اين نگرانی‌ها از سوی نمايندگان جامعه مدنی افغانستان در نشست بين‌المللی توکيو نيز ابراز شد و آنان خواهان حفظ دستاوردهای اخير اين کشور و نقش‌آفرينی بيشتر در امور مختلف به‌ويژه تأمين صلح شدند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما