خانه | خبر | اخبارافغانستان

خنثی شدن سه حمله بزرگ انتحاری همزمان با کنفرانس شيکاگو

سه شنبه, 1391-03-02 20:52
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

اداره امنيت ملی افغانستان اعلام کرد که سه حمله بزرگ انتحاری را که به‌خاطر تحت الشعاع قرار دادن کنفرانس شيکاگو سازماندهی شده بود،‌ خنثی کرده است.

لطف‌الله مشعل،‌ سخنگوی اداره امنيت ملی افغانستان،‌ امروز سه‌شنبه دوم خردادماه در يک نشست خبری در کابل گفت هدف اصلی تروريست‌ها،‌ انجام حمله انتحاری به اداره توسعه بين‌المللی آمريکا در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان بوده است.

به گفته وی،‌ حمله دوم در يکی از مناطق مسکونی شهر کابل برنامه‌ريزی شده بود و آن‌ها در يک طرح ديگر می‌خواستند ضمن مسموميت شماری از سربازان ارتش در ولايت لوگر،‌ انفجارهايی را در آن‌جا سازماندهی کنند.

مشعل افزود ۱۵ نفر از جمله يک شهروند پاکستانی به اتهام سازماندهی اين حمله‌ها بازداشت شده‌اند و از اين افراد دو کمربند انتحاری،‌ اسلحه خودکار و مقاديری مواد منفجره نيز به‌دست آمده است.

سخنگوی امنيت ملی افغانستان تأکيد کرد که اين افراد قصد داشتند در حالی که کنفرانس بين‌المللی شيکاگو با محوريت افغانستان در جريان است ضمن راه‌اندازی حمله‌های هماهنگ در چند منطقه،‌ به‌لحاظ تبليغاتی توانايی نيروهای امنيتی افغانستان را زير سئوال ببرند و سرخط خبرهای جهان شوند.

باراک اوباما،‌ رئيس جمهوری آمريکا پس از پايان اين اجلاس در يک نشست خبری از "پيشرفت قابل ملاحظه" نيروهای امنيتی افغانستان سخن گفت و خواستار مسئوليت‌پذيری نيروهای امنيتی اين کشور شد

لطف‌الله مشعل گفت بازداشت‌شدگان در اعتراف‌های خود گفته‌اند که به‌دستور و کمک شبکه طالبان پاکستانی و اداره اطلاعات ارتش پاکستان اين حمله‌ها را سازماندهی کرده و قصد اجرای آن را داشتند.

در يک ويدئو که از سوی امنيت ملی در دسترس خبرنگاران قرار گرفت افراد بازداشت‌شده اعتراف می‌کنند که به‌خاطر انجام اين حمله‌ها از سوی استادان پاکستانی و ازبکستانی (طالبان) در منطقه وزيرستان پاکستان آموزش ديده‌اند.

نشست دو روزه سازمان ناتو در شيکاگو که افغانستان موضوع اصلی آن بود روز يکشنبه با حضور دبيرکل سازمان ملل،‌ دبيرکل ناتو و‌ رهبران و نمايندگان حدود ۶۰ کشور جهان برگزار گرديد.

طبق توافق رهبران ناتو مسئوليت تأمين امنيت مناطق مختلف افغانستان تا اواسط سال آينده ميلادی به نيروهای امنيتی اين کشور واگذار خواهد شد و ۱۳۰ هزار نيروی رزمی اين سازمان نيز تا پايان سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ خورشيدی) افغانستان را ترک خواهند کرد.

باراک اوباما،‌ رئيس جمهوری آمريکا پس از پايان اين اجلاس در يک نشست خبری از "پيشرفت قابل ملاحظه" نيروهای امنيتی افغانستان سخن گفت و خواستار مسئوليت‌پذيری نيروهای امنيتی اين کشور شد.

وی با بيان تعهد آمريکا و هم‌پيمانان اين کشور در "پايان مسئولانه" اين جنگ و تأمين ثبات در افغانستان، تأکيد کرد که آن‌ها هرگز اجازه نخواهند داد طالبان دوباره به قدرت برسند.

اوباما با يادآوری تنش در روابط آمريکا و پاکستان گفت می‌خواهد پاکستان به‌عنوان بخشی از تلاش‌های جهانی برای تأمين امنيت افغانستان باشد چرا که به‌گفته اوباما همکاری با جامعه جهانی به‌نفع پاکستان است.

پاکستان از حدود هفت ماه گذشته راه تدارکاتی ناتو به افغانستان را مسدود ساخته است. اين کشور همواره از سوی آمريکا،‌ ناتو و دولت افغانستان به حمايت از شورشيان در افغانستان متهم شده اما پاکستان اين اتهامات را رد کرده است.

از سوی ديگر اندرس فوگ راسموسن،‌ دبيرکل ناتو نيز با اشاره به تأمين هزينه نيروهای امنيتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ از قول شماری از کشورها در اين زمينه استقبال کرد اما گفت قرار نبوده است که کشورهای شرکت‌کننده در اين کنفرانس قول کمک بدهند.

هزينه سالانه نيروهای امنيتی افغانستان حدود چهار ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار برآورد شده است و دبيرکل ناتو نيز با اشاره به اين موضوع تأکيد کرد که در اين زمينه کمبود منابع مالی وجود ندارد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

این حمله ها مصنوعاتی ست که از سوی طرفداران کرزای تدارک داده اند تا غربیها پول بدهند و آنها بدزدند. رفقای برادر کرزای همچنان بدزدی و قاچاق مشغلند. **** بر کسانی که افغانستان عزیز را به این روز انداختند. اقغانستان فقط توسط قوه ی قهریه اسلام و حکومت شیعیان در ایران و سنی ها و سلفی خائن تخریب نمی شوه بلکم تو سط دزدان کرزای یم تخریب می شه. کرزای همین حالا اگرم از کار بره کنار میره به آمریکا پناهنده میشه. این آدم بدرد این کار نمی خوره. این فقط مثل یک عاروسکه مصنوعیه.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما