خانه | خبر | اخبارافغانستان

احتمال تغيير زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری افغانستان

پنجشنبه, 1391-01-24 19:04
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رئيس جمهور افغانستان اعلام کرد که احتمال دارد زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری اين کشور و يا خروج نظاميان خارجی از افغانستان تغيير کند.

انتظار می‌رود انتخابات رياست جمهوری افغانستان در تابستان سال ۲۰۱۴ برگزار شود و هم‌زمان برنامه خروج تدريجی نيروهای خارجی از اين کشور تا پايان همين سال تکميل شود.

حامد کرزی،‌ رئيس جمهور افغانستان که امروز پنج‌شنبه ۲۴ فروردين‌ماه،‌ در يک نشست مشترک خبری با اندرس فوگ راسموسن،‌ دبيرکل ناتو در کابل سخن می‌گفت در مورد توانايی اين کشور در مديريت هم‌زمان انتخابات رياست جمهوری و خروج نيروهای خارجی ابراز ترديد کرد.

وی گفت: "اين احتمال وجود دارد که يا انتخابات رياست جمهوری و يا برنامه خروج کامل نيروهای خارجی در سال ۲۰۱۳ اجرا شود تا فرصت کافی برای برگزاری برنامه دوم در سال ۲۰۱۴ وجود داشته باشد."

اما رئيس جمهور افغانستان افزود که مشورت در اين زمينه در سطح داخلی جريان دارد و هنوز زود است که در اين‌باره تصميمی گرفته شود.

به گفته اندرس فوگ راسموسن،‌ دبير کل ناتو، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از عمليات نظامی از سوی نيروهای امنيتی افغانستان صورت می‌گيرد

کرزی گفت "آن چه که به نفع دولت و مردم افغانستان" باشد را در اين زمينه انجام خواهند داد.

افزون بر اين رئيس جمهور افغانستان،‌ کاهش شمار نيروهای امنيتی اين کشور تا سال ۲۰۱۴ را رد کرد و گفت که تاکنون در باره اين موضوع تصميم گرفته نشده است.

روز گذشته روزنامه نيويورک تايمز به‌نقل از عبدالرحيم وردگ،‌ وزير دفاع افغانستان گفته بود قرار است شمار نيروهای امنيتی اين کشور تا پايان سال ۲۰۱۴ با در نظر گرفتن اوضاع امنيتی از ۳۵۲ هزار تن به ۲۳۰ هزار نفر کاهش يابد.

کاهش کمک‌های بين‌المللی به‌ويژه از سوی آمريکا، دليل کاهش احتمالی شمار نيروهای ارتش و پليس افغانستان اعلام شده بود.

اما حامد کرزی در نشست مشترک خبری با دبير کل ناتو تأکيد کرد هر گونه تصميم در اين زمينه پس از سال ۲۰۱۶ و بر اساس وضعيت امنيتی افغانستان،‌ گرفته خواهد شد.

اندرس فوگ راسموسن،‌ نيز گفت که کاهش شمار نيروهای امنيتی افغانستان با در نظر گرفتن ظرفيت اين نيروها صورت می‌گيرد.

به گفته راسموسن در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از عمليات نظامی از سوی نيروهای امنيتی افغانستان صورت می‌گيرد و ناتو تصميم دارد مسئوليت تمام اين عمليات را پس از سال ۲۰۱۴ به نيروها واگذار کند.

با اين حال دبير کل ناتو تأکيد کرد که اين سازمان پس از اين تاريخ نيز افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و به همکاری‌های خود ادامه خواهد داد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما