خانه | خبر | اخبارافغانستان

حامد کرزی به عربستان سفر کرد

شنبه, 1390-06-05 17:31
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در راس یک هیأت بلند پایه از مقامات این کشور به دعوت پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر کرد.

 
دفتر ریاست جمهوری افغانستان با نشر اطلاعیه در کابل اعلام کرد که این حامد کرزی دراین سفر با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و شماری از مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند.
 
روابط دوجانبه و صلح و ثبات منطقه‌ای از محورهای گفتگوی مقامات دو کشور اعلام شده است.
 
وزیران خارجه، کشور، حج و اوقاف، انرژی و آب و شماری از اعضای شورای عالی صلح حامد کرزی را دراین سفر همراهی می‌کنند.
 
در اطلاعیه گفته شده است که رئیس جمهور افغانستان و هیأت همراه به منظور ادای مراسم حج عمره مراسم به شهر مکه نیز سفر خواهند کرد.
 
رژیم طالبان پیش از سرنگونی در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، از سوی عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده به رسیمت شناخته بود و گفته می‌شود هنوز هم عربستان بر طالبان نفوذ دارد
 
عربستان به دلیل وجود اماکن مقدس مسلمانان از احترام ویژه‌ای در جامعه‌ای اسلامی برخوردار است و از همین رو دولت افغانستان تلاش دارد تا این کشور با استفاده از موقعیت و نفوذ خود زمینه صلح با طالبان را فراهم سازد.
 
رژیم طالبان پیش از سرنگونی در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، از سوی عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده به رسیمت شناخته بود و گفته می‌شود هنوز هم عربستان بر طالبان نفوذ دارد.
 
در بهمن ۱۳۸۹، حامد کرزی در جریان نشست بین‌المللی لندن در مورد افغانستان، از عربستان خواست تا برای حل بحران این کشور همکاری کند.
 
رئیس جمهوری افغانستان بعد از این نشست و در راستای جلب حمایت عربستان به این کشور سفر کرد اما با وصف آن، این تلاش‌ها صلح تا اکنون نتیجه ملموسی نداشته است.
 
طالبان اما تا اکنون همواره درخواست‌های صلح با دولت افغانستان را رد کرده و ضمن تاکید بر مبارزه مسلحانه هرگونه صلح و آشتی در حضور نیروهای خارجی ناکام خوانده است.
 
در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نظامی خارجی زیر فرماندهی ناتو در افغانستان حضور دارند. ناتو اعلام کرده است تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی از افغانستان خارج خواهد شد.
 
هم‌زمان با سفر کرزی به عربستان، ‌ سه حمله انتحاری در شهرهای لشکرگاه و قندهار در جنوب افغانستان به قوع پیوست که طی آن ۵ غیر نظامی کشته و ۴۵ تن که بیشتر آنان غیر نظامی هستند مجروح شدند. طالبان مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما