خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | کتاب زمانه

فقط می‌خواستم خودکشی کنم

شنبه, 1391-03-06 10:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
برنامه رادیویی "با خانم نویسنده"، گفت‌و‌گو با شهرنوش پارسی‌پور پیرامون گزیده‌هایی از ادبیات داستانی ایران و جهان
سارا روشن

سارا روشن در گفت‌و‌گو با شهرنوش پارسی‌پور - در چند هفته گذشته چهار برنامه رادیویی در معرفی گزیده‌هایی از ادبیات داستانی ایران و جهان به شکل گفت‌و‌گو با شهرنوش پارسی‌پور ضبط شده و از آن میان دو برنامه از رادیو زمانه پخش شده است.

چهار برنامه نخست را سارا روشن در گفت‌و‌گو با شهرنوش پارسی‌پور تهیه کرده است. گفت‌و‌گوهای بعدی را حسین نوش‌آذر انجام می‌دهد. مجموعه "با خانم نویسنده" از برنامه پنجم به بعد در روزهای شنبه در سایت زمانه با متن کامل گفت‌و‌گو منتشر می‌گردد.

 

نخستین بخش از این مجموعه برنامه‌ها به مجموعه داستانی از بابک تختی اختصاص دارد که در سال ۱۳۸۳ توسط نشر قصه در تهران با عنوان "فقط می‌خواستم خودکشی کنم" منتشر شد. پیش از آن انتشارات نیلوفر در سال ۱۳۷۶ از بابک تختی مجموعه داستان دیگری با نام "کاش نامش را می‌پرسیدی" منتشر کرده بود.

 

بابک تختی در گفت‌و‌گو با شکوفه آذر گفته است: "من دوست دارم که از طریق ادبیات، جهان پیرامونم را بشناسم. به جز این هدف من از همه خواندن‌ها و نوشتن‌ها و دیدن‌ها، «انسان‌تر» شدن است. دلم مى‌خواهد که مدام با این روش‌ها، انسان درونم را بیدار نگه دارم."

 

"با خانم نویسنده" در معرفی کتاب: ازین پس شنبه‌ها در سایت زمانه

شهرنوش پارسی‌‌پور در گفت‌و گو درباره "فقط می‌خواستم خودکشی کنم" اعتقاد دارد که این مجموعه داستان بيشتر به شرح احوال مى‌ماند. بابک تختی، فرزند زنده‌یاد غلام‌حسین تختی است. تولد او مصادف شد با خودکشی تختی و به این دلیل که غلامرضا تختی یک چهره ملی بود و هنوز هم درباره او بحث می‌شود، فرزند او، بابک هم طبعاً در حوزه پدر پرورش پیدا کرده و هم‌ازین‌روی بسیار طبیعی‌ست که آثارش تحت تأثیر زندگی پدرش باشد. بابک تختی اما در مجموعه داستان "فقط می‌خواستم خودکشی کنم" به طور مستقل به ادبيات مى‌پردازد.

 

كار تختى به عنوان نويسنده از اهميت برخوردار است. او که دلبسته ادبيات است، كار خود را به عنوان ناشر آغاز كرد. اما اينك در آمريكا زندگى مى كند و در جوار تلاش و كوشش براى اداره اقتصادى زندگى، همچنان علاقه‌اش به ادبيات را حفظ كرده است. البته از اين نويسنده آثار ديگرى نيز به چاپ رسيده كه در اين آثار بيشتر درگير زندگى و گذشته‌اش است. اما در كتاب حاضر به ميدان اصلى ادبيات روى مى‌آورد.

 

ازدواج با منيرو روانى‌پور، كه او نیز از نويسندگان نام‌آشنای ایران است، تختى را بيشتر درگير ادبيات كرده است. او نشان مى دهد كه براى پذيرش زنان نويسنده قابليت خوبى دارد.

 

بابک تختی: هدف من از همه خواندن‌ها و نوشتن‌ها و دیدن‌ها، «انسان‌تر» شدن است.

نویسنده در داستان "تهمینه و رستم" فردوسی را وارد داستان می‌کند و با تهمینه و رستم وارد گفت‌و‌گو می‌شود و به آن‌ها توضیح می‌دهد که چرا و چگونه و به چه انگیزه‌ای آن‌ها را به شکلی که در داستان می‌شناسیم آفریده است. بابک تختی در این داستان کوتاه تلاش کرده زبان تازه‌ای نزدیک به زبان فردوسی ابداع کند و در این کار هم تا حدی موفق بوده است. این داستان البته از نظر پرداخت و لحن و زبان با داستان‌های بعدی کتاب تفاوت دارد.

 

در داستان‌های بعدی معمولاً با نویسنده‌هایی آشنا می‌شویم که یا تحت ستم هستند و یا قصد دارند چیزی بنویسند.

 

در "پاریس زیبا"، یکی دیگر از داستان‌های این مجموعه با زنی آشنا می‌شویم که شوهر دارد، اما مردی تلاش می‌کند او را به سوی خود بکشاند.

 

یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که داستان‌ها اصولاً به طور ناگهانی، پیش از آنکه خواننده بتواند خودش را با موضوع هماهنگ کند، به پایان می‌رسند و در واقع به تعبیر شهرنوش پارسی‌پور قطع می‌شوند.

 

گفت‌و‌گوی سارا روشن با شهرنوش پارسی‌پور درباره مجموعه داستان "فقط می‌خواستم خودکشی کنم" را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید.

 

در همین زمینه:

::برنامه‌های رادیویی شهرنوش پارسی‌پور در رادیو زمانه::
::وب‌سایت شهرنوش پارسی‌پور:: 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما