خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | کتاب زمانه

راه هروئین از افغانستان تا انگلستان

جمعه, 1391-02-08 14:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
مجموعه‌ای از عکس‌های آنتونت د یونگ و روبرت کنت از راه جهانی قاچاق هروئین و پیامدهای اعتیاد به هروئین
سارا روشن

سارا روشن - مجموعه عکس‌هایی از مسیر هروئین از افغانستان تا انگلستان در مدت ۱۹ سال به همت آنتونت د یونگ، عکاس و روزنامه‌نگار و روبرت کنت، عکاس در هلند به چاپ رسیده است. در این مجموعه علاوه بر عکس‌هایی از کشت خشخاش، مبارزه با آن، عکس‌هایی جمع‌آوری شده از مسیر قاچاق هروئین از افغانستان تا انگلستان و همچنین عکس‌هایی از معتادان و دلالان هروئین در کشورهای مختلف.

در این مجموعه عکس‌هایی می‌بینیم از سربازان اوکرائینی که در زمان جنگ روسیه با افغانستان معتاد شده‌اند. عکسی از محله‌ای در روتردام را می‌بینیم که به علت زیاد بودن تعداد ساکنان معتاد به هرویین ویران شده و همچنین عکس‌هایی هم از اولین قربانیان هرویین در بندرهای انگلستان دیده می‌شود.

آنتونت د یونگ درباره انگیزه‌اش از این پروژه و انتشارش به شکل کتاب به زمانه می‌گوید: «می‌خواستیم نشان دهیم که جنگ افغانستان بر بسیاری از کشور‌ها تأثیر گذاشته و دیگر نمی‌توانیم بگوییم که جنگ افغانستان به ما ربطی ندارد. امیدواریم هر کس که کاری از دستش برمی‌آید، تلاشش را بکند که در منطقه ثبات ایجاد شود.»

 

در معاملات هروئین بیش از ۵۶ میلیارد یورو رد و بدل می‌شود و ۹۲ درصد هرویین جهان را افغانستان تأمین می‌کند.

 

 مجموعه‌ای از عکس‌های آنتونت د یونگ و روبرت کنت

به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد بیش از ۱۶ میلیون نفر در دنیا به هرویین اعتیاد دارند.

 

در سال‌های گذشته کشورهای مختلف تلاش کردند با تغییر نظام اقتصادی افغانستان، کشاورزان را به کاشت محصولات دیگری غیر از خشخاش تشویق کنند.
 

آنتونت د یونگ در برنامه تلویزیون «فارای» هلند در این‌باره می‌گوید: «از سفر اول در سال ۱۹۹۳ در افغانستان، در این زمینه دائم با پروژه‌های شکست‌خورده مواجه شدم. در سفری که از پاکستان به جلال‌آباد داشتم، در اتوبوس به مزرعه‌های زیبای خشخاش نگاه می‌کردم همراهم تعریف می‌کرد که چطور آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند با کمک مالی به کشاورزان آن‌ها را از کشت خشخاش باز دارند ولی نتیجه‌اش این بود که کشاورزهای دیگر هم برای اینکه بتونند کمک مالی بگیرند شروع به کشت خشخاش کردند.»

 

با وجود اینکه ایران یکی از مهم‌ترین مسیرهای قاچاق هروئین در جهان است، عکاسان این پروژه موفق نشدند برای عکاسی از مرز بین ایران و افغانستان مجوز بگیرند. در این‌باره آنتونت د یونگ به زمانه می‌گوید: «ما چندین بار برای ایران ویزا دریافت کردیم، ولی مجوز عکاسی در مرز ایران و افغانستان به ما داده نشد. نوار مرزی ایران و افغانستان برای ما خیلی اهمیت داشت. ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران در همین نوار مرزی با افغانستان مبارزه گسترده‌ای با قاچاقچیان مواد مخدر را آغاز کرده. فقط در فاصله بین سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ حداقل ۳۰۰۰ مرزبانان و پلیس ایرانی در این مرز کشته شدند.»

 

به‌رغم تلاش مرزبانان ایرانی، به گفته نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم در سازمان ملل سالانه ۱۱۵ تن (۳۱. ۵ درصد از کل) هروئین از افغانستان به جمهوری اسلامی ایران قاچاق می‌شود.

قاچاق موادمخدر به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ایران به چالش بزرگ جمهوری اسلامی تبدیل شده است. از سال ۱۹۹۶ ایران بیش از سه چهارم کشفیات سالانه تریاک جهان را به خود اختصاص داده و همچنین بیشترین میزان کشفیات هروئین و مورفین در جهان را گزارش کرده است. در سال ۲۰۰۹ کشفیات هروئین در جمهوری اسلامی ایران حدوداً ۲۵ تن بوده است و در سال ۲۰۰۸، ۲۳ تن.

 

گفت‌و‌گو با آنتونت د یونگ و همچنین گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد را می‌توانید از طریق فایل صوتی بشنوید.

 

در همین زمینه:
:: عکس‌هایی از مسیر هروئین از افغانستان تا انگلستان در کتابفروشی آمازون::
::سارا روشن در رادیو زمانه::
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما