پاسخ دادن به دیدگاه
«در ارکستر فیلارمونیک بلگراد همه یک هدف دارند»
علی (الکساندر) رهبری، موسیقیدان ایرانی به تازگی به عنوان «رهبر میهمان دائمی» برای ارکستر فیلارمونیک بلگراد برگزیده شده است. او از دسامبر ۲۰۱۰، همکاریها خود را به شکل پراکنده با این ارکستر آغاز کرده بود.
رهبری که سالها رهبری ارکستر فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک را نیز به عهده داشته است از موقعیت تازه در بلگراد بسیار راضی به نظر میرسد و از شوق نوازندگان جوان این ارکستر برای بهتر بودن سخن میگوید. او به «رادیو زمانه» میگوید:
"ماه دسامبر سال گذشته مرا دعوت کردند که تنها برای اجرای یک کنسرت به آنجا بروم و "میهن من" اثری از اسمتانا را رهبری کنم. البته من در رابطه با این ارکستر کنجکاو شده بودم چون از مدیر برنامهام و بسیاری دیگر شنیده بودم که زوبین مهتا که یکی از بهترین رهبران ارکستر در دنیا است، رهبری این ارکستر را به به شکل افتخاری پذیرفته و موهای تانگ، رهبر معروف چینی هم به عنوان رهبر دائم آن مشغول به کار است. به همین دلیل من خیلی برای کار کردن با این ارکستر علاقه نشان دادم، هرچند پیشتر، چندان مشتاق نبودم..."
علی رهبری که در هنرستان موسیقی ملی در تهران و آکادمی موسیقی وین تحصیل کرده، تنها هنرمند ایرانی است که تا کنون، ارکسترهایی مانند ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر ملی فرانسه و ارکستر سمفونیک تورنتو را رهبری کرده است. وی در سال ۱۹۷۹ با پشتیبانی وزارت فرهنگ و هنر ایران، سه صفحه از ساختههای آهنگسازان ایرانی را با ارکستر سمفونیک نورنبرگ رهبری و ضبط کرد که در آلبومی به نام «منظومههای سمفونیک از ایران» منتشر شده است. او در سال ۲۰۰۵ پس از حدود سی سال برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران به ایران آمد ولی پس از مدت کوتاهی، روی صحنه از سمت خود استعفا داد.
رهبری همچنین نخستین تجربه خود با ارکستر فیلامونیک بلگراد را بسیار امیدوارکننده ارزیابی میکند و میگوید:
"زمانی که به آنجا رفتم، اولاً با یک رییس درجه یک ارکستر که خود پیانیست است روبرو شدم و از آغاز تمرینات هم متوجه شدم که نوازندگان همه جوان هستند و از دیسیپلین و شوق بالایی برخوردارند. من همیشه اعتقاد داشتهام که وقتی مدیر اجرایی یک ارکستر درست باشد، او میتواند همه چیز را به هم بریزد. این چیزی است که خیلیها نمیفهمند. یعنی در ایران که اصلاً متوجه نمیشوند، برای اینکه اصلاً وارد نیستند. ولی در کشورهای دیگر هم اغلب متوجه این نقش مدیر اجرایی نیستند. تنها ارکسترهایی متوجه این نقش هستند که پول دولتی دریافت نمیکنند. اینها آدمهایی هستند که با عشق فراوان کار میکنند."
همکاری به عنوان رهبر میهمان دائمی با ارکستر فیلارمونیک بلگراد، دستکم شش کنسرت در سال را به همراه دارد. رهبری میگوید پس از پایان فعالیت با ارکستر فیلارمونیک رادیو و تلویزیون بلژیک، این تنها زمانی بوده که از کار با یک ارکستر، کاملاً راضی بوده است.
او میافزاید: "بزرگترین لذتی که به عنوان رهبر ارکستر میتوانید ببرید، این است که جلوی ۱۰۰-۱۱۰ نفر بنشینید که تقریباً همه با جان و دل میخواهند گوش کنند شما چه میگویید و همان کار را انجام بدهند. حالا باید خوشبختانه بگویم که این ارکستر از ارکستر در بروکسل هم بهتر شده است.»
علی رهبری «هویت» ارکستر فیلارمونیک بلگراد را یکی از دلایل پیشرفت آن میداند. او میگوید: « در بروکسل، ما ۵-۶ نوازنده خارجی از کشورهایی مانند رومانی، لهستان و… داشتم که اینگونه افراد تنها بهخاطر پول میآیند کار کنند و نه انگیزهی بیشتر. یا در مالاگا، بیشتر نوازندگان خارجی بودند. یعنی انگیزه به آن صورت نیست که ارکستر، هویتی داشته باشد. در بلگراد بر حسب اتفاق، تقریباً همهء نوازندگان، صرب هستند و نکتهای وجود دارد که کمتر جایی میشود پیدا کرد؛ همه یک هدف دارند."
* ایمیل تهیهکننده:
پیوند مرتبط:
ویدئو: گفتگوی رادیو زمانه با علی رهبری در وین و براتیسلاوا