خانه | جامعه | حقوق انساني ما

گزارش خفگی

چهارشنبه, 1391-10-27 11:30
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

عزیز خسروشاهی – هم اختناق سیاسی هم خفقان ناشی از آلودگی! این وضعیت ایران است. برای کسانی که این روز‌ها از نزدیک با مشکل آلودگی هوا در تهران و بخش‌هایی دیگری از ایران درگیر نبوده‌اند، تصوری تا حد ممکن نزدیک به واقعیت از آنچه مردم می‌کشند، از خلال ارقام و آمار و گزارش‌های رسمی غیر ممکن است. یک راه مناسب ترسیم واقعیت، ارائه تابلوهایی از موارد مشخص است به صورت ثبت لحظه و گفته‌ها و واکنش‌هایی در موقعیتی معین. این گزارش بر این مبنا تهیه شده است.

 

تهران – ایستگاه مترو تجریش – ۱۵ دی ۱۳۹۱

 

یک مرد با سنی میان ۵۵ تا ۶۰ سال روی پله برقی بیهوش می‌شود. دو پسر جوان کمک می‌کنند مرد را از مسیر پله‌های برقی خارج و به کناری بکشند. دختر جوانی از بطری آب معدنی خود مقداری آب به صورت او می‌پاشد و مرد دیگری در حال ماساژ دادن شانه‌های پیرمرد بیهوش است.

 

خانمی ۴۵ ساله که براساس گفته خودش روزی سه یا چهارمرتبه از این ایستگاه مترو استفاده می‌کند می‌گوید: «در این هفته، این آقا سومین نفری است که دیده‌ام. هوا اینقدر آلوده است که قلب مردم می‌گیرد. تلویزیون می‌گوید کسانی که ناراحتی قلبی دارند از خانه خارج نشوند، اما مردم مشکل و گرفتاری دارند. پله‌های زیاد این ایستگاه آدم سالم را از نفس می‌اندازد، چه برسد به این بیچاره‌ها که تنگی نفس و تپش قلب دارند و در این آلودگی هوا خطر مرگ و میر دارند.

 

تهران – معاون عمرانی استاندار تهران – ۲۴ دی ۱۳۹۱

 

موضوع کیفیت بنزین مورد استفاده در ایران دیگر یک موضوع فرمالیته و بی‌اهمیت نیست. در پی اعمال تحریم‌های نفتی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دست به پیاده‌سازی طرح‌هایی زده‌اند که ظرفیت تولید بنزین را در ایران افزایش دهند. به دلیل وجود گوگرد زیاد در نفت ترش ایران و نبود تکنولوژی لازم برای تبدیل نفت خام به بنزین، ماده تولید شده عامل رواج سرطان در ایران شده است.

معاون عمرانی استاندار تهران با اعلام آخرین مصوبات کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت: «بر این اساس طرح زوج و فرد خودرو‌ها از در منازل از روز دوشنبه تا پایان هفته اجرا می‌شود و تصمیمی برای تعطیلی پایتخت نیز اتخاذ نشده است. همچنین فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه نیز تا پایان هفته ممنوع اعلام شد.»

 

مهندس محمدرضا محمودی افزود: «غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ میکرون بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اوایل صبح یکشنبه ۱۰۱ بوده که با روند افزایشی در ظهر امروز به ۱۱۲ و هم‌اکنون به ۱۴۰ PSI رسیده است.

 

 تهران - بولتن شرکت کنترل کیفیت هوا _۲۴ دی ۱۳۹۱

 

 بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فرا‌تر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

 

اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون درشرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و افراد مسن است. توصیه می‌شود در شرایط ناسالم برای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان، باید فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند. (منبع)

 

پیرمرد راست می‌گوید: دیگر امیدی به باران نیست

 

حاج رضا می‌گوید: «چند سال است که این حال روز مردم تهران است. در این یکی- دو سال اخیر وضعیت بقیه شهرهای بزرگ هم مثل تهران شده است. دود و کثیفی همه جا را برداشته. از مسئولان که خیری به مردم نمی‌رسد. دولت فقط نگاه می‌کند و به مردم می‌گویند از خانه بیرون نروید. مگر مردم کار و بدبختی ندارند؟ چطوری مردم بیرون نروند؟ همه مردم که شغل دولتی ندارند که تعطیل باشند. خلق‌اللهی هستند که روزانه کار می‌کنند و شکم زن و بچه‌شان را سیر می‌کنند. وقتی دخل آدم به روز باشد تعطیلی معنا ندارد.

 

همیشه وقتی نفس مردم به شماره می‌افتد باز خدا به داد می‌رسید و بارانی می‌زد. امسال اوضاع بد‌تر شده. هوا آلوده می‌شود، چند روز باران می‌آید و هوا خوب می‌شود، اما دوباره هوا آلوده می‌شود. دیگر امیدی به باران نیست. اگر این بار دولت کاری روی اصول و حساب نکنند، زوار در رفته‌هایی مثل من راهی قبرستان می‌شوند و جوان‌‌ها راهی بیمارستان. این هوا بین مردم تخم سرطان پاشیده.»

 

خودرو‌ها یا بنزین، متهم ردیف اول کدام است؟

 

حمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در یک طرف و جلیل سالاری، معاون شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سوی دیگر برنامه نبض شبکه خبر با پیش کشیدن موضوع «بنزین بی‌کیفیت» و «خودروهای غیر استاندارد» سعی کردند توپ را به زمین یکدیگر شوت کنند و از زیر بار مسئولیتشان در آلودگی هوا شانه خالی کنند.

 

عباس رجایی، نماینده اراک و کمیجان نیز سال گذشته اعلام کرده بود براساس مستندات موجود نیروگاه حرارتی شازند روزانه «شش میلیون» لیتر مازوت می‌سوزاند و برآورد می‌شود ۴۵۰ تن انواع آلاینده‌های خطرناک را در فضا منتشر کند. دی اکسید گوگرد و ذرات معلق دو عامل اصلی آلایندگی هوای اراک گزارش شده است.

موضوع کیفیت بنزین مورد استفاده در ایران دیگر یک موضوع فرمالیته و بی‌اهمیت نیست. در پی اعمال تحریم‌های نفتی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دست به پیاده‌سازی طرح‌هایی زده‌اند که ظرفیت تولید بنزین را در ایران افزایش دهند. به دلیل وجود گوگرد زیاد در نفت ترش ایران و نبود تکنولوژی لازم برای تبدیل نفت خام به بنزین، ماده تولید شده عامل رواج سرطان در ایران شده است.

 

دولت محمود احمدی‌نژاد هنگامی که صحبت از تحریم فروش بنزین به ایران در میان بود ادعا کرد که ظرف ۴۸ ساعت توانایی خودکفایی در تولید بنزین را دارد. با توجه به اظهارت کار‌شناسان، پالایشگاه‌های ایران به دلیل فرسودگی امکان تولید حداکثری بنزین از یک بشکه نفت را نداشته‌اند و ندارند. بر این اساس استاندارد تولید بنزین از نفت خام و میعانات نفتی در کشور در حد ۳۰ درصد استانداردهای رایج جهان است.

 

آثار دوگانه خودکفایی ۴۸ ساعته

 

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۹ دی ۱۳۹۱ مجلس گفت: «به دلیل وجود نیروگاه (شازند)، شهر اراک از ۳۶۵ روز سال ۲۵۰ روز را در آلودگی می‌گذراند و هیچ تعهدی هم برای رفع آلودگی در این شهر وجود ندارد.»

 

آصفری با بیان اینکه «‌۳۰۰ نفر از مردم منطقه به دلیل گرفتار شدن به بیماری سرطان در نوبت بیمارستان هستند» گفت: «دلیل عمده این بیماری وجود نیروگاه و آلودگی ناشی از آن است؛ لذا خواهشمندیم معضل آلودگی برطرف شود.»

 

عباس رجایی، نماینده اراک و کمیجان نیز سال گذشته اعلام کرده بود براساس مستندات موجود نیروگاه حرارتی شازند روزانه «شش میلیون» لیتر مازوت می‌سوزاند و برآورد می‌شود ۴۵۰ تن انواع آلاینده‌های خطرناک را در فضا منتشر کند. دی اکسید گوگرد و ذرات معلق دو عامل اصلی آلایندگی هوای اراک گزارش شده است. (منبع)

 

با سرازیر شده سوخت‌های سبک‌تر به طرح‌های الحاقی و تکمیلی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های ایران برای تولید بنزین، مازوت به عنوان سنگین‌ترین سوخت نیروگاهی وارد چرخه نیروگاه‌های ایران شده است.

 

در دور جدید آلودگی هوا در ایران، شهرهای تهران، اراک و اصفهان آلوده‌ترین شهرهای کشور از نظر کیفیت هوا معرفی شده‌اند. بیش از نیمی از آلودگی هوای این سه شهر به دلیل تراکم کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی عنوان شده است.

 

دولت و قانون، حامیان همیشگی مافیای اقتصادی ایران

 

یک وکیل دادگستری می‌گوید: «وقتی آلودگی هوا به قدری است که در فاصله ۱۰۰ قدمی ساختمان‌ها دیده نمی‌شوند و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در تهران به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا راهی اورژانس می‌شوند ما با یک بحران جدی رو‌به‌رو هستیم.

 

یک وکیل دادگستری می‌گوید: «وقتی آلودگی هوا به قدری است که در فاصله ۱۰۰ قدمی ساختمان‌ها دیده نمی‌شوند و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در تهران به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا راهی اورژانس می‌شوند ما با یک بحران جدی رو‌به‌رو هستیم.»

مردم شهرهای صنعتی ایران بی‌سر و صدا قتل عام می‌شوند. من سئوالی از مسئولین فخیمه جمهوری اسلامی دارم: تعداد قربانیان بمباران‌های شیمیایی عراق علیه ایران در زمان جنگ چقدر بوده است؟ فکر نمی‌کنید میزان مرگ و میر و مصدومیت ناشی از آلودگی هوا در چند سال گذشته از کل بمباران شیمیایی عراقی‌ها بیشتر شده است؟

 

یک عامل این آلودگی، گردن‌کشی این نظام در مقابل یک نیروی مادی بزرگ‌تر از خود، آن هم بدون هیچ هدف، طرح و منطق درست و مشخص است. آقایان چنان لجاجت کردند که همه فرصت‌های توافق از بین رفت و اقتصاد مملکت به این حال و روز افتاد. شما بنزین معمولی نمی‌توانید تولید کنید، چطور می‌خواهید نیروگاه اتمی و بمب اتمی بسازید؟ ثمرات بنزینی که تولید و در سطح ایران پخش کرده‌اند با ثمرات بمباران ویتنام با عامل نارنجی برابری می‌کند.

 

عامل بعدی رشته‌های به هم تنیده قدرت و سرمایه در ایران است. از بچه هفت ساله تا پیرزن ۷۰ ساله همه می‌دانند که این تعداد ماشین از ظرفیت شبکه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها تهران و باقی شهرهای بزرگ ایران بیشتر است. به جای اینکه تولید و عرضه خودرو را کنترل و مهندسی کنند، طرح ترافیک را ایجاد کردند. باز هم خودرو می‌فروشند، اما در طول روز از این خیابان تا این خیابان نمی‌شود تردد کرد. دوباره خودرو فروختند و طرح زوج و فرد را اضافه کردند. دوباره خودرو فروختند و حالا شروع به فروش کارت تردد روزانه به محدوده طرح ترافیک کرده‌اند. مهم در این میان سود شرکت‌ها خودرو ساز در ایران است که محصولاتشان به جز ایران و بنگلادش و چند جای دیگر خریداری ندارد. مهم سود شهرداری از فروش مجوز ورود به طرح ترافیک است. اگر ممنوعیت تردد مربوط به سلامت مردم است و برای شرایط بحرانی است چرا باید قابل خرید و فروش باشد؟ ببینید چه چرخه احمقانه‌ای شکل گرفته است: خودرو بی‌کیفیت را به مردم می‌فروشند، اما مردم حق ندارند با این خودرو‌ها وارد طرح شوند. کسانی که پول این محصولات به جیبشان می‌رود با پول مردم مجوز ورود به طرح ترافیک را می‌خرند و دود به حلق مردم می‌کنند.

 

تا به حال فکر کرده‌اید چرا در ایران به عنوان دومین دارنده ذخائر گاز جهان، خودرو‌ها الزاماً دوگانه سوز تولید نمی‌شوند؟ چرا با وجود گستردگی شبکه تولید و توزیع برق و ارزان بودن تولید الکتریسیته از گاز طبیعی، هیچ نوع سرمایه‌گذاری درباره تحقیق و پژوهش روی خودروهای الکتریکی در ایران نشده است؟ باید رفت و تحقیق کرد سود عظیم شرکت‌های خودرو ساز ایران به جیب چه افراد و نهادهایی در ساختار قدرت ایران واریز می‌شود!»

 

توصیه‌های پزشکی، امروزه لوکس و پر هزینه تلقی می‌شوند

 

کیارش متخصص تغذیه است. او می‌گوید: «هر فرد روزانه بیش از ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و به حدود ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. آمارهای مرگ‌ومیر در سال ۹۰ نشان می‌دهد سالانه بیش از چهار هزار و ۱۸۱نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی در تهران جان خود را از دست می‌دهند.

 

هر فرد روزانه بیش از ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و به حدود ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد. آمارهای مرگ‌ومیر در سال ۹۰ نشان می‌دهد سالانه بیش از چهار هزار و ۱۸۱نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی در تهران جان خود را از دست می‌دهند. منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها از جمله همین مواد آلوده‌کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت‌های بیماری‌زا حساس‌تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی‌های قوه بویایی را افزایش می‌دهد، عامل سر درد و بی‌حالی است.

منوکسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها از جمله همین مواد آلوده‌کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت‌های بیماری‌زا حساس‌تر کرده، مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی‌های قوه بویایی را افزایش می‌دهد، عامل سر درد و بی‌حالی است که همه این عوارض به شکل شدید‌تر در کودکان و افراد مسن بروز می‌کند.

 

هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در درازمدت می‌تواند بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید. مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های هستند، توصیه شده است. نوشیدن فراوان آب، خوردن لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات تازه، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و دوری از اماکن پر تردد وسایل دودزا نیز به شدت توصیه می‌شود. البته متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، تغذیه انبوهی از مردم ایران افت کیفیت پیدا کرده است و بر خلاف گذشته این توصیه‌ها امروزه خیلی لوکس و پرهزینه تلقی می‌شوند.»

 

کم‌کم داریم می‌ریم قاطی آدم حسابی‌ها

 

«والله آلودگی که هست. قبلا آلودگی هوا برای پایتخت بود حالا اهواز هم هوا آلوده شده. کم کم داریم می‌ریم قاطی آدم حسابی‌ها... گرد و خاک هم هست. توی اینترنت دیدم دعوا سر اینه که «احواز» بنویسن یا «اهواز»؟ حالا بگو مردم وقتی نون ندارن بخورن، وقتی آب تمیز برای خوردن نیست، امنیت نیست، وقتی هوا برای نفس کشیدن نیست، چه فرقی داره خوب؟ ‌ها؟

 

یک رفیقی داریم ما اهل کتاب و مجله است. با سواد، با کلاس، اهل سخنرانی؛ می‌گفت گرد و خاک عربی و غیر عربی نداریم. عامو اینکه می‌گن از عراق و عربستان وارد می‌شه همه اینا دروغه. برای خراب کردن عرب‌هاست. گرد و خاک به عرب و غیر عرب کاری نداره. برای چاه نفت هرچی تالاب و حور بوده خشکاندن برای جاده و حفاری. باد می‌زنه همه این گرد و خاک از بی‌آبیه!

 

هر چیزی که تکنولوژیش نیست اینجا سر چاه می‌سوزانن. آب و خاک این زمین آلوده شده. آلودگی هوای تهرون سوسولیه! سیاهه، به چشم می‌آد ولی مال ماشینه. اینجا عامو سمی‌ترین گاز از مشعل سر چاه به ریه مردم کل خوزستان می‌ره. معلوم هم نمی‌کنه. رنگ نداره. تا حلا شیر آب باز کردی، نفت بیاد بیرون؟ تا حالا با پا خاک دادی کنار، خودش آتیش بگیره؟ روستا داریم این شکلی! باورت نمی‌شه؟‌ ها؟ تا حالا مشعل سر چاه از نزدیک دیدی چند متر شعله داره، چی‌چی می‌سوزونه، چه دودی می‌کنه، چه بوئی می‌ده؟»

 

آلودگی روی روابط خصوصی ما اثر گذاشته است

 

آبتین مامور مالی یک شرکت تجاری در تهران است. به دلیل کار خود باید مدام در حال تردد بین بانک‌ها، مراکز مالی و اداره‌های دولتی و غیر دولتی باشد.

 

تا به حال فکر کرده‌اید چرا در ایران به عنوان دومین دارنده ذخائر گاز جهان، خودرو‌ها الزاماً دوگانه سوز تولید نمی‌شوند؟ چرا با وجود گستردگی شبکه تولید و توزیع برق و ارزان بودن تولید الکتریسیته از گاز طبیعی، هیچ نوع سرمایه‌گذاری درباره تحقیق و پژوهش روی خودروهای الکتریکی در ایران نشده است؟ باید رفت و تحقیق کرد سود عظیم شرکت‌های خودرو ساز ایران به جیب چه افراد و نهادهایی در ساختار قدرت ایران واریز می‌شود.

او می‌گوید: «من بیماری قلبی و عروقی ندارم. بدن من سالم است. می‌خواهم بگویم اینکه می‌گویند اثر آلودگی هوا روی بچه‌ها و افراد پیر است، دروغ است. من ۳۸ سال سن دارم و به خاطر اینکه همیشه در خیابان‌ها در حال رفت و آمد هستم به شما می‌گویم که آلودگی هوا روی همه ما اثر دارد. من همسرم را خیلی دوست دارم. از بچگی همبازی هم بودیم. از نوجوانی عاشق هم بودیم. وقتی دعواهای بین ما شروع شد همسرم به من گفت که از دست او خسته شده‌ام و دیگر حوصله‌اش را ندارم. یکبار هم گفت پای زن دیگری در میان است که من به او بی‌توجهی می‌کنم. خیلی فکر کردم که چه کار کرده‌ام که همسرم این فکر را درباره من می‌کند. برای همین شروع کردم به نوشتن تاریخ دعوا‌ها و دلیل دعوا‌ها!

 

باورتان نمی‌شود، هر شبی که دعوا داشته‌ایم شبی بوده است که من سردرد شدید یا سوزش چشم داشته‌ام. وقتی هوا آلوده می‌شود سر درد و سورش چشم زیاد می‌شود. شما حساب کنید یک مرد یا زن بعد از هشت ساعت کار با سردرد و سوزش چشم و گرفتگی قفسه سینه از شدت وارد شدن دود به ریه، می‌رود خانه. زن یا مرد داخل خانه توقع رسیدگی و هم‌صحبتی دارد. نیاز به توجه و مهر و محبت دارد، اما این سردرد‌ها و سوزش‌ها نمی‌گذارد. آدم بی‌حوصله است. فقط دوست دارد یک جای تاریک و ساکت پیدا کند و استراحت کند.»

 

پایه‌ریزی یک نسل بیمار

 

آینده کشور را عوامل زیادی شکل می‌دهند، اما همه این عوامل روی نسل جوان کشور اثر می‌گذارد. مسائل فرهنگی، روانی، اقتصادی، محیط زیست و سیاسی روی بچه‌ها، نوجوان‌ها و جوان‌ها اثر می‌گذارد. اگر همیشه در ترس پدر، مادر، معلم و پلیس باشند، مردمی ترسو بار می‌آیند. وضعیت اقتصادی بد باشد و تغذیه خوب و مناسب نداشته باشد، ضعیف و مریض بار می‌آیند.

 

«آمار دقیق را نمی‌دانم. حدس می‌زنم ۸۰ درصد بچه‌ها و جوان‌ها در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند. هشت میلیون، نه میلیون بچه و جوان فقط در همین تهران زندگی می‌کنند. این نسل را از بدو تولد با دود و آلودگی گوگرد، سرب، بنزین و اکسیدهای خطرناک بزرگ کرده‌اند. این مواد روی مغز اثر می‌گذارد. روی تن (بدن) اثر می‌گذارد. وقتی همه بیماری ریه داشته باشند بعد از چند نسل بیماری ریه در ژنتیک ما وارد می‌شود. ضریب هوشی پایین و ضعف بینانی در ژنتیک ما وارد می‌شود.

 

فکر نکنید ژنتیک دست خدا است. ژنتیک دست طبیعت است. ژاپنی‌ها با لبنیات و تغذیه متوسط قد را ۱۰ سانتی متر افزایش دادند و در ایران با چیپس و پفک ۱۰ سانتی متر از متوسط قد کم کردند. آلودگی هوا مثل غذا خوردن روی آدم‌ها و ژنتیکشان اثر دارد.»

 

بچه‌ها مسخره‌ام می‌کنند

 

رامین ده ساله است. ریز اندام است. کوله‌ای که با خود می‌کشد از نظر حجم با خودش برابری می‌کند. ماسک روی دهان و بینی خود زده است. می‌گوید پدر و مادرش به او گفته‌اند با غریبه‌ها حرف نزند و با سختی فراوان باید از زبانش حرف کشید:

 

 «پدر بزرگم مریضی داشته. بابام هم از این مریضی داره. منم دارم. اگر من هم بچه داشته باشم اونم داره! همیشه باید ماسک بزنیم. وقتی هوا اینجوری نباشه هم باید بزنیم. زمستون خیلی بده. هوا سرد می‌شه، وقتی نفس می‌کشیم زیر شال گردن بخار می‌کنه. جای ماسک روی صورتم می‌خاره! اگه شال نبندم گلوم چرک می‌کنه.

 

بچه‌ها توی مدرسه مسخره می‌کنند. توی مدرسه ماسک را در میارم. مادرم به آقا مدیر گفته. آقا مدیر هر وقت می‌بینه، می‌گه: ماسکت کو؟

 

تهران شهر بدی است. دوست دارم شمال زندگی کنیم. یک بار رفته بودیم شمال. انگار توی هوا آب ریخته بودن. [احتمالاً منظورش شرجی بودن هواست.] هیچی دود نبود. روی همه کوه‌ها درخت بود. ماسک نزدم، ولی حالم بد نشد.

 

یه بار مامانم به بابام گفت برای خاطر رامین از تهران بریم. بابام دوسم داره، اما می‌گه اگر از تهران بریم دیگه نمی‌شه پول داروهای من و بابام را بدیم.»

 

من باید شاکی باشم، اما راضی‌ام

 

«من مسافرکشم. تاکسی ندارم، شخصی کار می‌کنم. من باید شاکی باشم، اما نیستم. من باید ضرر کنم اما راضی‌ام. هیچی توفیری توی دخل ما نداره. سه روز کار می‌کنم، سه روز می‌شینم خونه. طرح زوج و فرد خیلی خوبه. قبلاً توی ترافیک مسیر می‌رفتیم دو ساعت، دو ساعت و نیم، حالا همون مسیر کلاً یک ساعت رفت و برگشته. یه جای دو روز، یک روز کار می‌کنیم، به جای یه سرویس، دوتا سرویس می‌ریم.

 

آقای گلم که شما باشی نه مسافر توی خیابون مونده، نه کرایه زیاد شده. ترافیک رَوون. خلوت، اعصاب‌ها همه راحت. باور می‌کنی بعد از چند سال موقع رانندگی تونستم ساختمون کنار بعضی خیابون‌ها رو ببینم؟ هِی می‌گن خشونت زیاد شده، زورگیری شده... خوب چطوری شده؟ با همین رانندگی قربونت برم. مردم با این ترافیک وحشی شدن. یه وجب جا باز بشه، ده تا ماشین به زورِ نور بالا و بوق خودشان را می‌خوان جا کنند توی این یک وجب جا. رحم کنی و راه بدی باید پنج دقیقه پشت چراغ قرمز معطل بشی.

 

چراغ قرمز چهار راه سبز می‌شه، مردم انگار می‌خوان از روی کاپوت ماشینا برن اون ور خیابون. ماشین‌ها هم انگار گرگ بزنه به گله گوسفند، نگاه کن، اون یابو را نگاه کن. چراغ قرمز شده، گاز داد تا از بغل ماشین نیامده، چهار راه را رد کنه. حالا موند پشت مسافرکشای اونور چهار راه، نصف خیابون را هم بند آورد. طرح زوج و فرد (طرح تردد زوج و فرد از در منازل) به سر این‌ها زیاده. نگاه کن تو رو به خدا. اون وحشی اون طرفی را نگاه کن...»

Share this
Share/Save/Bookmark

مردم ایران بعد از انتخابات ٨٨ راه سکوت را انتخاب کردند و بدنبال ان مشغول به خودکشی تدریجی اند.

تواين كشور هركي داره بنوعي خفه ميشه مثلا جوانان از بيكاري وعدم تامين ، كارمندان از گراني ، فقرا از فقر وبدبختي ، پولدار ها ازپول زيادي ، مردم تهران از آلودگي هوا نميدونم چرا رهبران كشور خفه نميشن

باسلام. اهه اهه ! ببخشید نفسم بند اومده اجازه بفرمائید یک نفس اسپری هورت بکشم! این وامونده که هر ایرانی توی جیب خودش داره شده حکم کیمیا!یک تیکه قوطی شببه حرف(دال) است که یک سرش را توی دهان میگذاری و ته انرا یکی دوبارفشار میدهی وچند ساعتی نفس میکشی.واین پلیس راهنمائی سر کوچه باان ماسک مسخره روز اول جوان برومندی بودولی حالا یواشکی هورت میکشد. وشده عینهو کلاغ مثل همین گنجشگها که قبلا سفید وچاق وچله بودند ولی حالا مثل سار وزاغی شده اند. اهه اهون ..ببخشید نفسم بند امد ویک خلط ازگلویم درامدبه اندازه یک زرده تخم مرغ!

رئیس بنیاد شهید: برخی به دلیل آلودگی هوا، شیمیایی شده اند
معاون رئیس جمهور با تأیید مشکلات جانبازان شیمیایی به دلیل تأثیرات بمب‌های شیمیایی گفت: در تهران افرادی داریم که به دلیل آلودگی هوا از ناحیه ریه شیمیایی شده اند که به جبهه‌ و جنگ مربوط نمی‌شود!!.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما