خانه | جامعه | حقوق انساني ما

نقض حقوق بشر، موضوع مذاکره با ایران

پنجشنبه, 1391-09-16 11:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فیلم کامل سخنرانی شیرین عبادی در همایش گفت‎وگوهای زمانه

شیرین عبادی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در همایش "رسانه و صداهای دیگر"، از اتحادیه اروپا خواست تا ماهواره‌های غیر فارسی زبان و برون مرزی، دولت ایران را تحریم کند.

 

شیرین عبادی در این میزگرد که روز ۳۰ نوامبر، به همت رادیو زمانه و با حضور کارشناسان و سیاستمداران هلندی در آمستردام برگزار شد، با اشاره به اقدام شرکت ماهواره‌ای يوتل‌ست - ‌تامين‌کننده فضای ماهواره‌ای اروپا- در زمینه قطع پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران از طریق ماهواره هاتبرد گفت: "این اما کافی نیست و باید استفاده از دیگر ماهواره‌های اروپایی نیز برای حکومت ایران ممنوع اعلام شود. زیرا دولت ایران به واسطه ماهواره‌های اروپایی، برنامه‌های تلویزیونی خود به زبان غیر فارسی را در اروپا پخش می‌کند و در این شبکه‌های تلویزیونی برای یهودیان و بهائیان نفرت پراکنی می‌کند. همچنین اعترافات اجباری زندانیان سیاسی را پخش می‌کند.»

 

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به محدویت آزادی بیان در ایران، از آن به عنوان «کلید دموکراسی» نام برد و تاکید کرد: "در دو رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی، همیشه آزادی بیان در ایران با محدودیت همراه بوده است."

 

مشکلات هنرمندان و نویسندگان در چگونگی عرضه آثار خود، ضرورت صدور مجوز برای پخش آثار هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد، محدودیت‌های کاربران اینترنتی، ایجاد خلل در پخش برنامه‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در داخل ایران، راه‌اندازی اینترنت ملی و نبود بستری مناسب برای انتقاد از قانون اساسی ازجمله مواردی بود که از سوی شیرین عبادی به عنوان مصداق نبود آزادی در ایران مطرح شد.

 

حقوق بشر، نه فقط غنی‌سازی اورانیوم

 

شیرین عبادی گزارشی نیز درباره وکلای دادگستری، وب‌نگاران، دانشجویان و روزنامه‌نگارانی که در زندان به‌سر می‌برند ارائه کرد و توضیح داد که در زندان‌های ایران "متاسفانه شکنجه رایج است" و "در ماه گذشته یک وبلاگ‌نویس جوان – ستار بهشتی- به دلیل شکنجه در زندان کشته شد". او همچنین تاکید کرد: "زندانیان سیاسی که در شهرستان‌ها هستند وضعیت بدتری دارند. شماری عرب‌زبان و فعال سیاسی- اجتماعی کرد در زندان‌ها هستند که با آنها بسیار بدرفتاری می‌شود."

 

این فعال حقوق بشر، با اشاره به اینکه مردم ایران در شرایط بد اقتصادی به‌سر می‌برند توضیح داد تحریم‌هایی که از سوی اروپا در پیوند با ایران اعمال می‌شود، باید هوشمندانه باشد و فقط عرصه عمل دولت جمهوری اسلامی را محدود کند و به مردم آسیبی نرساند. وی همچنین تاکید کرد که اروپا باید مانع ورود افرادی از ایران به اروپا شود که ناقض حقوق بشر هستند. او در این زمینه گفت: "تعدادی لیست منتشر شده است و این کم است و باید گسترش بیابد. و از همه مهمتر اینکه بعضی از افراد که نامشان در این لیست هست، چون وزیر شده‌اند از تحریم بیرون آمده‌اند و هر روز به اروپا می‌آیند؛ مانند آقای علی‌اکیر صالحی وزیر امور خارجه. آیا شما اروپایی‌ها می‌خواهید دستمزد بدهید و آفرین بگویید به کسی که مرتکب نقض حقوق بشر می‌شود؟ در غیر این صورت چرا اجازه می‌دهید وزیر امور خارجه ایران به اروپا بیاید؟»

 

شیرین عبادی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید رابطه خود را با تهران تنها بر مبنای مذاکراتی در مورد غنی‌سازی اورانیوم تنظیم کند؛ چراکه اصل، وضعیت حقوق بشر در ایران است. او همچنین با جنگ مخالفت کرد، بر مذاکره تأکید وزرید و این که حقوق بشر باید محور اصلی مذاکرات باشد.

 

همایش "رسانه و صداهای دیگر"، در دو بخش برگزار شد: نخست به صورت میزگردی به زبان فارسی و سپس در قالب مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و میزگردها به زبان انگلیسی. در بخش نخست مهیندخت مصباح (روزنامه‌نگار آزاد)، سهراب رزاقی (جامعه‌شناس)، عبدی کلانتری (جامعه‌شناس)، بهروز آفاق (مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سرویس جهانی بی‌بی‌سی)، محمدرضا نیکفر (نویسنده و سردبیر رادیو زمانه)، نازنین انصاری (مدیر روزنامه کیهان لندن)، بیژن مشاور (رئیس هیئت مدیره زمانه)، لیون ویلمس Leon Willems) مدیر سازمان( Free Press Unlimited ، آرین د ولف Arjen de Wolff) مدیر زمانه)، علی بنگی (مدیر ASL19، سازمانی برای دفاع از آزادی اطلاعات برای بررسی کنترل اینترنت در ایران) و محمود‫ عنایت، (مدیر مؤسسه Small Media) حضور داشتند و برای حاضران در جلسه سخن گفتند.

 

بخش دوم همایش با برنامه‌های هنری همراه بود و بیش از ۱۷۰ تن ایرانی و غیر ایرانی (عمدتاً هلندی) در آن حضور یافتند.

 

فیلم کامل سخنرانی شیرین عبادی در همایش گفت‎وگوهای زمانه 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

فرزند مهدی خزعلی، نویسنده و فعال سیاسی منتقد محبوس در زندان اوین در گفتگو با کلمه می گوید: پدرم در تماس کوتاهی که داشتند بیشتر نگران خانواده بودند و اینکه الان در سلولی هستند که خودشان به مستراح از آن یاد کردند، به طول ۲ متر و عرض یک متر. و در وسط آن یک دستشویی فرنگی است و کف آن مرطوب است طوری که یک پتو اضافه تر زیر می اندازند تا کمتر خیس بودن زمین آزارشان دهد و بوی تعفن فاضلاب هم سلول را پر کرده است!

اگر نقض حقوق بشر در ایران در ساخت و یا سوخت بمب اتمی استفاده میشه ... حتما" مورد مذاکره واقع میشه وگرنه خیرالله!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما