خانه | گوی‌سياست

دیپلماسی پینگ‌پنگ، دیپلماسی کشتی

شنبه, 1391-12-05 23:12
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
اکبر فلاح‌زاده

اکبر فلاح‌زاده – رقابت‌های جام جهانی کشتی در تهران به پایان رسید. به گزارش خبرگزاری‌های دولتی "دلاور مردان" جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها را سر دست بلند کردند و به زمین کوبیدند. روس‌ها را هم در کشتی آزاد شکست دادند و "قهرمان جهان" شدند.

 

این قهرمانی در مقابل کشورهایی که پشت میز مذاکره ۱+۵ باید با آنها کشتی گرفت، فرصت مغتنمی بود تا سیاستمداران چند لحظه‌ هم که شده از انزوا در آیند و به قیمت همت و غیرت ورزشکاران، بر روی سکو و در معرض دید قرار گیرند و جلوه بفروشند.

 

اولین کسی که این فرصت را قاپید و به میدان پرید، احمدی‌نژاد بود. اصولا ورزشکاران احمدی‌نژاد را شوم می‌دانند. نشان به آن نشان که چند سال پیش ورودش به استادیوم منجر به باخت تیم ملی فوتبال شد. مردم مدت‌ها او را به خاطر باخت تیم ملی فوتبال لعن و نفرین می‌کردند. به ویژه تماشاگران مسابقات ورزشی به انحاء مختلف از احمدی‌نژاد خواهش می‌کردند که هر جا می‌رود برود، فقط هنگام مسابقه طرف ورزشگاه آفتابی نشود. اما احمدی‌نژاد که خود را منتخب ملت می‌داند، بیدی نیست که از این بادها بلرزد.

 

عکس یادگاری با کشتی‌گیران و مربیان آمریکایی

 

او همین چند روز پیش هنگام مسابقات جهانی کشتی فرنگی در تهران هم منتظر بود که ببیند نتیجه مسابقات چگونه است، تا در صورت پیروزی وارد ورزشگاه شود. ولی وقتی به او خبر دادند که سنبه روس‌ها در کشتی فرنگی پر زور است، راهش را کج کرد و نیامد.

 

در فینال مسابقات کشتی آزاد هم منتظر و گوش به زنگ ماند و به محض این‌که خبردار شد پیروزی تیم ایران مسجل و برگشت‌ناپذیر، فورا شال و کلاه کرد و با چند نفر از وزیران از راهرو جایگاه مخصوص وارد ورزشگاه شد تا سهمی از پیروزی را نصیب خود کند.

 

 احمدی‌نژاد در عین حال کوشید با گرفتن"عکس یادگاری" با کشتی‌گیران و مربیان آمریکایی یک بار دیگر به آمریکایی‌ها چشمک و چراغ بزند. او همین چندی پیش در آخرین سفر به نیویورک پنج بار خواهان مذاکره با آمریکا شده بود.

 

احمدی‌نژاد در فینال مسابقات کشتی آزاد منتظر و گوش به زنگ ماند و به محض این‌که خبردار شد پیروزی تیم ایران مسجل شده، شال و کلاه کرد و با چند نفر از وزرا از جایگاه مخصوص وارد ورزشگاه شد تا سهمی از این پیروزی را نصیب خود کند. او در عین حال کوشید با گرفتن عکس یادگاری با کشتی‌گیران و مربیان آمریکایی یک بار دیگر به آمریکایی‌ها چشمک و چراغ بزند.

با چنین زمینه‌ای و با توجه به فشار شدید تحریم‌ها، روشن است که از فرصت حضور آمریکایی‌ها در تهران بیشترین بهره‌برداری می‌شود. به ویژه که حذف ورزش کشتی از بازی‌های المپیک به "درد مشترک " کشتی‌گیران تبدیل شده و سیاستمداران با وجود اختلافات فراوان در همه زمینه‌ها، این نقطه کوچک "اشتراک" را غنیمت می‌شمرند و از هر گونه پیشنهاد همکاری در این زمینه حمایت می‌کنند.

 

دیپلماسی پینگ‌پنگ

 

آمریکا و چین در دهه هفتاد میلادی به بهانه مسابقات پینگ‌پنگ با هم مذاکره کردند. لابی مذاکره ایران و آمریکا نیز انتظار دارد در کنار امکانات و دستاویزهای گوناگون پنهان و نهان، از کشتی هم مثل پینگ‌پنگ اسباب مذاکره و رابطه فراهم کند.

 

استفاده از ورزش و ورزشکاران برای رابطه سیاسی کار امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای طولانی دارد. چنانچه گفته شد، یک مورد آن در دهه هفتاد میلادی به رابطه چین و آمریکا مربوط می‌شود که به خاطر استفاده از مسابقات پینگ‌پنگ به "دیپلماسی پینگ‌پنگ" معروف شده است.

 

بانی این دیپلماسی چوئن لای نخست وزیر وقت چین و هنری کیسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا بودند. بعد از انقلاب چین در سال ١٩٤٩، چینی‌ها در جنگ کره و در پی آن جنگ ویتنام مقابل آمریکا قرار گرفتند. آمریکا از به رسمیت شناختن دولت کمونیست چین خودداری می‌کرد و تایوان را نماینده آن می‌دانست. چینی‌ها هم از زبان مائو آمریکا را "ببر کاغذی" خوانده و به نابودی "امپریالیسم آمریکا" فراخوان می‌دادند.

 

روابط خصمانه چین و آمریکا ادامه یافت تا آن که برخی رویدادها از جمله "انقلاب فرهنگی" چین در سال‌های پایانی دهه هفتاد شکاف در رهبری و اغتشاش در سیاست‌های آن کشور را آشکار کرد. هم‌زمان اختلافات چین با شوروی به اوج خود رسید و کار به قشون‌کشی به مرزها و پاره‌ای درگیری‌های نظامی (از جمله برخورد نظامی سال ۱۹۶۹ در سین‌کیانگ) کشید.

 

چینی‌ها در این زمان به دلایل مختلف، از جمله نیاز به پیدا کردن متحدی در مبارزه با شوروی و برای ایجاد موازنه با دو ابر قدرت، کوشیدند به آمریکا نزدیک شوند. آمریکا نیز در زمان نیکسون به علت گرفتاری در ویتنام از برقراری رابطه با چین استقبال کرد.

 

به ویژه آن که گفتگوهای معروف به "گفتگوهای ورشو" دردهه قبل از آن شکست خورده بود. این بود که برگزاری مسابقات تنیس روی میز (پینگ‌پنگ) در شهر ناگویای ژاپن در سال ١٩٧١ را غنیمت شمردند.

 

در این مسابقات، یک بازیکن آمریکایی به نام گلن کوان و یک پینگ‌پنگ باز چینی به نام ژوانگ تسدونگ با هم دوست شدند. در پی آن رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ چین تیم آمریکا را به پکن دعوت کرد. چوئن لای اظهار امیدواری نمود که این سفر فصل تازه‌ای در روابط دو کشور بگشاید. متعاقب آن کیسینجر وزیر خارجه آمریکا به چین سفر کرد و به این ترتیب مقدمه دیدار رسمی نیکسون از چین در فوریه ١٩٧٢ فراهم شد.

 

دیپلماسی کشتی

 

حال چیزی شبیه این دیپلماسی را در مورد کشتی و رابطه جمهوری اسلامی و آمریکا مشاهده می‌کنیم. کشتی‌گیران در مراسم افتتاحیه چهل و یکمین دوره پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، پس از رژه،دست به دست هم دادند و نمایندگان تیم‌های برتر جهان از جمله ایران، روسیه و آمریکا پوستر بزرگی را به دست گرفتند که روی آن به فارسی و انگلیسی شعار "المپیک بدون کشتی؟ هرگز، هرگز" نوشته شده بود.

 

دیپلماسی پینگ‌پنگ با چین و دیپلماسی کشتی با جمهوری اسلامی هر چند در مواردی به هم شبیه هستند، اما چند فرق اساسی هم با یکدیگر دارند. فرق بزرگ آنها، فرق فیل و فنجان است. در دیپلماسی پینگ‌پنگ پای دو ابر قدرت در میان بود، اما در دیپلماسی کشتی، یک ابر قدرت با یک قدرت منطقه‌ای طرف است. یک فرق دیگر تعدد مراکز قدرت و نق و نوق‌های جمهوری اسلامی علی‌رغم میل و نیاز شدیدش به مذاکره است.

"میچ هال" مدیر تیم‌های ملی کشتی آمریکا نیز گفت: «ما با همکاری نزدیک ایران و روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر در مقابل حذف کشتی از بازی‌های المپیک خواهیم ایستاد.»

 

وی افزود: این حرکت واقعا می‌تواند تأثیرگذار باشد چون ما هر چند از نظر سیاسی در یک سو نیستیم، اما در ورزش کشتی بدون تردید همه با هم خواهیم بود و ایران را یکی از متحدان قدرتمند خود در ورزش کشتی می‌دانیم.

 

میچ هال گفت: «اطمینان داریم که می‌توانیم با فدراسیون کشتی ایران همکاری کنیم. کشتی‌گیران ایرانی و مردم ایران به جهان نشان خواهند داد که بدون توجه به مسایل سیاسی، همه ما یک هدف، باور و علاقه مشترک به ورزش کشتی داریم.»

 

او با بیان اینکه ایجاد رابطه بین تیم‌های کشتی ایران و آمریکا دشوار است، تصدیق کرد که مسابقاتی مثل جام جهانی، معمولا رفاقت و دوستی را که برای این رشته لازم است، بیشتر می‌کند.

 

این اظهار لطف‌ها و مراتب دوستی و همدلی فقط روی کاغذ نماند و به دعوت متقابل از تیم ایران برای سفر به آمریکا هم کشید. به گزارش خبرگزاری‌ها در حاشیه جام جهانی کشتی آزاد در تهران، مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا شفاها از فدراسیون کشتی ایران دعوت کردند تا تیم ملی ایران در تورنمنت تایمز اسکوئر (میدان تایمز) نیویورک در سه ماه آینده شرکت کند.

 

آخرین حضور تیم ملی کشتی ایران در آمریکا به مسابقات جهانی ۲۰۰۳ بر می‌گردد. هر ساله یک تورنمنت کشتی در میدان تایمز نیویورک و در فضای باز برگزار می‌شود که مردم عادی برای تماشای مسابقات در این میدان جمع می‌شوند. در دو سال گذشته تیم ملی روسیه به این مسابقات دعوت شده است.

 

هم‌چنین ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از "رفتارهای جوانمردانه ورزشکاران ایرانی و آمریکایی" و صحنه‌های "دست دادن آنها با یکدیگر" اظهار خرسندی نمود و خواهان مذاکرات دوجانبه دو کشور در مذاکرات قزاقستان شد.

 

دیپلماسی پینگ‌پنگ با چین و دیپلماسی کشتی با جمهوری اسلامی هر چند در مواردی به هم شبیه هستند، اما چند فرق اساسی هم با یکدیگر دارند. فرق بزرگ آنها، فرق فیل و فنجان است. در دیپلماسی پینگ‌پنگ پای دو ابر قدرت در میان بود، اما در دیپلماسی کشتی، یک ابر قدرت با یک قدرت منطقه‌ای طرف است. یک فرق دیگر تعدد مراکز قدرت و نق و نوق‌های جمهوری اسلامی علی‌رغم میل و نیاز شدیدش به مذاکره است.

 

در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا صریحا خواهان مذاکره دو کشور شده، رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دبه در آورده که "ما رابطه با آمریکا را برای چه می‌خواهیم".

 

تمام شواهد حاکی از آن است که جمهوری اسلامی نیز به رغم مخالفت‌های رهبر آن، موافق مذاکره است. اشکال فقط بر سر دکان "مرگ بر آمریکا" است که جهت مصرف داخلی، مصلحت نمی‌بینند آن را تخته و نان خیلی‌ها را آجر کنند.

 

جمهوری اسلامی رابطه با آمریکا را با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد.

Share this
Share/Save/Bookmark

احمدي ميخواهد برروي موج نارضايي مردم سوارشود و گروه ديگررا از صحنه خارج کند. جناح ديگر هم آنچنان فاسد و پوسيده است که بايد تا مرداداورا تحمل کنند و بعد پاسدارديگری را ريس جمهور کنند.....

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به جزئیات منتشرشده از گزارش محرمانه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است شمار سانتریفیوژهای پیشرفته ایران «خیلی بیش از ۱۸۰ ماشین است».

آقاي فلاح نژاد فکرميکند نظام پوسيده يکپارچه است ؟ يکي ميگويد نيروگاه بوشهر تعطيل است ، ديگري تکذيب ميکند. و يا دعواي چندروز پيش مجلس را فراموش کرده ؟

رزمایش نظامی سپاه پیش از مذاکرات هسته‌ای قزاقستان
نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران رزمایش تازه‌ای را با عنوان "پیامبر اعظم ۸" در جنوب این کشور آغاز کرده است. در بخشی از این مانور گردان‌هایی از نیروهای شبه نظامی بسیج نیز شرکت دارند.
خبرگزاری مهر روز شنبه (۵ اسفند / ۲۳فوریه) گزارش داد که نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به همراه ده‌ها گردان بسیج مرحله‌ای تازه از تمرینات نظامی خود را در منطقه سیرجان استان کرمان آغاز کرده‌اند.
سردار پاسدار روح‌الله نوری، فرمانده قرارگاه ثارالله کرمان، در حاشیه این رزمایش گفت: «دشمنان ایران بدانند که ما کوچکترین حرکات آنها را زیر نظر داشته و از دل و جان و با تمام توان از میهن اسلامی دفاع کرده و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنیم.»

عصرایران - در شبی که از مرتضی حیدری گرفته تا خبرنگاران فارس و ایرنا و رادیو ، همه و همه سوالاتی کلیشه ای و غیرچالشی از احمدی نژاد پرسیدند ، خبرنگار خبرگزاری مهر ، بخشی از سوالات ملت را از رئیس جمهور پرسید و البته سانسور شد!
معصومه حاتم خانی ، خبرنگاری بود که بی پروا ، صریح ترین سوال ها را از رئیس جمهور پرسید و این در حالی بود که احمدی نژاد ، قبل از آغاز پرسش ها ، آنها را از پرسیدن چنین سوالاتی ، صراحتاً منع کرده بود.
حاتم خانی پرسید:
«بحثی که خدمت شما دارم ناظر به مباحث اقتصادی والبته انتقادی است. مباحثی است که دغدغه ذهن مردم است.
در ابتدای دولت فرمودید پول نفت را سر سفره مردم می آورید در حالیکه امروز شاهد این هستیم که ارزش پول و دارایی مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده است. وعده دادید 3 میلیون شغل ایجاد می کنید، اما امروز نمایندگان در مجلس شاهد مراجعات مکرر مردم هستند که بیشترین دغدغه شان افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانجات است.
شما در ماجرای هدفمندی یارانه ها مدعی شدید که با اجرای این طرح می خواهید پول در جیب مردم بگذارید اما نظرسنجی که از طریق تلویزیون هم پخش شد نشان داد که بیش از 80 درصد مردم می گویند پول یارانه ها را نمی خواهند و خوستار بازگشت قیمت ها به گذشته هستند.
این در حالی است که دیوان محاسبات نیز در گزارشی تاکید کرده است که نیمی از پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است از منابع غیرقانونی بوده است. با این حال اصرار دارید مرحله دوم را هم اجرا کنید و تصمیم داشتید در یک قلم بنزین را به 2500 تومان برسانید که البته مجلس جلوی آن را گرفت.
مهمترین شعاری که شما دادید مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و گفتید که می‌خواهید با فساد اکبر مبارزه کنید، حال آنکه بزرگترین پرونده فساد اقتصادی یعنی همان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دوران شما اتفاق افتاد. قوه قضائیه را تهدید کردید که کابینه و اطرافیان شما خط قرمز هستند و حتی اجازه رسیدگی به اتهامات آنها را نمی دهید. گفتید پاک ترین دولت بعد از انقلاب هستید در حالیکه بودجه که از مهمترین اسناد انضباطی و مالی کشور است با بالاترین تاخیر در طول تاریخ انقلاب هنوز به مجلس ارائه نشده است .در مورد تحریم ها به درستی گفتید که کاغذ پاره هستند اما امروز همه مشکلات اقتصادی را گردن تحریم ها می اندازید.
همه این وعده ها و عملکرد ها در شرایطی است که امروز رفتارها و گفتارهایی دارید که وحدت شکن است. '''' مردم معتقدند که در این وضعیت این نوع رفتارها یک نوع طفره رفتن از پاسخ به مشکلات و مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. مردم می گویند مشکل ما الان معیشت و گرانی است اما از طرفی می بینند که شما مراسمات چند میلیاردی همچون جشن اخیر را در بندرعباس برگزار می کنید. خواهش می کنم به این انتقادات افکار عمومی پاسخ روشن دهید.»
اما احمدی نژاد او را متهم به بیانیه خوانی سیاسی کرد !!! و سپس به تکرار مکررات پرداخت که در آخر ، این خبرنگار گفت: من که از حرف های شما قانع نشدم،امیدوارم مردم قانع شده باشند.
پرسش صریح این خبرنگار ، با واکنش برخی خبرنگاران حامی دولت و تعدادی از مسوولان دولت مواجه شد که وی را مورد اهانت قرار داده و متهم به غیرحرفه ای بودن کردند!!!!!

محمود احمدی‌نژاد، شامگاه شنبه ۵ اسفند در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون ایران که به طور زنده پخش می‌شد گفت: «من معتقدم شرایط اقتصادی کشور شرایط بسیار خوبی است.!!»
وی افزود: «بله وقتی تورم می‌شود که همه مردم ضرر نمی‌کنند، فقط حقوق‌بگیر ثابت اگر حقوقش افزایش پیدا نکند، ضرر می‌کند، بقیه از تورم سود می‌برند!!!!.»
او در ادامه گفت: «فرض کنید خانه گران شده است، آیا همه ضرر می‌کنند؟ یا آنها که هیچ خانه‌ای ندارند، ضرر می‌کنند!!!!»

مقایسه ی مع الفارق است . چون چینی ها مهمترین دغدغه شان مردم بود در حالی که جمهوزی اسلامی اسلام و روحانیت است و بازار . چینی ها در نزدیکی با آمریکا پیرو منافع اقتصادی داخلی و توازن قدرت بین المللی بودند در حالی که حاکمان جمهوری اسلامی در نزدیکی با امریکا هم مرگ اقتصادی و هم به مرگ سیاسی دچار میشوند . چینی ها سعی میکردند از دولت مدرن عبور کنند و پیشرفت و ترقی را در نظر داشتند جمهوری اسلامی سعی می کند زائده های سنت را جایگزین مدرنیزم نماید . ولی فقیه مجلس خبرگان سپاه پاسداران شورای نگهبان حذف سازمان برنامه و بودجه و .... همه تلاشهای سنت گرایان برای حذف دولت مدرن بوده است که نزدیکی با امریکا عملا سبب ناکارآئی این نهاد های سنتی شده و نابود میگردند . و ....

آمریکایی ها دیروز دعوت نامه کتبی هم برای تیم ایران فرستادند. حدستون درست بود. دمتون گرم، خیلی تحلیل خوب و هوشمندانه ای بود.

"این قهرمانی در مقابل کشورهایی که پشت میز مذاکره ۱+۵ باید با آنها کشتی گرفت، فرصت مغتنمی بود تا سیاستمداران چند لحظه‌ هم که شده از انزوا در آیند و به قیمت همت و غیرت ورزشکاران، بر روی سکو و در معرض دید قرار گیرند و جلوه بفروشند."
عالی . بیست،++++++++++++++++++++++++++++++++++

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما