خانه | گوی‌سياست

محمد مرسی، دمکراسی و مصونیت پولادین

پنجشنبه, 1391-09-09 12:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
سیف‌الدین فوزی
برگردان: 
فرهمند علیپور

سیف‌الدین فوزی - محمد مرسی رئیس جمهور مصر با صدور حکمی جنجال برانگیز قدرتی گسترده به خود اعطا کرده است، اقدامی که معمولا از جانب حاکمان مستبد سر می‌زند تا رهبران دمکراتیک.

 

با این فرمان تازه، رئیس جمهور مصر به جایگاهی "فراتر از قانون" دست پیدا می‌کند و دادگاه‌های مصری نمی‌توانند نظارتی بر تصمیمات و عملکرد رئیس جمهور اسلام‌گرا داشته باشند. این اقدامی بی‌سابقه است که حتی حسنی مبارک، دیکتاتور سرنگون شده مصر هم جرات انجام آن را نداشت.

 

ظاهرا وعده دمکراسی، عدالت اجتماعی و شفافیت دولت هم‌چنان حقوقی دور از دسترس مصری‌هاست، درست همانند دوران حسنی مبارک. رئیس‌جمهور مصر اکنون قدرت اجرایی را در یک دست گرفته و قدرت قضائی مصر را در دست دیگر و هیچ اراده قضائی نمی‌تواند کنترلی بر عملکرد او داشته باشد. به بیانی دیگر در حال حاضر سیستم "نظارت و توازن قوا" در مصر از بین رفته است. محمد مرسی در سخنرانی روز جمعه خود مدعی شده است که به دنبال انحصار قدرت نیست اما عملکرد او خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

 

در حالی که سرنوشت مجلس مؤسسان مصر نامعلوم است، آینده‌نه‌چندان روشن و غیرامیدوار کننده‌ای هم در انتظار قانون اساسی تازه مصر است. در حال حاضر و با پیش‌نویس‌هایی که برای قانون اساسی تدارک دیده شده، نقش مذهب در امور سیاسی مصر به طرز بی‌سابقه‌ای در تاریخ این کشور افزایش پیدا کرده است. پیش‌نویس قانون اساسی به پارلمان مصر به عنوان "منبع اصلی قانون‌گذاری" قدرت "نامحدود" تفسیر شریعت را داده است. به بیانی دیگر، بر اساس این قانون اساسی و درصورت تصویب آن، دولت مصر دولتی اسلام‌گرا و بسیار محافظه‌کار خواهد بود.

انتخاب این مقطع زمانی خاص برای صدور چنین احکامی چندان شگفت‌انگیز هم نبود. او سوار بر موج حمایت و حسن‌نیتی که نزد مردم با میانجی‌گری در پایان بخشیدن به جنگ هشت روزه غزه پیدا کرد، مثل هر سیاستمدار دیگری فرصت را غنیمت شمرد تا اهداف و منافع خود را پیش ببرد.

 

انحلال شورای‌عالی قضات در حالی صورت می‌گیرد که این شورا ظرف ماه‌های اخیر به صورت گسترده‌ای به مقابله با اخوان‌المسلمین و محمد مرسی پرداخته و از جمله با صدور حکمی، پارلمان مصر (مجلس شورا) را به تعطیلی کشاند. مجلسی که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار اخوان‌المسلمین بود.

 

با دستور تازه محمد مرسی، مجلس مؤسسان که در حال تهیه پیش نویس قانون اساسی تازه مصر است، از حیطه کنترل دستگاه قضائی خارج شد، مجلسی که هفتاد درصد آن را اسلام‌گرایان تشکیل می‌دهند و چالش‌های زیادی برانگیخته است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها و انتقادات، ترکیب این مجلس است که به‌وضوح کفه ترازوی آن به نفع احزاب اسلام‌گرا سنگینی می‌کند. در همین اواخر عده‌ای از اعضای غیراسلام‌گرای این مجلس در اعتراض به تسلط گروه‌های اسلام‌گرا از عضویت در آن کناره گیری کردند.

 

در حالی‌که سرنوشت مجلس مؤسسان مصر نامعلوم است، آینده ‌نه چندان روشن و غیرامیدوار کننده‌ای هم در انتظار قانون اساسی تازه مصر است. در حال حاضر و با پیش‌نویس‌هایی که برای قانون اساسی تدارک دیده شده، نقش مذهب در امور سیاسی مصر به‌طرز بی‌سابقه‌ای در تاریخ این کشور افزایش پیدا کرده است. پیش‌نویس قانون اساسی به پارلمان مصر به عنوان "منبع اصلی قانون‌گذاری" قدرت "نامحدود" تفسیر شریعت را داده است. به بیانی دیگر، بر اساس این قانون اساسی و درصورت تصویب آن، دولت مصر دولتی اسلام‌گرا و بسیار محافظه‌کار خواهد بود.

 

رئیس جمهور مصر با خارج کردن مجلس مؤسسان، مجلس شورا (پارلمان ) و حوزه عملکرد خود از دسترسی دادگاه مصر، در واقع به مردم گفته است که نه تنها او فراتر از قانون است بلکه او خود قانون است. مرسی گفته که این قوانین تازه را نه برای خود بلکه برای مقابله با محدودیت‌هایی صادر کرده که بر سر راه اوست. به نظر می‌رسد که صدور این احکام توسط محمد مرسی، تلاشی باشد از سوی اخوان‌المسلمین برای نفوذ در دستگاه قضائی مصر، دستگاهی که به مستقل و غیر حزبی بودن مشهور است.

 

یک ماه پیش محمد مرسی تلاش کرد تا ژنرال عبدالمجید محمود، دادستان کل را برکنار کند، اقدامی که با اعتراض قضات برجسته ناکام ماند. محمود یکی از چهره‌های دوران حکومت حسنی مبارک است که در احکام تازه مرسی حکم برکناری دریافت کرده است.

 

بخش عمده‌ای از تلاش مصر برای گذار به دمکراسی در دستگاه قضائی آن نهفته است، دستگاهی که از انقلاب ژانویه مصری‌ها منفک شده بود. از یکسو بسیاری از قضات مصری بازماندگان دوران حسنی مبارک هستند و از سوی دیگر نفوذ دولت بر آنها با احکام تازه ریاست جمهوری، تعرض قوه مجریه است به قوه قضائیه که موجب خدشه‌دار شدن روند قضائی و دادرسی عادلانه در این کشور می‌شود.

 

از همه مهم‌تر این‌که به این ترتیب، دست دولت، پارلمان و مجلس مؤسسان اسلام‌گرا باز خواهد شد و دیگر راهی برای به چالش کشیدن مرسی وجود نخواهد داشت. گرچه هم اینک قضات در بسیاری از مناطق کشور از جمله در اسکندریه دست به اعتصاب زده‌اند و تظاهرات اعتراضی در میدان تحریر نیز در جریان است. این موارد می‌توانند برای روزهای آینده مصر سرنوشت‌ساز باشند.

 

محمد مرسی که قدرت مطلقه به خود اعطا کرده است، به خوبی به این امر اشراف دارد که این اقدام و استفاده از چنین قدرتی چندان هم ساده و بی‌هزینه نخواهد بود.

 

منبع: جدلیه

 

عکس:

همسانی مرسی و مبارک – بنری در تظاهرات ۱۹ اکتبر در قاهره علیه مرسی

Share this
Share/Save/Bookmark

این آخوند توده ای خوئینی ها ( ***مجری توطیه خائنانه اشغال سفارت امریکا زیر نام امام ضد امپریالیست شان که ظاهرا خودش هم خبر نداشت و به یزدی گفته بود کی هستند اینها برو آنها را بریز بیرون - مثل با ر اولی که یزدی چریک های فدایی خلق را از آنجا بیرون ریخت - عباس عبدی هم گفت ما قرار نبود آنجا بیش از دو سه روز بمانیم اما نمیدانم چی شد که ....) پس از دو سال حالا دوباره یادش آمده که رای موسوی را خورده اند ! حقیقت این است که رای کروبی را خوردند ( به رای احمدی نژاد اضافه کردند ) و رای موسوی همان بود که ا علا م شد و کافی نبود برای برنده شدن در دور اول . و در دور دوم شا ید کروبی انتخاب میشد اگر خوئینی ها و رفسنجانی خامنه ای را تهدید نمیکردند نقش مشکوک این آخوند بسیار مهم است خصو صا که حالا با شایعه انجام مذاکرات ج ا با امریکا باز سر و کله اش آفتابی شده و در کنار ان عضو دیگر فراماسونری *** علی لاریجانی شازده آب نبات به تخطیه مشغول شده تا آب گل کند . اینها ممکن است یک جنجال و آشوب بپا کنند تا اوباما نتواند با ایران به مصالحه برسد و خطر جنگ از سر ملت ایران برطرف شود . امروز هر کس نگذارد این مصالحه صورت گیرد به ملت ایران خیانت کرده است بهانه اش هر چه باشد از میزان این خیانت نخواهد کاست و فردا در تاریخ همه او را محکوم خواهند کرد مثل حزب توده در جریان مصدق و اشغال سفارت امریکا که امروز حتا در میان هواداران همان گروه های خاین هم هواداری ندارد چگونه است که همه آخوند های مخالف زندان هستند اما این یکی هرگز پا یش به زندان نرسید با آنهمه کثافت کاری ؟ چگونه است که اگر زید آبادی و قابل و نوری و توکلی و توسلی و یزدی و بهاره و نرگس و سحابی و هدی صابر و ... فقط یک کلمه بگویند سالها به زندان میروند اما این یکی وا کسن روسی زده ؟ باز همه گان را دعوت میکنم به خواندن مقاله افشاگرانه و مستند حمید فرخنده در گویا نیوز در مورد ارتباط خائنانه با روسیه و ک گ ب *** http://news.gooya.com/politics/archives/2012/11/151121.php .

سنت یا مدرنیته تولید خرد سنتی یا تولید کلان صنعی این اصل بحث است درک مبارزه با امپریالیسم ایدئولوژی بطور کلی اعم از اسلامی شیعه یا سلفی و یا لخوان المسلمین همه بهانه ای هستند تا سنت و عقب ماندگی و فلاکت را بر مردم یک کشور تحمیل کنند . این می تواند در لباس روحانی ای مانند خمینی و یا در لباس کرواتی ای مانند رئیس جمهور مصر مرسی نمایان شود . درک ایدئولوژیک و محدودیتهای دینی و مذهبی همه چیز را به استبداد و دیکتاتوری خواهند کشاند تاریخ به ما ثابت کرده است و مصر هم استثناء نخواهد بود . مردم مصر باید همین الآن نسبت به آینده ای مانند ایران حساسیت نشان دهند و در مقابل تصمیم انفرادی مرسی و اخوان المسلمین بایستند و یا در مقابل استبداد دینی تسلیم شوند راه دیگری نیست . البته اهرمهائی که در مصر برای مردم باقی مانده امیدواریهای زیادی وجود دارد تا تجربه ی جمهوری اسلامی را تکرار ننمایند .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما