خانه | گوی‌سياست

آذربایجان پایگاه اسرائیل برای هجوم به ایران می‌شود؟

پنجشنبه, 1391-02-14 15:38
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
برگردان: 
عایشه طلوعی
روزنامه میامی هرالد در مطلبی افزایش همکاری‌های نزدیک میان آذربایجان و اسرائیل را موجب نگرانی ایران توصیف کرد.
 
افزایش مناسبات میان آذربایجان و اسرائیل به موضوع جالبی برای خیلی‌ها در خاورمیانه تبدیل شده‌است، اگر نه برای همه، لااقل این موضوع برای ایران به عنوان کشوری که با آذربایجان دارای اشتراکات فرهنگی و جمعیتی بسیاری است، اهمیت دارد.
 
روابط اقتصادی میان آذربایجان و اسرائیل اکنون به چهار میلیارد دلار در سال می‌رسد، این بالا‌ترین رقم مبادلات تجاری میان اسرائیل با جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق است. علاوه بر این، مقامات عالی رتبه دو کشور به‌طور پیوسته از کشورهای یکدیگر دیدار می‌کنند. آویدگور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل که همین اواخر دیداری از باکو پایتخت آذربایجان داشت مناسبات دو کشور را "بسیار مستحکم" توصیف کرده بود.
 
قرار گرفتن آذربایجان در میان ایران و روسیه باعث شده‌است تا این کشور به یک "آشیانه جاسوسی" دیپلماتیک تبدیل شود، جایی که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی که با یکدیگر در تضاد هستند مثل آمریکا، روسیه، ایران و اسرائیل جمع شوند و علیه یکدیگر فعالیت اطلاعاتی کنند.
 
یک دیپلمات اسرائیلی که در شکل‌گیری قراردادهای تجاری میان اسرائیل و آذربایجان نقش دارد، می‌گوید که آذربایجان "نقشی عمده در آرمان‌های منطقه‌ای اسرائیل" بازی می‌کند

 

 
در ماه فوریه، آذربایجان قراردادی به ارزش یک میلیارد و ششصد میلیون دلار را با اسرائیل منعقد کرد که بر اساس آن دولت تل‌آویو محصولات متنوع نظامی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. سیستم ضددفاعی، هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم دفاع ضدموشکی از جمله خریدهای آذربایجان در این قرارداد است. میزان ارزش و حجم این قرارداد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم این قرارداد نزدیک به یک چهارم درآمد سالیانه دولت آذربایجان را تشکیل می‌دهد. درآمد دولت باکو سالانه در حدود هفت تا هشت میلیارد دلار است. آذربایجان همچنین ۳۰ درصد از نیاز انرژی اسرائیل را تامین می‌کند.
 
یک دیپلمات اسرائیلی که در شکل‌گیری قراردادهای تجاری میان اسرائیل و آذربایجان نقش دارد و نمی‌خواهد که از او نامی برده شود، می‌گوید که آذربایجان "نقشی عمده در آرمان‌های منطقه‌ای اسرائیل" بازی می‌کند.
 
گمانه زنی‌ها بر سر این‌که روابط این دو کشور تا به کجا پیش خواهد رفت همچنان داغ و دامنه‌دار است. اسرائیل بار‌ها قصد خود را برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرده‌است. گزارش اخیری که نشریه فارین پالیسی (سیاست خارجی آمریکا) منتشر کرده‌است نشان می‌دهد که علاوه بر روبط تجاری، دولت آذربایجان فرودگاه‌هایی در شمال این کشور در اختیار اسرائیل قرار داده‌است تا در صورت نیاز برای حمله به ایران از آن استفاده کند. گرچه این گزارش را مقامات آذری و اسرائیلی تکذیب کردند.
 
در برنامه‌ای که اخیرا از کانال دو اسرائیل پخش شد و از مهیا شدن ارتش اسرائیل برای انجام حمله احتمالی به ایران خبر می‌داد، یک مقام اسرائیلی که نام او منتشر نشد گفته بود که "گزینه‌های بهتر و عملی‌تر" به نسبت گزینه فرودگاه‌های آذربایجان نیز وجود دارد. گرچه در این برنامه عنوان نشد که چه گزینه دیگری مدنظر است، اما نشان می‌داد که به رغم تکذیب مقامات دو کشور، گزارش فارین پالیسی چندان هم دور از واقعیت نبوده است.
 
این گزارش کانال دو اسرائیل نتوانست ایرانی‌ها را نسبت به اتحاد آذری – اسرائیلی‌ها آسوده خاطر کند. روابط میان ایران و آذربایجان به طور پیوسته رو به وخامت گذاشته‌است. اوایل امسال، زمانی که مقامات ایران متوجه فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل در کنار مرزهای شمالی خود و از طریق خاک آذربایجان شدند، سفیر آذربایجان در تهران را به وزارت امورخارجه فراخواندند.
 
تحلیل‌گران نظامی در آذربایجان معتقدند که اسرائیل برای ماموریت هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین خود و نه برای یک حمله نظامی، از خاک آذربایجان استفاده می‌کند.
 
ارسطو عروجلو، افسر سابق ضد جاسوسی آذربایجان می‌گوید که قدرت‌های غربی همواره تمایل داشته‌اند تا برخی از فرودگاه‌های آذربایجان را برای مدت طولانی اجاره کنند و شاید اسرائیل در این زمینه موفق شده‌است. او می‌افزاید که اسرائیل در خارج از شهر باکو یک ناوگان بزرگ از هواپیماهای بدون سرنشین را نگهداری می‌کند.
 
تحلیل‌گران نظامی در آذربایجان معتقدند که اسرائیل برای ماموریت هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین خود و نه برای یک حمله نظامی، از خاک آذربایجان استفاده می‌کند

 

آذربایجان از سال ۲۰۰۸ به هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی مجهز شده است و در یک رژه نظامی آن‌ها را به نمایش گذاشت. ماه سپتامبر گذشته یکی از این هواپیماها در قره‌باغ سقوط کرد. در‌‌ همان ماه دولت آذربایجان اعلام کرد که با اسرائیل به توافق رسیده‌است تا هواپیماهای بدون سرنشین را در این کشور تولید کند. بر اساس‌‌ همان قرارداد حدس زده می‌شود که فوریه گذشته دولت آذربایجان به ۶۰ عدد از این هوایپما‌ها دست یافته باشد.
 
روشن ابراهیم، یک کار‌شناس سیاسی آذری در گفت‌وگو با تلویزیون آی زد آذربایجان می‌گوید: "دیدار اخیر لیبرمن از باکو، تازه‌ترین جلوه تهدید دیرین اسرائیل علیه ایران و از طریق آذربایجان است."
 
او اضافه می‌کند: "ورود وزیر امور خارجه اسرائیل به آذربایجان نوعی تهدید برای ایران محسوب می‌شود. اسرائیل می‌خواهد با این کار نشان بدهد در هر زمان که اراده کند از طریق هم‌پیمانانش می‌تواند به ایران حمله کند."
 
وزیر امور خارجه اسرائیل این موضوع را رد می‌کند که سفرش با هدف ارعاب ایران بوده‌است و می‌گوید که جلساتی با تمرکز بر روابط دو جانبه با مقامات عالی‌رتبه آذری و از جمله رئیس جمهور این کشور الهام علی اف داشته است، هر چند دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل با صدور بیانیه‌ای گفته بود که موضوع ایران نیز در دستور مذاکرات طرفین بود.
 
 

  

Share this
Share/Save/Bookmark

اذربایجان همان غلطهای اضافی را که ساکاشویلی رییس جمهور گرجستان مرتکب شد مرتکب میشود. ساکاشویلی با اطمینان از پشتوانه غرب به روسیه تاخت و در نصف روز روسیه به حساب ایشان رسید. بلعیدن اذربایجان برای ارتش ایران هم یک روز کار دارد.

این روزها که مذاکرات ایران با غرب بر روی مسائل اتمی نزدیک شده است برای مرعوب ساختن مذاکره کننده های ایرانی مسائلی همچون حمله ی نظامی تشدید تحریمها و تهدیدها نیز افزایش یافته است تا مذاکرات با حداکثر امتیاز برای غرب و حداقل امتیاز برای ایران منظور گردد .

اینجوری که پیش میره،داغ آزربایجان جنوبی(تبریز،اورمیه،اردبیل،زنجان)هم مث داغ آزربایجان شمالی رو دل ایرونیا خواهدبود.بیخود نبود که ایرونیا نسبت به واژه ی آزربایجان آلرژی دارن.نمونش پخش گزارش حاشیه بازی تراختور باپرسپولیس ایران توبرنامه نود کانال سه،که اون آقاکوچولوی هوادارتراختور،دروصف تاج سرایران،آزربایجان بزرگ شعری گف.که تا امروز ایرونیا ومسئولان آخوندیشون،ازعواقب این گزارش ابرازنگرانی کردن وقرارداد گلستان وترکمنچای رو ذهنشون تداعی کردن.ایرونیا میترسن که دوباره جام زهر سربکشن واینبار قراردادی به اسم تراختور به دولت ایران تحمیل شه.آخرین حرف،یاشاسین آزربایجان یاشاسین تورک دونیاسی ویاشاسین گرگ خاکستری آزربایجان،تراختور

دمت گرم سید علی. لطف کن فقط خواستی از ایران بری اون یکی سید علی را هم با خودت ببری.
خواب تجزیه را هم شیر مردان آذربایجان بر دلت میگذارند. اگر اذربایجانی ها دنبال تجزیه بودند شیر مردانشان آن وقت که مشروطه به راه افتاد و تمام ایران در دستانشان بود این کار را میکردند. ستارخان بزرگ در جواب کسانی که به او پیشنهاد میکنند به سفارت روسیه پناهنده شود میگوید من میخواهم بیرق ایران در هفت کشور برافراشته شود حالا خودم بروم زیر بیرق اجنبی. بزرگترین اندیشمندان ملی گرایی ایرانی اذربایجانی بودند مانند طالبوف و آخوندف و تقی زاده.

آقای سید علی فرزند آذربایجان شما خودت فهمیدی چی گفتی؟ دوست عزیز الان زمانه ی این حرفاست؟ من خودم آذری و ساکن ترکیه هستم. حکومت ایران از همه ی ما ترکها و فارسها و لر ها و کرد ها و غیره تشکیل شده و نتیجه ی کارهای هممونه و الان هم براش فرقی نداره ترک باشیم یا فارس یا هر چیز دیگه این حکومت جائر به همه ی ملت ایران یه اندازه ظلم میکنه. ازتون خواهش میکنم کمی فکر کنید و به ریشه های فلاکت ملت خاورمیانه که همین اختلافات قومی بیهوده هست دقت کنید.

مسئول محترم سایت چرا دیگر پیامها را نشان نمیدهند؟ آیا دلیلی برای دشمنی با اسرائیل هست؟ درحالی که اسرائیل نه با ما هم مرز است و نه ادعای سرزمینی دارد، ولی جمهوری اسلامی با آن دشمنی میکند و در برابر با امارات عربی که خواهان تجزیه ایران است بالاترین روابط بازرگانی را دارد آنهم بسود امارات و بزیان ایران و سرنوشت کشور را به حکومت بعثی سوریه و حزب الله لبنان و حکومت غزه پیوند زده اند که همه پشتیبان امارات عربی هستند!
درضمن آقا سیدعلی سیدند و از نژاد عرب؛ آن یکی سید علی هم تبریزی زاده و باز هم سیدند و عرب نژاد ! بهتر است به همشهری و پسرعمو خود بگویند جام زهر را بنوشند. حکومت هم پس از ساسانیان ، از زمان یکپارچه شدن ایران توسط صفویان هرگز دست فارسها نبوده. بنسبت بیشتر جمعیت تهران هم میهنان آذری هستند نه فارسها. زمان پهلوی ها هم به نسبت اگر حساب کنیم بیشترین نخست وزیران، وزیران ، ارتشتاران و سیاستگذاران و سرمایه داران آذری تبار بودند نه فارسها. بسیاری از آنها هم خدمتهای ارزشمند و فراوانی کرده اند. نام تاریخی و واقعی شمال ارس هم آلبانیا و اران است نه آذربایجان. از سال 1916 حزب مساوات اسلامی نام آن سرزمین را آذربایجان گذاشت و بعدها کمونیستها هم آن نام دروغین را نگه داشتند تا این سوی ارس را هم بگیرند. همان زمان در تبریز صدای اعتراض مردم ازجمله شادروانان شیخ محمد خیابانی، امیرخیزی و کسروی تبریزی بلند شد. حاکمان باکو بازماندگان کمونیستهای کرملین نشین اند و امروزه با تبلیغات دروغین ترک و فارس، مانند رهبران جمهوری اسلامی دشمن تراشی میکنند و دنبال منافع خودند، نه پارسی را دوست دارند و نه آذری مادتبار را. این آقاسیدعلی هم یک بار دیگر ازاین فرمایشها کردند. من توضیح خدمتشان دادم ولی فایده ای نداشت، دوستان هم مشغول ایشان نشوند. تهران ـ بابک

دوست گرامی که بحث نژاد عرب آقای سید علی و یا دیگر سید ها را مطرح نمودید ، توصیه میکنم این کار را نفرمایید ، چون با توجه به این که ایران همواره درطول تاریخ مرکز تهاجمها و جنگها ی بوده است ، هیچ نژاد مشخصی را نمیتوان به مردمان ایران زمین نسبت داد ، ضمن اینکه لحن شما هم نژادپرستانه و همراه با توهین به اعراب میباشد.
در ضمن توصیه میکنم ، کمی هم تاریخ بخوانید ، به خصوص در موردآزربایجان و قیام شیخ محمد خیابانی و همینطور احمد کسروی .

جهت اطلاع شما که بسیار مراقب ان هستید تا مبادا کسی کمتر از گل به اسراییل نگوید .
از شهر دربند ، در جمهوری داغستان در روسیه تا آستارا در استان گیلان ، از آستارا تا ابهر و تاکستان و تا قروه و نقده ، این منطقه بزرگ جغرافیایی آذربایجان نام دارد ، قوم آذری در ان ساکنند و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم میکنند و اگر هوویتشان را بپرسید خود را ترک معرفی میکنند .
قیام شهید بزرگ آزربایجان، شیخ محمد خیابانی هم به جهت استقلال آذربایجان جنوبی بود ، و هیچ ارتباطی هم به سید احمد کسروی ( توجه : سید احمد...) نداشت .

درجواب بابک خان ودوستان مخالف نظرمن،بایدبگم بلی همون طورکه اشاره کردین بنده دورگه هستم(عرب وترک)همون طورکه به آذربایجان عزیز تعصب دارم به اعراب نیز تعصب ویژه دارم علی الخصوص به اجداد بزرگوارم(امام حسین(ع) ) وافتخارمیکنم که آذربایجان عزیز،پرچمدار شیعه وتبریز سربلند،اولین پایتخت جهان تشیع بوده،آقای بابک!شما باورای انسانی وارزشای اخلاقیتونو ازاسطوره های اعراب دارن یا اونا دینشونو ازاسطوره های شماهادارن!؟جوونای امروز ایرونی،ازکوروش هخامنشی وخصوصیاتش چی میدونن؟اصلا میشناسنش؟شما چطور ایرونی هستین که تاریخ کشورتون یادتون رفته؟برین تاریخ این کشورو بخونین،هردولت یا حکومتی رودروی اعتقادات این مردم قرارگرفته آخرسرپیشیمون شده.انگیلیسیا با اون حیله گری وسیاستشون،نتونستن اعتقادات این مردمو نابودکنن.تو ایران،هرحکومتی سرکاراومده،حق وحقوق آذریا تضیع کرده،بهترین راه رسیدن آذربایجان به پیشرفت،سوا کردن حساب خودشون ازایرانه.وخوشحالم که امروز تیم به ظاهرفوتبال تراختور،چماقی واسه توسری زدن به ایران وحکومت آخوندیش شده وفریاد هوادارای باغیرتش که آذربایجان عزیزو تشویق میکنن،لرزه براندام شما وحکومت آخوندیتون میندازه.طوری که الان هرکی مقابل هوادارای تراختور،قرارمیگیره یهویی یا بابا وننش ترک ازآب درمیاد یا اصالتش آذربایجانی میشه ویا مخلص هوادارای آذری میشه.

سید علی ،آنایه ق وی م.
تو ترکی،منم ترکم.تو آذربایجان دوست داشت.من هم"" آذربایجان"" دوست داشت.بلام جان،""آذربایجان"" مال ماست نه ما،مال اونا،""تهران!"" هم مال ماست. "مشهد!"، هم مال ماست."اصفهان!" هم مال ماست. "یزد!" هم مال ماست.
شیراز و.... "تنب" بزرگ! کوچک!،""ابو موسی"" هم مال ماست.""قره باغ!"" هم مال ماست.حالا ""هلند!"" هم مال ماست.هر جا آذری هست ،اونجا مال اونه. فهمیدی؟

آقا لطفا هر چه زودتر دست به دست هم بدیم تا این آذربایجان رو جدا کنیم از ایران تا هم خیال ما و هم خیال این دوستان کلا راحت بشه. مطمئنا با جدایی از ایران نه تنها از شر استبداد راحت میشن بلکه دروازه های پیشرفت و تمدن و رفاه و ثروت و برکت بروشون باز میشه. تمام مشکلاتشون هم ناشی از همین جزو ایران بودنه!

در این دوره زمانه واقعا چقدر صحبت در مورد این ایده های ناسیونالیستی مسخره است. یک عده توهم نژاد آریایی برشون داشته یک عده هم توهم نژاد ترک. در حالی که با آزمایش ژنتیک ثابت شده:
"اکثر ایرانیان به نژادی تعلق دارند که از حدود ده هزار سال پیش ساکن ایران بوده‌ است"
http://www.bbc.co.uk/persian/science/2011/11/111113_l42_vid_ir_genetic.s...

کمی بیشتر فکر کنیم..

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما