خانه | گوی‌سياست

نخبگان ایرانی قربانی سیاست‌های هسته‌ای

دوشنبه, 1390-10-26 03:05
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
حمید مافی
"مصطفی احمدی روشن"، پنجمین دانشمند و نخبه ایرانی است که در پنج سال گذشته هدف عملیات تروریستی قرار گرفته است. او استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران و معاون بازرگانی تاسیسات هسته‌ای نطنز بوده است.
 
آن گونه که برخی از خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش داده‌اند، این فیزیکدان ایرانی در نزدیکی وزارتخانه اطلاعات هدف حمله تروریستی قرار گرفته است. مسوولان امنیتی و سیاسی ایران ترور او را به سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، به ویژه اسرائیل نسبت داده‌اند.
 
دبیر شورای تامین استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفته است: " ترور احمدی روشن کار سرویس اطلاعاتی اسرائیل است. او مدعی شده است سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی در آستانه انتخابات مجلس می‌خواهند با این ترور‌ها فضای کشور را امنیتی کنند تا از حضور مردم در انتخابات بکاهند."
 
همچنین محمد اسماعیل کوثری نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به خبرگزاری فارس گفته است: " ترور احمدی روشن کاملا هدفمند و مشابه ترور شهریاری است. او نیز معتقد است که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و به ویژه اسرائیل با ترور می‌خواهند مانع پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شوند."
مسوولان امنیتی ایران در شرایطی ترور این فیزیکدان برجسته را متوجه دولت‌های خارجی می‌کنند که پیش از این تلاش می‌کردند تا این ترور‌ها را به گروه‌های مخالف داخلی  یا حادثه‌های غیرطبیعی نسبت بدهند.
 
مرگ مشکوک طراح سانتریفیوژ‌ها
 
نخستین فیزیکدان ایرانی که در پنج سال گذشته به کام مرگ رفت، اردشیر حسین‌پور، دارای درجه دکترای فیزیک هسته‌ای و استاد دانشگاه مالک اشتر بود. او در بهمن ماه سال ۸۵ آن‌گونه که رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند، بر اثر گاز گرفتگی درگذشت.
 
مسوولان امنیتی و سازمان انرژی اتمی ایران تلاش کردند تا خبر درگذشت او را پنهان کنند، اما سرانجام پنج روز پس از مرگ مشکوک این دانشمند هسته‌ای، صدا و سیمای  ایران، از مرگ مشکوک استاد دانشگاه‌های مالک اشتر و شیراز خبر داد.
 
نخستین فیزیکدان ایرانی که در پنج سال گذشته به کام مرگ رفت، اردشیر حسین‌پور، دارای درجه دکترای فیزیک هسته‌ای و استاد دانشگاه مالک اشتر و به گفته سایت بارتاب طراح سانتریفیوژ‌های اتمی بود
 
پایگاه خبری بازتاب که توسط نزدیکان به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران ایران، اداره می‌شد، در آن زمان برخلاف گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که اعلام کرده بود حسین‌پور هیچ گونه ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای ایران نداشته است، او را به عنوان طراح سانتریفیوژ‌های اتمی معرفی کرد.
 
بر اساس این گزارش، این استاد دانشگاه مدیریت دوازده پروژه دفاعی مهم کشور از جمله موتورها و پیشبرانه موشک شهاب سه را عهده دار بوده است.
 
همزمان با انتشار خبر درگذشت اردشیر حسین‌پور، روزنامه ساندی تایمز به نقل از یک مقام امنیتی در موسسه استراتفورد امریکا، مدعی شد که این فیزیکدان مرتبط با پروژه هسته ایران به وسیله گاز رادیو اکتیو مسموم شده است. این روزنامه از احتمال ترور او به دست عوامل اطلاعاتی اسرائیل خبر داد.
 
خبرگزاری نووستی روسیه نیز با بیان این‌که، حسین‌پور می‌توانست پدر بمب اتمی ایران باشد، از احتمال ترور او از سوی سازمان اطلاعاتی اسرائیل خبر داد. روزنامه فیگارو ترور این استاد دانشگاه را بی‌ارتباط با اسرائیل ندانست.
 
با این حال مسوولان امنیتی وسازمان انرژی اتمی ایران، دست داشتن سرویس اطلاعاتی اسرائیل در مرگ این فیزیکدان را انکارکردند و مدعی شدند: "دستگاه‌های امنیتی غربی اشراف اطلاعاتی بر ایران ندارند و توانایی انجام عملیات تروریستی در کشور را ندارند."
 
رسانه‌های داخلی ایران، چند روز بعد از علنی شدن خبر مرگ این دانشمند هسته‌ای علت مرگ او را گازگرفتگی در خوابگاه دانشگاه شیراز عنوان کردند. این در حالی بود که برخی رسانه‌ها نیز از امکان مسمومیت او در حین انجام آزمایش‌های هسته‌ای در مرکز تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر دادند.
 
ترور همزمان دو فیزیکدان
 
سه سال پس از درگذشت اردشیر حسین‌پور، این بار دو عملیات تروریستی همزمان در ایران رخ داد. هدف یکی از حملات تروریستی، مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران و طراح محاسبات ساخت صفحه سوخت بیست‌درصدی سانتریفیوژهای ایران بود.
 
 مجید شهریاری که به گفته علی اکبر صالحی باسواد‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت، در بمب گذاری درگذشت. همزمان با او، فریدون عباسی دوانی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم هدف حمله تروریستی قرار گرفت.
 
اما عملیات تروریستی صورت گرفته علیه این دو فیزیکدان ایرانی تفاوت‌های بسیاری داشت. در حالی که شهریاری با بمب کنترل از راه دور به کام مرگ رفت، خودرو حامل عباسی دوانی هدف تیراندازی قرار گرفته بود.
 
مجید شهریاری که به گفته علی اکبر صالحی باسواد‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت، در بمب گذاری درگذشت. همزمان با او، فریدون عباسی دوانی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم هدف حمله تروریستی قرار گرفت
 
مقام‌های امنیتی ایران این بار بلافاصله دستگاه امنیتی اسرائیل و امریکا را مسوول ترور این دو دانشمند هسته‌ای دانست و حیدر مصلحی مدعی شد: "سرنخ‌هایی از عوامل ترور کننده این دو استاد برجسته فیزیک به دست آمده است."
 
محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، ترور را به سازمان اطلاعات و امنیت انگلیس نسبت داد. علی لاریجانی و محمد اسماعیل کوثری، دو نماینده مجلس هم از نقش سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل در ترور این دو استاد و شخصیت مرتبط با برنامه اتمی ایران خبر دادند. خبرگزاری فارس هم در تحلیلی مدعی شد که سازمان‌های امنیتی کشورهای مذاکره کننده با ایران در ترور‌های صورت گرفته نقش داشته‌اند.
 
همه این گمانه زنی و اتهام زنی‌ها در شرایطی بود که برخی از ناظران سیاسی و تحلیلگران از احتمال ساختگی بودن ترور عباسی دوانی خبر دادند. این تحلیل‌ها که بیشتر در وبلاگ‌ها و رسانه‌های غیردولتی و اینترنتی انتشار یافت، تفاوت شیوه ترور عباسی و شهریاری را برای ادعای خود شاهد گرفتند.
 
بر اساس تحلیل این رسانه‌ها، عباسی دوانی هدف تیراندازی قرار گرفته در حالی که شهریاری با بمب کنترل از راه دور ترور شده است. همچنین عباسی دوانی دارای رده نظامی و از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تحریم شده، دولت‌های غربی به شمار می‌رود و چنانچه دولت‌های غربی خواستار ضربه زدن به برنامه اتمی ایران از راه ترور باشند، رئیس سازمان انرژی اتمی شخصیت مهم تری است.
 
مسعود علی‌محمدی، استاد معترض
 
 یک سال پیش از این ترور، در میانه روزهایی که حکومت جمهوری اسلامی معترضان به نتیجه انتخابات را سرکوب می‌کرد، مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران هم در مقابل خانه مسکونی‌اش هدف حمله تروریستی قرار گرفت. اگر چه رسانه‌های خارجی و داخلی او را از شخصیت‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران دانستند اما احمد شیرزاد از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم، هرگونه ارتباط این استاد دانشگاه با پروژه اتمی ایران را تکذیب کرد.
 
سازمان انرژی اتمی ایران، هرگونه رابطه استخدامی و کاری میان این سازمان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران را تکذیب کرد. اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران او را از شخصیت‌های هسته‌ای ایران خواند و ترورش را به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و امریکا نسبت داد.
 
گروهی از رسانه‌های فارسی زبان نیز علی‌محمدی را از اساتید حامی میرحسین موسوی در انتخابات دانستند و مدعی شدند که او در تریبون آزادی که چندی قبل از ترور‌اش برگزار شده، نسبت به رفتارهای حکومت انتقاد کرده است. همچنین بیانیه ۲۴۰ استاد دانشگاه تهران در حمایت از میرحسین موسوی امضاء علی‌محمدی را نیز به همراه داشت.
 
مجموعه این عوامل سبب شد تا گمانه زنی‌های فراوانی در باره عوامل ترور این استاد دانشگاه مطرح شود. در حالی که جامعه اسلامی دانشجویان و حمید رسایی نماینده حامی دولت در‌مجلس معترضان به نتیجه انتخابات را عامل یا زمینه ساز ترور معرفی کردند، برخی از رسانه‌های اینترنتی نیز از امکان دست داشتن نیروهای دولتی در ترور علی‌محمدی خبر دادند. اما همه این موارد تنها ادعا و اتهام گروه‌های درگیر در ایران بود و هیچ‌گاه هیچ سندی در این ادعا‌ها ارائه نشد.
 
ورزشکاری که تروریست معرفی شد
 
روزنامه روسی کامرسنت و یک تحلیل گر ایرانی و اسرائیلی مسائل خاورمیانه هم مدعی شدند که علی‌محمدی از دانشمندان هسته‌ای ایران بوده و ممکن است ترور او از سوی نهادهای امنیتی اسرائیل صورت گرفته باشد. این رسانه‌ها برای اثبات تحلیل خود به تجربه اسرائیل در ترور دانشمندان هسته‌ای عراق اشاره کرده و ترور صورت گرفته در ایران را مشابه این عملیات دانستند.
 
در همین حال خبرگزاری فارس ترور این استاد دانشگاه را به انجمن پادشاهی ایران نسبت داد اما این گروه با صدور اطلاعیه‌ای از این اقدام تروریستی اعلام برائت کرد.
سرانجام یک سال پس از ترور این استاد برجسته دانشگاه تهران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای از دستگیری عوامل ترور او خبر داد.
 
چندی بعد تلویزیون دولتی ایران بخش‌هایی از اعترافات فرشید جمالی فش را پخش کرد و مدعی شد که او از سوی سازمان اطلاعات اسرائیل برای ترور آموزش دیده است.
 
حزب مشارکت ایران در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام‌های تروریستی سه سال گذشته از دستگاه امنیتی خواسته است به جای دستگیری فعالان سیاسی و امنیتی کردن فضا برای معترضان، به دنبال شناسایی عوامل این اقدام‌ها و تامین امنیت نخبه گان کشور باشد
 
پس از انتشار تصاویر فرشید جمالی فش از تلویزیون دولتی ایران، مشخص شد که او پیش از این عضو تیم ملی کینگ بوکسینگ ایران و از فعالان ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد بوده است.
 
در حالی که او در اعترافات تلویزیونی مدعی شده بود که از سوی موصاد ماموریت داشته تا این استاد برجسته دانشگاه را ترور کند، مقام‌های امنیتی اسرائیل وابستگی او را به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی این کشور تکذیب کردند.
 
داریوش رضایی‌نژاد دیگر نخبه ایرانی است که امسال هدف حمله تروریستی قرار گرفت. اگر چه خبرگزاری‌های داخلی ابتدا او را از فیزیکدان‌ها و شخصیت‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران معرفی کردند، اما تنها چند ساعت بعد مشخص شد که او هیچ گونه ارتباطی با سازمان انرژی اتمی نداشته و همکار وزارت دفاع ایران بوده است.
 
مقامات امنیتی ایران، ترور این دانشجوی نخبه را نیز به دستگاه امنیتی اسرائیل نسبت دادند و مدعی شدند که عوامل این نهاد در هدف گیری نهایی اشتباه کرده‌اند. اما علیرغم گذشت ماه‌ها از این اقدام تروریستی مسوولان امنیتی هنوز هیچ اطلاعاتی در باره عامل این اقدام منتشر نکرده‌اند.
 
تروریست‌های نا‌شناس
 
حال دوباره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران با ترور مصطفی احمدی روشن، یک بار دیگر به برجسته‌ترین خبر این روزهای رسانه‌های داخلی ایران تبدیل شده است. این بار هم مسوولان امنیتی جمهوری اسلامی ترور را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل نسبت داده و سخنگوی وزارات امورخارجه ایران از اقدامات تلافی‌جویانه سخن گفته است.
 
حسین شریعتمداری مدیرمسوول و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان که معمولا دیدگاه‌های رسمی حاکمیت را منتشر می‌کند، یک روز پس از انتشار خبر ترور احمدی روشن در یادداشتی از دولت و دستگاه امنیتی ایران به خاطر عدم اقدام تلافی‌جویانه انتقاد کرد.
 
او در یادداشتی با عنوان، بگرد تا بگردیم، به صراحت خواستار اقدام تلافی جویانه ایران در اسرائیل شد: "اکنون جای این سؤال است که چرا جمهوری اسلامی ایران از حق قانونی خود برای مقابله به مثل که نه فقط در آموزه‌های اسلامی، بلکه در تمامی نظام‌های حقوقی بین المللی تحت فصل RETALIATE به رسمیت شمرده شده استفاده نمی‌کند؟
 
برای سیستم اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران که طی ۳۲ سال گذشته در جنگی تمام عیار با تمام سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن کارآزموده شده و تجربیات فراوان و پیچیده‌ای اندوخته است، ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به آسانی امکان پذیر است. "
 
هنوز هیچ گونه اطلاعاتی در باره شناسایی و دستگیری عوامل ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی منتشر نشده و منتقدان دولت ایران بر این باورند که ضعف دستگاه امنیتی زمینه این اقدام‌ها را فراهم کرده است
 
با این حال دولت اسرائیل تا به حال واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است. اما هیلاری کلینتون این اقدام تروریستی را محکوم کرده و گفته است: کشورش هیچ نقشی در این عملیات نداشته و کشتن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کند.
پایگاه خبری جوان آنلاین، وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران ایران مدعی شده است که سرنخ‌هایی از عوامل این ترور به دست آمده است.
 
این وب سایت از شناسایی تروریست‌ها توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی خبر داده است. وزیر اطلاعات ایران هم گفته است: به‌زودی عوامل این اقدام معرفی خواهند شد.
 
این گفته‌ها در شرایطی بیان می‌شود که هنوز هیچ گونه اطلاعاتی در باره شناسایی و دستگیری عوامل ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی منتشر نشده و منتقدان دولت ایران بر این باورند که ضعف دستگاه امنیتی زمینه این اقدام‌ها را فراهم کرده است.
 
حزب مشارکت ایران در بیانیه‌ای با اشاره به اقدام‌های تروریستی سه سال گذشته از دستگاه امنیتی خواسته است به جای دستگیری فعالان سیاسی و امنیتی کردن فضا برای معترضان، به دنبال شناسایی عوامل این اقدام‌ها و تامین امنیت نخبه گان کشور باشد.
 
برخی دیگر از فعالان سیاسی هم از دولت ایران خواسته‌اند تا دست از ماجراجویی‌های هسته‌ای بردارد و استادان دانشگاه و نخبگان کشور را قربانی سیاست‌های غلط خود نکند.
 

برخلاف گذشت پنج سال از مرگ مشکوک اردشیر حسین‌پور و چهار عملیات تروریستی دیگر در سال‌های گذشته، مسوولان امنیتی تا به حال تنها فرشید جمالی فش را به عنوان عامل ترور علی محمدی معرفی کرده و مدعی شده‌اند که او وابسته به موصاد بوده است.

 

ادعایی که از سوی ناظران و رسانه‌ها با دیده تردید نگریسته می‌شود و همچنان افکار عمومی جامعه منتظر بازگشایی جعبه سیاه ترورهای پی در پی نخبگان ایرانی است. 

Share this
Share/Save/Bookmark

يك تحليلگر آمريكايي فاش كرد
همكاري موساد در پوشش ماموران سيا با گروهك تروريستي ريگي
http://www.kayhannews.ir/901027/3.htm#other304

وزیر اطلاعات با انتقاد از رفتار آمریکا، بریتانیا و اسرائیل در قبال ایران، پاسخ به ترور «دانشمندان هسته‌ای» را قاطعانه توصیف کرد.
حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه، یک روز پس از ترور آقای روشن، این درخواست را مطرح کرد که ایران طبق «‌آموزه‌های اسلامی و نظام‌های حقوقی بین‌المللی تحت فصل ‌RETALIATE‌» باید در مقابل ترورها مقابله به مثل کند.
پنجشنبه هفته گذشته نیز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه امنیتی اعلام کرد که «جامعه اطلاعاتی ایران اکنون از موقعیت بسیار خوبی برای طراحی عملیات‌های مقابله به مثل در مقابل ترورهای انجام شده از سوی سرویس‌های غربی قرار دارد.»
گلاره باقرزاده، دانشجوی ۳۰ ساله رشته پزشکی، نیمه شب دوشنبه، ۲۶ دی‌ماه در شهر هیوستون آمریکا به ضرب گلوله به قتل رسید.
رسانه‌های غربی نوشته‌اند که گلاره باقرزاده در زمینه حمایت از حقوق زنان در ایران فعالیت می‌کرد و در چندین مصاحبه‌ با هوستون کرونیکل از دولت ایران انتقاد کرده است.
عکس‌ها و ویدیویی که در سایت روزنامه هیوستون کرونیکل منتشر شده، نشان می‌دهد که خانم باقرزاده در یک تظاهرات اعتراضی برای درخواست حکومت در ایران در سال ۲۰۱۰ حضور داشت. در عین حال به نوشته این روزنامه، نام او در ویدیو نیامده چراکه او از آزار و اذیت احتمالی می‌ترسیده است

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما