خانه | خبر | اخبارجهان

ناتو: برای اجرای عمليات نظامی در سوريه آمادگی داريم

چهارشنبه, 1391-12-30 10:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ژنرال جيمز استاوريديس، فرمانده نيروهای ناتو در اروپا گفت نيروهای اين پيمان دفاعی برای اجرای عمليات نظامی مطابق آن‌چه در ليبی رخ داد، آمادگی دارند.

 

به گزارش ريا نووستی، خبرگزاری دولتی روسيه، ژنرال استاوريديس روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند در کميته نيروهای مسلح مجلس سنای آمريکا گفت: "همه ما می‌دانيم اوضاع سوريه به‌طور دائمی رو به وخامت است. ۷۰ هزار نفر کشته شده‌اند، يک ميليون نفر مجبور به خروج از کشور خود شده و تقريبا ۲.۵ ميليون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند."

 

به گفته وی "فعلا هيچ‌گونه پايانی برای جنگ داخلی خشونت بار مشاهده نمی‌شود، موضع ناتو اين است که با همان ترتيبی حرکت کند که در رابطه با اوضاع در ليبی حرکت می‌کرد."

 

حکومت ليبی سال گذشته با دخالت نيروهای ناتو سرنگون شد.

 

فرمانده نيروهای ناتو در اروپا پيشتر گفته بود ناتو قصد دخالت نظامی در سوريه  را ندارد.

 

وی حدود دو ماه پيش گفته بود: "درباره سوريه، می‌توانم به شما بگويم که از نظر ناتو، هيچ طرحی وجود ندارد و ما هيچ‌گونه مطالعه و بررسی مفصلی را انجام نمی‌دهيم، فقط وضعيت را زير نظر داريم."

 

غسان هیتو، نخست‌وزیر موقت مخالفان حکومت سوريه گفته است مخالفان با رژیم بشار اسد به گفت‌وگو نخواهند نشست

از سوی ديگر دو روز پيش غسان هیتو با اکثریت آرا از سوی نمایندگان مخالفان حکومت بشار اسد، به‌عنوان نخست‌وزیر موقت برای اداره مناطق آزاد شده انتخاب شد.

 

غسان هیتو در نخستين اظهارنظر خود روز گذشته گفت مخالفان با رژیم بشار اسد به گفت‌وگو نخواهند نشست.

 

جنگ در سوريه به‌طور عمده بين شورشيان مسلمان و سنی‌مذهب در مقابل طرفداران بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است که از فرقه علوی است.

 

خشونت‌ها در سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱ (اسفندماه ۱۳۸۹) آغاز شده و با وجود تلاش‌ها برای آتش‌بس بين نيروهای درگير٬ همچنان ادامه دارد.

 

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه اين هفته جامعه بين‌المللی، دولت و اپوزيسيون سوريه را به "توقف فوری خشونت‌ها" در اين کشور فرا خواند.

 

کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طرفين درگير در سوريه را به جنايت جنگی متهم کرده است. در همين آمريکا نيز روز چهارشنبه ۳۰ اسفند اعلام کرد: "در حال بررسی احتمال استفاده از سلاح‌های شيميايی در سوريه است، هر چند در اين زمينه شواهدی وجود ندارد."

 

چند ماه پيش برخی منابع از احتمال استفاده دولت سوريه از سلاح‌های شيميايی خبر دادند، اتهامی که دولت سوريه آن را رد کرد و گفت از سلاح‌های شيميايی عليه مردمش استفاده نخواهد کرد.

 

از سويی ديگر اعضای ناتو به دنبال ابراز نگرانی شديد در مورد احتمال استفاده سوريه از سلاح‌های شيميايی با ارسال موشک‌های پاتريوت به ترکيه به‌منظور دفاع در برابر حمله احتمالی دمشق موافقت کردند. اين موشک‌های در ترکيه مستقر شده است.

 

موشک پاتريوت يک موشک زمين به هوا است که از آن به‌عنوان موشک ضد بالستيک (موشک رهگير موشک پرتاب شده) استفاده می‌شود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما