خانه | خبر | اخبارجهان

جشن چهارشنبه‌سوری در استکهلم و شهرهای ديگر سوئد

جمعه, 1391-12-25 13:23
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

برای چهارمين سال پی در پی، جشن چهارشنبه‌سوری در پارکی در استکهلم و همچنين در شهرهای ديگر اين کشور با کوشش ده‌ها انجمن ايرانی، تئاتر ملی و انجمن فرهنگ و مرکز آموزشی کارگران سوئد، برگزار می‌شود.

 

روابط عمومی جشن چهارشنبه‌سوری در سوئد به زمانه خبر داد که اين جشن روز ۱۹ مارس ۲۰۱۳، از ساعت ۱۸ تا ۲۱، در  kungsträdgården، پارکی واقع در مرکز شهر استکهلم برگزار می‌شود.

 

اين چهارمين سال متوالی است که جشن چهارشنبه‌سوری به همت تئاتر ملی سوئد، انجمن فرهنگ و مرکز آموزشی کارگران سوئد با همکاری ده‌ها انجمن ايرانی در مرکز شهر استکهلم برگزار می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی جشن چهارشنبه‌سوری، تئاتر ملی سوئد، اين جشن را در شهر بندری گوتنبرگ با همکاری مرکز آموزشی کارگران و اتحاديه سراسری ايرانيان در غرب سوئد، در شهر مالمو با همکاری انجمن ايران –  سوئد و در شهر وستروس با همکاری انجمن‌های ايرانی از جمله انجمن ميهن برگزار می‌کند.

 

منصور حسينی، تهيه‌کننده تئاتر ملی سوئد و مسئول برنامه چهارشنبه‌سوری اين مرکز می‌گويد: "اين برنامه همچون سال‌های گذشته در دو قسمت برگزار می‌شود. در يک قسمت آتش چهارشنبه‌سوری توسط گروهی از زنان جوان با لباس‌های محلی روشن می‌شود تا علاقه‌مندان، به سنت ساليان دور، از روی آن بپرند و زردی من از تو، سرخی تو از من را بخوانند. اين آتش در تمام طول برنامه برای علاقه‌مندان با حضور مأموران ويژه روشن خواهد بود."

 

تئاتر ملی سوئد، اين جشن را در شهر بندری گوتنبرگ با همکاری مرکز آموزشی کارگران و اتحاديه سراسری ايرانيان در غرب سوئد، در شهر مالمو با همکاری انجمن ايران – سوئد و در شهر وستروس با همکاری انجمن‌های ايرانی از جمله انجمن ميهن برگزار می‌کند

به عقيده اين فعال فرهنگی، برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری در سرمای زير صفر سوئد آسان نيست. او می‌گويد: "جشن چهارشنبه‌سوری نخستين جشن خيابانی استکهلم در آستانه بهار به‌شمار می‌رود و به همين دليل در اين چند سال توانسته مورد توجه رسانه‌های سوئدی قرار بگيرد و آن را از نخستين نشانه‌های فرارسيدن بهار بدانند."

 

وی افزود: "آن‌ها در اين کشور سرد در ماه مارس مدام در جست‌وجوی نشانه‌های بهار هستند. در چنين ايامی که برخلاف ايران هوا بسيار سرد است، برگزاری يک جشن خيابانی آسان نيست و به ناچار بايد به بهانه‌های مختلف به مردم شور و نشاط بخشيد و آن‌ها را نگهداشت."

 

منصور حسينی گفت: "به همين دليل برنامه‌های مختلف هنری نيز برای اين شب تدارک ديده‌ايم. شخصيت و چهره اصلی چهارشنبه‌سوری البته حاجی فيروز است که هم خبر رسيدن سال نو را می‌دهد و هم روی صحنه با طنز خود صاحبان قدرت را به باد انتقاد می‌کشاند."

 

مجری برنامه چهارشنبه‌سوری، مکس امينی کمدين آمريکايی - ايرانی‌ ساکن لس‌آنجلس و طلا هادوی، خبرنگار تلويزيون و فيلمساز ساکن واشنگتن است.

 

در جشن چهارشنبه‌سوری استکهلم، آرش سبحانی و گروه  "کيوسک" با چند ترانه انتقادی - اجتماعی حضور دارند.  گروه کيوسک که برای معرفی آلبوم "تشکيلات موازی" در حال برگزاری کنسرت‌هايی در اروپاست، در اين شب چند ترانه از آن را نيز اجرا می‌کند.

 

"آبجيز"، ديگر گروه موسيقی ايرانی در سوئد است که در اين شب به اجرای برنامه می‌پردازد. سبک موسيقی اين گروه پاپ راک و تلفيقی است و شعرهای آن اغلب طنزآميز و انتقادی هستند.

 

منصور حسينی، تهيه‌کننده تئاتر ملی سوئد و مسئول برنامه چهارشنبه‌سوری: در چنين ايامی که برخلاف ايران هوا بسيار سرد است، برگزاری يک جشن خيابانی آسان نيست و به ناچار بايد به بهانه‌های مختلف به مردم شور و نشاط بخشيد و آن‌ها را نگهداشت

در اين برنامه، رستم ميرلاشاری و گروه "گلبانگ" با نوازندگانی از مليت‌های مختلف، ترانه‌هايی از جنوب شرقی ايران را اجرا می‌کنند.

 

"لی دينه"، گروه موسيقی‌ ساکن دانمارک، يک گروه سه نفره است که به زبان کردی و انگليسی برنامه اجرا می‌کند. ترکيب نوآورانه آن‌ها در تلفيق سبک‌های سنتی و مدرن شرقی و غربی است. موسيقی اين گروه مخلوطی از موسيقی محلی کردستان، ميکسی از موسيقی شرقی، هيپ‌هاپ، موسيقی مدرن و راک است. اعضای اين گروه در حال حاضردر دانمارک اقامت دارند.

 

آواز و موسيقی دو نفری "ريباز" متشکل از پدرام شهلايی (ويولن و عود) و مشتاق فيض‌آبادی (پرکاشن) است. اين گروه يک موسيقی تلفيقی فارسی- کردی برگزار می‌کند.

 

در شب چهارشنبه‌سوری چند خواننده نيز حضور دارند: "هنگامه"، خواننده پاپ ساکن آمريکا ترانه‌هايی را از سه آلبوم "برای ديدن تو"، "ارتش صلح" و "اجازه" می‌خواند.

 

بهرنگ، خواننده جوان هيپ‌هاپ و همچنين روشنا و سپيده وزيری نيز از ديگر خوانندگان جوان ايرانی‌تبار در سوئد هستند که در اين شب هنرنمايی می‌کند.

 

علاوه بر اينها گروه رقص "پرواز" در شب چهارشنبه‌سوری، رقص‌هايی از مناطق مختلف ايران را به روی صحنه خواهد برد.

 

دی‌جی داستين و دی‌جی پوريا نيز از ديگر هنرمندانی هستند که در اين شب هنرنمايی خواهند کرد.

 

Burnt out Punks  که يک گروه‌ نمايش خيابانی است با بهره‌گيری از آتش و همراهی با موسيقی گروه "نياز"، نمايش‌هايی کوتاه اجرا می‌کند.

 

در تمام طول برنامه نيز يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های آتش‌بازی اسکانديناوی در محل حضور خواهد داشت و نمايش‌هايی با آتش را اجرا خواهد کرد. 

 

برای اطلاعات بيشتر اينجا را کليک کنيد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما