خانه | خبر | اخبارجهان

آرگو اسکار بهترين فيلم سال را گرفت

دوشنبه, 1391-12-07 12:48
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بعد از ظهر يکشنبه،۲۴ فوريه ۲۰۱۳ اعضای آکادمی علوم و هنرهای سينمايی آمريکا با اعلام فيلم «آرگو» به عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۱۲، برگزيدگان هشتادوپنجمين دوره جوايز سالانه اسکار امسال را معرفی کردند.

 

هشتادوپنجمين دوره جوايز اسکار  به روال سال‌های قبل از دو ساعت زودتر با مراسم فرش قرمز و عبور ميهمانان و نامزدها از روی آن در ساعت پنج بعدازظهر به وقت لس‌آنجلس آغاز شد. پس از ورود ميهمانان به سالن «دالبی تياتر» در هاليوود، بر اساس برنامه اعلام شده مراسم اهدای جوايز از ساعت هفت بعد از ظهر آغاز شد. اجرای مراسم امسال را ست مک‌فارلين، فيلمنامه‌نويس و بازيگر آمريکايی برای نخستين‌بار بر عهده داشت و  اجرای خوب و قابل قبولی هم داشت. او نخستين اجرايش و نظر احتمالی منتقدان درباره آن را به مضمون يکی از شوخی‌هايش تبديل کرده و با نشان دادن تيتر روزنامه‌های روز بعد و نظرهای منفی، سعی در بهتر کردن اجرايش داشت.

 

پيش‌بينی برندگان اصلی مراسم اسکار امسال کار ساده‌ای نبود. اگرچه «لينکلن» با نامزدی در ۱۲ رشته پيشتاز مراسم امسال بود اما بسياری با توجه به موفقيت‌های فيلم «آرگو» در جوايز گلدن گلوب و بفتا اميد داشتند اين فيلم در اسکار نيز بتواند بر رقبايش پيشی بگيرد. (آشنايی با نامزدهای امسال)

 

دنیل دی لوئیس اسکار بهترین بازیگری نقش اول مرد برای بازی در فیلم «لینکلن» را از مریل استریپ دریافت کرد

همانطور که مک‌فارلين در ابتدای مراسم گفت امسال برای نخستين‌بار مراسم با يک تم يعنی نگاهی به آثار موزيکال برگزار شد و البته سرشار از شوخی‌های تند با بازيگران و فيلم‌ها و البته رقص و آواز بود. مک‌فارلين در بخشی از مراسم با اشاره به بازی دنيل دی‌لوئيس در فيلم «لينکلن» و شيوه بازيگری متد او، دی‌لوئيس را خطاب قرار داد و گفت: «اگر دان چيدل را سر صحنه می‌ديدی آيا برای آزاد کردنش تلاش می‌کردی؟»

 

بخش ديگر مراسم، بزرگداشت پنجاه‌سالگی مجموعه فيلم‌های جيمز باند بود که در ميانه مراسم هالی بری، بازيگری که سابقه بازی در اين يکی از جيمزباندها را دارد برای معرفی اين بخش به روی صحنه آمد. علاوه بر اين ادل و شرلی بسی آوازهای خود برای فيلم‌های «اسکای فال» و «گلدفينگر» از سری فيلم‌های جيمزباند را اجرا کردند.

 

و اما فهرست کامل برندگان به ترتيب اهدای جوايز:

 

بهترين بازيگر نقش مکمل مرد

نخستين اسکار امسال در بخش بهترين بازيگر نقش مکمل مرد اهدا شد و از ميان پنج نامزد اين رشته آلن آرکين، رابرت دونيرو، فيليپ سيمور هافمن، کريستوف والتز و تامی لی‌جونز در نهايت کريستوف والتز برای فيلم «جانگوی رهاشده» دومين اسکار را از آن خود کرد. اکتاويا اسپنسر، بازيگری که سال گذشته جايزه اسکار بهترين بازيگر نقش مکمل زن را برای بازی در فيلم «کمک» برده بود جايزه اين بخش را اهدا کرد.

 

میشائیل هانکه برای فیلم «عشق» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را ازآن خود کرد

بهترين فيلم انيميشن- کوتاه  و بلند

دومين بخش مراسم امسال اهدای جوايز بهترين فيلم‌های انيميشن توسط پل تاد بود.
فيلم «مرد کاغذی» ساخته جان کارز اسکار بهترين فيلم انيميشن کوتاه را از آن خود کرد.
در بخش بهترين فيلم انيميشن بلند نيز فيلم «شجاع» موفق شد در اينجا نيز از رقبای خود پيشی بگيرد و اسکار اين بخش را نصيب سازندگان خود سازد.

 

بهترين فيلمبرداری

همانطور که پيش‌بينی می‌شد کلوديو ميراندا برای فيلم «زندگی پای» موفق شد که بر رقبای قدرتمند خود پيشی بگيرد و جايزه اين بخش را از آن خود کند.

 

جلوه‌های ويژه

در اين بخش نيز «زندگی پای» دومين اسکار را از آن خود کرد.

 

بهترين طراحی لباس

ژاکلين دوران برای فيلم «آنا کارنينا» اسکار بهترين طراحی لباس امسال را از آن خود کرد.  «بينوايان»، «لينکلن»، «آينه، آينه» و «سفيد برفی و شکارچی» ديگر نامزدهای اين بخش بودند. چانينگ تاتوم و جنيفر آنيستون جايزه اين بخش و جايزه بهترين گريم را اهدا کردند.

 

بهترين گريم و آرايش مو

از ميان سه نامزد اين بخش«هيچکاک»، «هابيت: يک سفر غيرمنتظره» و «بينوايان» سرانجام «بينوايان» موفق شد نخستين جايزه اسکار اين شب را نصيب سازندگانش کند.

 

کوئنتین تارانتینو برای فیلم «جانگوی رهاشده» اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد

فيلم کوتاه - مستند و داستانی

بهترين فيلم کوتاه داستانی: «ساعت منع عبور و مرور» ساخته شاون کريستنسن
بهترين فيلم کوتاه مستند: «بيگناه» ساخته شون فاين و آندرا نيکس فاين

 

بهترين فيلم مستند بلند

در اين بخش نيز همانگونه که پيش‌بينی می‌شد «در جستجوی شوگرمن» اسکار بهترين فيلم مستند سال را برد.

 

بهترين فيلم غيرانگليسی‌زبان

در اين بخش نيز همه چيز مطابق پيش‌بينی‌ها پيش رفت و ميشائيل هانکه برای فيلم «عشق» اسکار اين بخش را از آن خود کرد. جنيفر گارنر و جسيکا چستين جايزه اين بخش را اهدا کردند. هانکه در هنگام دريافت جايزه از تهيه‌کنندگانش، همسرش و بازيگران اصلی فيلمش تشکر کرد، کسانی که به گفته او «اگر آنها نبودند، من الان اينجا نبودم.»

 

بهترين ترکيب صدا

دومين جايزه برای «بينوايان» در اين بخش.

 

بهترين بازيگر نقش مکمل زن

برنده اين بخش نيز قابل پيش‌بينی بود و تقريباً همه اعتقاد داشتند که کريستوفر پلامر جايزه بهترين بازيگر نقش مکمل زن امسال را به آن هاتاوی برای بازی در فيلم «بينوايان» اهدا خواهد کرد.

 

کریستوفر پالمر اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به آن هاتاوی برای بازی در فیلم «بینوایان» اهدا کرد

بهترين تدوين

يکی ديگر از بخش‌های قابل پيش‌بينی اسکار امسال: ويليام گلدنبرگ برای فيلم «آرگو». ساندرا بولاک، بازيگر شناخته‌شده آمريکايی اجرای اين بخش از مراسم را بر عهده داشت.

 

طراحی صحنه

و بالاخره «لينکلن» اولين اسکار خود را دريافت کرد.

 

بهترين موسيقی

وقتی قرار باشد مراسم اسکار با تم فيلم‌های موزيکال برگزار شود و تهيه‌کنندگان مراسم نيز پيشتر سابقه ساخت فيلم موزيکال «شيکاگو» را داشته باشند، انتخاب ديگری جز ستارگان آن فيلم يعنی کاترين زتاجونز، ريچارد گير، کوئين لطيفه و رنه زلوگر برای اجرای اين بخش می‌ماند؟ مايکل دنا موفق می‌شود با بردن اسکار اين بخش تعداد جوايز اسکار فيلم «زندگی پی» را به سه عدد برساند.

 

بهترين آواز

و يک بخش قابل پيش‌بينی ديگر، همانطور که همه انتظار داشتند ادل برای فيلم «اسکای فال» در نخستين نامزدی خود برای جايزه اسکار آن را به دست آورد و البته آنقدر هم احساساتی شد که اشکش درآيد.

 

بهترين فيلمنامه اقتباسی

داستين هافمن و چارليز ترون اجرای يکی از مهمترين بخش‌های جوايز اسکار را بر عهده داشتند و از ميان نامزدها کريس تريو در اولين نامزدی خود برای اين جايزه،  اسکار بهترين فيلمنامه اقتباسی را برای فيلم «آرگو» از آن خود کرد. ديويد مگی (زندگی پای)، تونی کوشنر (لينکلن)، ديويد اُ راسل (کتاب بارقه اميد) و لوسی آليبار و بن زيتلين (جانوران سرزمين جنوبی) ديگر نامزدهای اين بخش بودند.

 

کریستوف والتز برای بازی در فیلم «جانگوی رهاشده» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد

بهترين فيلمنامه غيراقتباسی

همانطور که پيش‌بينی می‌شد اعضای آکادمی نيز چون داوران گلدن گلوب و بفتا فيلمنامه کوئنتين تارانتينو برای فيلم «جانگوی رهاشده» را بهترين فيلمنامه سال گذشته انتخاب کردند. ميشائيل هانکه (عشق)، جان گيتينس (پرواز)، وس اندرسون و رومان کاپولا (قلمرو طلوع ماه) و مارک بول (سی دقيقه پس از نيمه‌شب) ديگر نامزدهای اين بخش بودند.

 

بهترين کارگردانی

جين فاندا و مايکل داگلاس اهدای جايزه اين بخش را بر عهده داشتند و اسکار بهترين کارگردانی سال ۲۰۱۲ تعلق گرفت به آنگ لی برای فيلم «زندگی پی». ميشائيل هانکه (عشق)، بن زيتلين (جانوران سرزمين جنوبی)، استيون اسپيلبرگ (لينکلن) و ديويد اُ راسل (کتاب بارقه اميد) ديگر نامزدهای اين بخش بودند.

 

بهترين بازيگر نقش اول زن

ژان دوژاردن، بازيگر فرانسوی فيلم «هنرمند» که سال گذشته اسکار بهترين بازيگری مرد را از آن خود کرده بود جايزه اين بخش را اهدا کرد. مک‌فارلين در هنگام اعلام با اشاره به نامزدها گفت: «در اين بخش يک نامزد ۹ ساله داريم درحالی که نامزد ديگر اين بخش در زمان برگزاری نخستين مراسم جايزه اسکار تنها ۹ سالش بود.»

و اما اسکار بهترين بازيگر نقش اول زن امسال تعلق گرفت به جنيفر لورنس برای فيلم «کتاب بارقه اميد».

 

از آنجایی که تم اصلی مراسم اسکار امسال فیلم های موزیکال بود، بازیگران فیلم «شیکاگو» آوازی از فیلم را اجرا کردند

بهترين بازيگر نقش اول مرد

مريل استريپ، بازيگری که بنا به گفته مجری مراسم نيازی به معرفی ندارد اجرای اين بخش را بر عهده داشت و از ميان پنج نامزد اين بخش يعنی برادلی کوپر (کتاب بارقه اميد)، دنيل دی‌لوئيس (لينکلن)، يواکين فونيکس (مرشد)، دنزل واشنگتن (پرواز) و هيو جکمن (بينوايان) نامی را خواند که همه انتظارش را داشتند: دانيل دی‌لوئيس برای فيلم «لينکلن». با دريافت اين جايزه اکنون دی‌لوئيس تنها بازيگر تاريخ سينما است که توانسته سه اسکار بهترين بازيگری نقش اول مرد را به دست آورد.

 

بهترين فيلم

و اما امسال جک نيکلسون، بازيگر سرشناس مسئوليت اجرای بخش بهترين فيلم سال را بر عهده داشت. در ارتباطی زنده با کاخ سفيد در واشنگتن، ميشل اوباما با دادن پيامی  نيکلسون را در معرفی نامزدهای اين بخش را ياری کرد. و سرانجام ميشل اوباما «آرگو» را به عنوان بهترين فيلم سال معرفی کرد.

 

امسال نيز استيون اسپيلبرگ اگرچه فيلمش «لينکلن» در ۱۲ رشته نامزد شده بود اما در نهايت تنها دو جايزه در بخش‌های طراحی صحنه و بازيگری مرد به دست آورد. «زندگی پی» نيز با اينکه چهار جايزه از جمله جايزه بهترين کارگردانی را از آن خود کرده بود در نهايت رقابت در بخش بهترين فيلم را به «آرگو» که تنها سه جايزه برده بود واگذار کرد.

 

همانطور که وعده داده شده بود اعلام بهترين فيلم پايان مراسم امسال نبود و مجريان مراسم در پايان در اجرايی دو نفره آوازی را برای بازندگان خواندند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آرگو بزيبايي فرار اززندان بزرگي که حکومت ساخته بتصوير کشيده است . جايزه مستحقش بوده است .

آهای ..آهای ...این دیگه نشد....که جایزه اسکار برای بهترین فیلم ها به بین خودتون قسمت می کنید ولی به بردگان اصلی فیلم های واقعی بزرگ به بازی گری علی خامنه ای و احمدی نژاد اسکار ندید ....این دو نفر زالو صفت و آژدها صفت بعنوان بزرگترین کلاه بردار و مافیوزی و ستم گر در حق و حقوق برده گان ایران نشین و بزرگترین خدمت گذار به صنایع و اقتصاد کشورهای غربی و چین و ژاپن هستند که لایق چند جایزه اسکار هستند...!!!آهای آیت الله کارتر تو لاقل چند اسکار مرغوب به دو نفر بده !!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما