خانه | خبر | اخبارجهان

اعتراض گسترده جهانی به خشونت عليه زنان

پنجشنبه, 1391-11-26 22:54
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

زنان و دختران کشورهای مختلف جهان با فراخوان "يک ميليارد به‌پا می‌خيزند"، امروز برای نشان دادن اعتراض خود عليه خشونت و تجاوز در خيابان‌ها به تظاهرات و رقص پرداختند.

 

به گزارش منابع خبری جهان، ۱۴ فوريه از چندين سال‌ پيش به اين سو ديگر تنها به‌عنوان روز سنتی والنتاين يا "روز عشق" شناخته نمی‌شود بلکه همچنين روز عمل اجتماعی برای مبارزه با خشونت عليه زنان نيز هست.

 

زنان و دختران بسياری در سراسر جهان به‌شکل گسترده و روزمره مورد خشونت، تجاوز و سوء استفاده قرار می‌گيرند. ميليون‌ها زن از اين در رنج‌اند که در کشورشان خشونت عليه زنان به‌عنوان جرم و جنايت به رسميت شناخته نمی‌شود.

 

"يک ميليارد به‌پا می‌خيزند"، نام اين اقدام جهانی، برگرفته از يک پژوهش صورت گرفته در سازمان ملل متحد است که بر اساس آن در جهان يک ميليارد زن در طول زندگی خود مورد ضرب‌وشتم و يا تجاوز قرار گرفته‌اند

ایو اینسلر، فعال حقوق زنان و فمینیست شناخته‌شده آمریکایی سازمان‌دهنده "وی دی" [روز واژن،  V(agina)-Day ] امسال قصد داشت يک ميليارد نفر را در اقدامات گوناگون بر عليه خشونت عليه زنان به خيابان‌ها بکشاند که ۲۰۳ کشور در آن شرکت کردند. نانسی پلوسی، رئيس کنگره آمريکا از حزب دمکرات اين کشور نيز از اين اقدام اینسلر حمايت کرد.

 

از هندوستان که در هفته‌های اخير خشونت عليه زنان در اين کشور به موضوع اجتماعی مهمی تبديل شده تا مصر، ترکيه، افغانستان، کشورهای آفريقايی، آمريکا، کانادا، کشورهای اروپايی و... برای جلب توجه بيشتر مردم به پديده خشونت عليه زنان به خيابان‌ها آمدند. آن‌ها با فعاليت‌های هنری، رقص و تظاهرات اعتراض خود را نشان دادند.

 

بزرگ‌ترين اعتراضات در هند صورت گرفت، جايی که در آن چند هفته پيش يک دختر دانشجو توسط چندين مرد مورد خشونت و تجاوز قرار گرفت و جان سپرد. تنها در پارلمان اين کشور در دهلی نو دو هزار نفر رقص هماهنگی را اجرا کردند. همچنين در شهرهای ديگری چون لکنو، بمبئی، بوپال و حيدرآباد نيز اقدامات اعتراضی ديگری برگزار شد.

 

در دهلی نو همچنين مراسم نمادين "دفن مردسالاری و زن‌ستيزی" برپا شد. در سنگاپور فعالان حقوق زنان با بادکنک‌های سياه در يک محل خريد حاضر شدند. در استراليا اين اقدام به شکل "فلش ماب" (Flash mob) برگزار شد. "فلش ماب"، پدیده‌ای اجتماعی و جدید در رابطه با یک "قرار دسته‌جمعی هدفمند" و خودجوش است. فلش ماب به گروه شهروندانی گفته می‌شود که از طریق رسانه‌های دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه و یا نامه زنجیره‌ای همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکان‌های عمومی گرد هم می‌آيند.

 

"يک ميليارد به‌پا می‌خيزند"، نام اين اقدام جهانی، برگرفته از يک پژوهش صورت گرفته در سازمان ملل متحد است که بر اساس آن در جهان يک ميليارد زن در طول زندگی خود مورد ضرب‌وشتم و يا تجاوز قرار گرفته‌اند.

 

در اين زمينه:
جنبش یک میلیاردی زنان در اعتراض به خشونت

 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما