خانه | خبر | اخبارجهان

درگيری در مراسم تشييع پيکر شکری بلعيد در تونس

جمعه, 1391-11-20 19:34
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دست‌کم ۵۰ هزار نفر با شرکت در تشييع جنازه شکری بلعيد، قربانی نخستين ترور سياسی پس از انقلاب تونس، به خيابان‌ها آمدند و عليه دولت اسلامگرای اين کشور شعارهايی سردادند. اين مراسم به درگيری با پليس کشيده شد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه و رويترز، امروز ۲۰ بهمن‌ماه (هشتم فوريه) تونس از زمان مرگ حبيب بورقيبه، رئيس‌جمهور پيشين اين کشور و تشييع جنازه وی در سال ۲۰۰۰، شاهد چنين حضور گسترده‌ای در يک تشييع جنازه نشده بود.

 

شکری بلعید، وکيل دادگستری و رهبر حزب متحد میهنی دمکرات تونس بود که دو روز قبل در مقابل خانه خود با شليک چهار گلوله به قتل رسید. حزب متحد میهنی دمکرات تونس يک حزب چپ سکولار است و از مخالفان حکومت کنونی اين کشور به‌شمار می‌رود.

 

جمعيت حاضر در مراسم امروز ابتدا در برابر خانه فرهنگی جبل جلود، در حومه جنوبی پايتخت تونس، جايی که پيکر وکيل کشته‌شده در آن قرار داشت، گرد آمدند.

 

شرکت‌کنندگان در حالی که شعارهايی عليه حزب نهضت، حزب حاکم تونس سر می‌دادند، فرياد می‌زدند "مردم انقلاب ديگری می‌خواهند". آن‌ها همچنين سرود ملی تونس را می‌خواندند.

 

صلاح بلعيد، پدر شکری بلعيد در رابطه با مرگ فرزند خود به حاضران گفت: "پسر من کسی بود که با شجاعت زندگی کرد. از هيچ چيز نمی‌ترسيد و در راه وطن خود کشته شد."

 

شرکت‌کنندگان در حالی که شعارهايی عليه حزب نهضت، حزب حاکم تونس سر می‌دادند، فرياد می‌زدند "مردم انقلاب ديگری می‌خواهند". آن‌ها همچنين سرود ملی تونس را می‌خواندند

بسمه، همسر شکری بلعيد در دو روز گذشته بارها حزب اسلامگرای نهضت را مسئول اصلی قتل همسر خود عنوان کرده است. اين در حالی است که حزب نهضت ترور بلعيد را محکوم کرده است.

 

پيکر شکری بلعيد که در پرچم تونس پوشيده و توسط گروه کثيری از مردم احاطه شده بود، در يک کاميون کوچک ارتش قرار داده شد تا به گورستان جلاز برای خاکسپاری منتقل شود.

 

در همين گورستان بود که درگيری ميان نيروهای امنيتی و تظاهرکنندگان آغاز شد. پليس به سوی جوانانی که خيابان را بند آورده بودند گاز اشک‌آور و تير هوايی شليک کرد تا آنان را پراکنده سازد.

 

نيروهای امنيتی همچنين با باتوم به سوی جوانان حمله کردند و آنان در حالی که در بلوار حبيب بورقيبه تظاهرات می‌کردند فرياد می‌زدند "برو گمشو".

 

اين بلوار که مقر وزارت کشور تونس نيز در آن قرار دارد کانون درگيری‌ها بود و کاميون‌های ارتش در آن مستقر شدند.

 

بحران در کشور تونس با فراخوان اعتصاب عمومی امروز از سوی احزاب مخالف حکومت و اتحاديه عمومی کار تونس، سنديکای اصلی اين کشور که ۵۰۰ هزار عضو دارد، وارد دور تازه‌ای شد.

 

به‌گفته منابع فرودگاه پايتخت، امروز تمامی پروازها به سوی تونس لغو گرديد. در شهر خيابان‌ها به کلی خلوت بودند و تنها اتوبوس‌های معدودی در شهر ديده می‌شدند. تراموای تونس همچنان کار می‌کرد اما همه واگن‌های آن‌ خالی بودند.

 

همچنين سربازان ارتش به شهر جرجيس، واقع در جنوب اين کشور در مرز با لبنان، يکی از شهرهايی که اعتراضات جدی در آن صورت گرفته بود، و همچنين شهرهای قفصه در مرکز و سيدی بوزيد، آغازگر انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی حکومت زين‌العابدين بن‌علی شد، اعزام شدند.

 

حمادی جبالی، نخست‌وزير اسلامگرای اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دولت جديدی بدون وابستگی حزبی و از تکنوکرات‌ها تشکيل خواهد داد؛ اما با مخالفت جدی حزب وی، حزب نهضت روبه‌رو شد

صدها نفر نيز در سيدی بوزيد به خيابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهايی چون "قاتلان"، "شکری آسوده بخواب نبردت را ادامه می‌دهيم" عليه حکومت تظاهرات کردند.

 

قتل شکری بلعيد از دو روز پيش خشم مخالفان را شعله‌ور کرد و درگيری‌های متعددی در سراسر کشور ميان مخالفان سياست‌های دولت و نيروهای امنيتی رخ داد. در اين درگيری‌ها يک مأمور پليس کشته شد. تظاهرکنندگان در شهر قفصه يک پاسگاه پليس را نيز به آتش کشيدند.

 

از روز چهارشنبه شبکه‌های تلويزيونی تونس به پخش ترانه‌های ميهنی و بحث‌های سياسی اقدام کرده است که در آن مردم عادی با ابراز غم و اندوه خود خواهان ثبات سياسی در کشور می‌شوند.

 

عمق بحران سياسی در تونس زمانی کاملا آشکار شد که ناظران سياسی شاهد بودند حمادی جبالی، نخست‌وزير اسلامگرای اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دولت جديدی بدون وابستگی حزبی و از تکنوکرات‌ها تشکيل خواهد داد؛ اما با مخالفت جدی حزب وی، حزب نهضت روبه‌رو شد.

 

نهاد رياست جمهوری تونس نيز روز گذشته اعلام کرد "استعفای نخست‌وزير و جزئيات تشکيل کابينه‌ای از تکنوکرات‌ها را دريافت نکرده است" و حمادی جبالی نيز در ۳۶ ساعت گذشته در مجامع عمومی ظاهر نشده است.

 

دولت تونس توسط اسلامگرايان معتدل حزب نهضت که با دو متحد چپ ائتلاف کرده‌اند اداره می‌شود.
وضعيت دشوار اقتصادی، اعتصابات و از سوی ديگر حملات اسلامگرايان تندرو سلفی، تونس را در يک بن‌بست سياسی قرار داده است.

 

به دليل اقتصاد ضعيف تونس بحران اقتصادی اروپا به اين کشور نيز منتقل شده و اقتصاد اين کشور را بی‌ثبات کرده است. به همين خاطر سرمايه‌گذاری در اين کشور پايين آمده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

حواد ث هر دوره از تاریخ یک کشور نشان دهنده بازتاب ساختار سیاسی اقتصادی امنیتی ان کشور در ان دوره است . مثلا فضای مشرو طه ، سوم اسفند ، اشغال آذربایجان ، کودتای ٢٨ مرداد ، خرداد ٤١ ، بهمن ٥٧ ، اشغال سفارت امریکا ،کودتای خرداد ٦٠ و خرداد ٧١ و ٨٨ همه در شرایط خاصی به وجود آمدند و فضای سیاسی آنروز با دیگر ادوار متفاوت بود .

اینک ما در آستانه یک رویداد بزرگ دیگری هستیم که کاملا با ادوار قبل متفاوت است اما ریشه در همان حوا دث دارد . من فقط به این دوره اشاره میکنم چون آینده ایران در گرو همین حواد ثی است که اکنون در کشور جریان دارد .

بلافاصله پس از درز کردن ملاقات ها و مذاکرات رژیم با امریکا گمانه زنی هایی شروع شد، از نامه شش نفر به نام ملی مذهبی ها گرفته تا وب سایت های اپوزیسیون ( که تماما در کنترل فراما سونری ما رکسیست های روسی است ) و حتا بی بی سی و رادیو فردا و دوچه وله و خودنویس و زمانه ، همه و همه در کار ایجاد اشکال در این رابطه بودند و اظهار بدبینی و امکان ناپذیر بودن ان ، که کاملا به دلیل ماهیت روسی اپوزیسیون قابل پیش بینی بود .

سایت هک شده ملی مذهبی ها ! که حالا مرجع سایت روسی پیک نت است ، هم سو با بی بی سی که یکدفعه با سر و صدا به صحنه آمد بیش از هر وب سایت دیگری علیه این مذاکره نوشت و کار را به جایی رساند که از قلم یک جاسوس گمنام روسی مدعی شد که بهار عربی به آب گوزیده و القاعده پیش میتازد و امریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمیتوانند بکنند ( بگذریم که بوی اظهارات شریعتمداری کاملا از این گفتار پیداست ) . قبلا سایت روسی مادر پیک نت این ضر ضر های روس فرموده را میکرد اما چون دستش رو شد دکتر پشیمان را فرستادند آنجا با کمک بقایای مجاهد سابق میثمی همان شرایط اشغال سفارت امریکا و جو چریک بازی و چپ گرایی استالینیستی را که در ٥٧ تا ٥٩ در دستور کار خط امام توده ای بود به جامعه تحول یافته و در خط آمریکای فعلی بازگردانند .

اسد جنایت کار را از گناهان پاک واسرائیل ستیزی و امریکا ستیزی و ضدیت دیوانه وا ر با لیبرال ها ( بنی صدر و با زرگان و یزدی و امیر انتظام ) را دوباره زنده کنند .

و بعد در یک عقب دیگر تروریست های سیاه کل و چه گوارا( قا تل ٥٠٠ نفر ) و کم جنگ اون و کاسترو و استالین را به کمک رسانه های تحت کنترل روسیه و حزب خاین توده در صدر بنشانند .

اما دو حا دثه مهم اتفاق افتاد که این نقشه را به لحاظ تاریخی دچار اشکال بنیادی میکند و اگر در شرایط فعلی نخبه گان جامعه گول خورده و متوجه این خیانت تاریخی نشوند ( همان گونه که در اشغال سفارت نشدند ولی بعد ها همه فهمیدند ) در آینده با رحو ع به این دو حاد ثه همگان قا در به تشخیص این خیانت خواهند شد

١) ایت الله خامنه ای که خود از مشوقان این سیاست بود در یک چرخش تاکتیکی ( که ظاهرا تحت تاثیر جنجال عنصر روسی علی لاریجانی و احمدی نژاد شیفته شهرت ، موجب نگرانی رهبر از بروز بحران زودرس درونی شده و با این تاکتیک میخواهد توجه ها را با مطرح کردن دشمن فرضی منحرف کند ) زد زیر هر نوع مذاکره .

من به اینکه رهبر ج ا دیپلمات است یا انقلابی یا مسول است در هر صورت کاری ندارم . چون این مسله اصلی کشور ما نیست .

چون همه کشورها رهبرانی داشته اند که خطاهای بزرگتری هم کرده اند ولی اپوزیسیون ان رهبران را ترمز کرده و یا حتا ساقط نموده .

حاد ثه مهم از نظر من استقبال و سکوت تایید آمیز و رضایت مندانه همه وب سایت های فارسی زبان است و برخی مثل بی بی سی و ملی مذهبی ها آنرا درشت و برجسته کردند . از ان بدتر حتا یک رو شنفکر و فعال سیاسی رهبر ج ا را مواخذه نکرد که چرا امنیت کشور و مردم را با این اظهارات به خطر می اندازد ؟ در حالیکه ایت الله خمینی و دکتر بهشتی دائم در کا ر مذاکره بودند ( بختیار ، سران ارتش ، هویزر ) . رفسنجانی که خدای مذاکره بود . او حتا با عربستان سعودی ساخت که امام آنها فرمود ما اگر از سر تقصیرات صدام بگذاریم از عربستان نمیگذریم ! حالا چرا سایت کلمه میگوید مذاکره مشکل است حتا با مصر تا چه رسد به امریکا ! باید از امام ضد امپریالیست تان بپرسید و مشاور کبیرش رفسنجانی !

آیا جز این است که رهبر ج ا رهبر بلا منازع چپ ها هم هست ؟ مخصو صا وقتی پا ی امریکا ستیزی و ماجراجویی علیه جهان در میان است ؟

چه کسی در اینجا تابع دیگری است ؟ چپ ها یا رهبر ج ا ؟

وقتی سایت به اصطلا ح ملی مذهبی می گوید انتظارات امریکا آقایان را شوکه کرده و می آورد که امریکا انتظار دارد ج ا از تروریست بازی دست بردارد و دنبال ساخت بمب نباشد ! آیا جز این است که چپ ها ج ا را تروریست و بمب ساز میخواهند ؟

وقتی همه وب سایت های چپ بهانه میگیرند که امریکا اگر مذاکره میخواهد چرا تحریم ها را تمدید میکند ؟ آیا از خود میپرسند که چرا ج ا که ظاهرا دنبال مذاکره است در سوریه دخالت میکند و بر تعداد سانتریفوژ ها می افزاید ؟ وقتی رفسنجانی به سخنان رهبر اعتماد ندارد ، احمدی نژاد دلش از او خون است ، لاریجانی جفتک میزند تا اسرار فساد ما لی برادرانش رو نشود ، از جیب وزیر اقتصاد در آلمان چک ٩٣ میلیون دلاری در می اید چرا باید آمریکایی ها تحریم ها را که تنها سلاح آنها پیش از شروع یک جنگ است زمین بگذارند ؟ آیا روسیه چنین میکند ؟

٢) یک شرکت ساختمانی ! ( در ایران هزاران شرکت مثل این شرکت هست ) که متعلق به یک مهندس مارکسیست روسی هم پیمان با رفسنجانی است به وزیر اقتصاد کشور ( که از عوامل مارکسیست روسی است ) یک چک ٧٠ میلیون یورو ( ٩٣ میلیون دلار ) میدهد که به آلمان ببرد بعد سفیر ج ا و تمامی وب سایت های تحت کنترل مارکسیست های روسی ( حتا بی بی سی رشتی ) به دست و پا می افتند که نشان دهند که وزیر بیگناه است ، شرکت روسی الاصل که ظاهرا یکی از اسپانسر های مارکسیست های روسی است بیگناه است ، و عذر بدتر از گنا ه می آورند تا امریکا متوجه نشود که اپوزیسیون ایرانی دستش در جیب رهبر است و پول شویی ج ا نه از طریق ترکیه بلکه از طریق ونزوئلا صورت میگیرد . و امریکا به جای دنبال نخود سیاه رفتن و ضبط صد هزار دلار پول فلان ایرانی بخت برگشته بهتر است سرنخ پول شویی ها را از ونزوئلا پی گیری کند و سازمانهای چپ اپوزیسیون رژیم که به دست و پا افتاده اند برای اشمالی و بعید هم نیست که به رهبر ج ا توصیه کرده باشند که برای رد گم کردن این مو ضع کاملا زیانبار برای کشور ما را ( حتا در حد ا علا م ظاهری ) اتخاذ کند . جالب اینکه سایت روسی مادر برا ی رد گم کردن ضمن اینکه از ضد آمریکایی بودن موسوی دفاع کرده به رهبر رهنمود های دیگری هم داده که چه گونه مثل کره شمالی کاملا ضد آمریکایی شود .

اما یک سوال درست از رهبر پرسیده که من میخواهم همان سوال را از چپ ها بپرسم

میگوید " کسی نظر رهبر را نمیخواهد ! مردم جوابگویی او را میخواهند "

الهی من ببوسم ان دهان سرخ انقلابی ( دیپلماتیک روسی ) شما را . حرف حساب جواب ندارد

رفقا کسی نظر شما را در مورد مزدوری برای روسیه از شهریور ١٣٢٠ تا به امروز نمی خواهد ! ما از شما جواب گویی میخواهیم ! اینکه نوری الا گوز و شقیقه به هم ببافد تا ثا بت کند که توده ایها و شوروی در حواد ث ایران ( ٢٨ مرداد به خصوص ) هیچ نقشی نداشته اند فقط نشان میدهد که او سهم خوبی ا زکیسون میگیرد

اگر چه من نمیدانم چه سودی نصیب بهنود میشود که سطح خودش را انقدر پایین بیاورد که در سایت بی بی سی بدون هیچ اشاره ای به آنهمه خیانت که چپ ها کردند در ٥٧ تا ٦٠ و بعد از ان مزخرفات چپ روسی در مورد مثلث بیق را تکرار کند انهم در مورد آب توبه دادن یک شاه سلطان حسین بی خاصیت مثل حبیبی که کاندیدای حزب توده و چشم رفسنجانی-موسوی - خامنه ای بود در تمام این سالها. از ان بدتر در دفاع از مزدور ساواک و ساواما نراقی .

من نمیدانم چرا همه فراریها به بنی صدر میگویند فرار کرد ؟ مخصوصا آنها که از شوروی در رفتند و از برلین سر درواردند و انگلیس و چک های آنها توی جیب مظاهری از ونزوئلا می اید ؟

سی سال دیگر که به امروز برگردیم همه خواهند پرسید چرا استاندارد دوگانه و باند بازیهای چنین آشکاری را روشنفکران و سیاستمدارن نفهمیدند و کشور را به باد دادند ؟ دقیقا همان طوری که امروز می پرسند چرا سخنان متفرقه ایت الله خمینی را ( لابلای سخنان آزادیخواهانه و دموکرات منشانه او ) ملیون و رو شنفکران و سیاسیون ٣٣ سال پیش جدی نگرفتند و خطر را حس نکردند؟ دقیقا همان گونه که امروز همه اشغال سفارت امریکا و با نیان آنرا ( که توده ایها و فدایی ها ) بودند لعنت میکنند . البته اشغال به دست چپی مذهبی ها مثل دکتر پشیمان که نه ملی است نه مذهبی صورت گرفت و فدایی ها دوبار حمله کردند و دکتر یزدی دم آنها را گرفت انداخت بیرون .

بگذریم از اینکه ایت الله حرفهای شیرین و دیپلماتیک زیاد میزد و مثل رضا شاه بلد بود کی چی بگوید و کی جام زهر بنوشد تا حکومتش و جانشینش بماند . و مردم زیادی متوهم یا واقعی دنبال او بودند و سیاوش کسرایی ها ی توده ا ی برای او والا پیامدار محمد میساختند واز کرامت الله دانشیان فدایی بهاران خجسته باد می آمد و فرهاد میخواند و فحش آنرا امروز با زرگان میخورد و امیر انتظام و بنی صدر که از همان روز ها با این حرفها مخالف بودند و فقط پخش سخنان بنی صدر در میدان ازا دی و آخرین نطق با زرگان در مجلس و پخش التماس کیانوری به بهشتی در تلویزیون و ایران را سراسر سیاه کل میکنیم فدایی ها کافی است که نشان دهد حواد ث آنروز حقیقتا چه گونه بود و کی ها کجا ایستاده بودند

34 سال از ما ایرانیان عقب تر هستند , به جای فیلم های نو فیلم های تکراری
می سازنند,

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما