خانه | خبر | اخبارجهان

انتخابات پارلمانی اسرائيل برگزار شد

سه شنبه, 1391-11-03 13:37
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نزديک به پنج ميليون و ۶۰۰ هزار اسرائيلی امروز به پای صندوق‌های رأی رفتند تا ۱۲۰ نماينده کنست، مجلس اين کشور را انتخاب کنند. نظرسنجی‌ها حاکی از انتخاب مجدد بنيامين نتانياهو، رهبر حزب دست راستی ليکود به‌عنوان نخست‌وزير اسرائيل است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتخابات پارلمانی اسرائيل امروز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانويه) از ساعت هفت صبح به‌وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۲۲ در اسرائيل ادامه خواهد داشت.

 

برآوردهای مقدماتی از نظرسنجی‌ها حاکی از شرکت ۶۵ تا ۷۰ درصد واجدين شرايط در اين انتخابات است که در يک روز تعطيل در اسرائيل برگزار می‌شود.

 

بر اساس آخرين نظرسنجی‌ها در روز جمعه گذشته، حزب راست‌گرای ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو و حزب اسرائيل ما به رهبری آويگدور ليبرمن که از احزاب ناسيوناليست افراطی است ۳۲ تا ۳۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به‌دست خواهند آورد.

 

اين دو حزب در انتخابات پارلمانی اسرائيل ائتلاف دست راستی را تشکيل داده‌اند.

 

در سمت راست اين ائتلاف جبهه ناسيوناليست‌های افراطی يهودی به رهبری نفتالی بنت، ميليونر اسرائيلی قرار دارد که بر اساس نظرسنجی‌های اخير ۱۴ تا ۱۵ کرسی را از آن خود خواهد کرد.

 

بنيامين نتانياهو در طول چهار سال نخست‌وزيری خود بيشترين تنش‌ها را با جمهوری اسلامی ايران داشت

اين گروه حق تشکيل دولت فلسطينی را رد می‌کند، از پيشبرد شهرک‌سازی‌ها حمايت می‌کند و خواهان راست‌تر کردن سياست‌های دولت نتانياهو است.

 

در مرکز، حزب کارگر با احتمال به‌دست آوردن ۱۶ تا ۱۷ کرسی، و حزب جنبش به رهبری تزيپی ليونی، وزير امور خارجه پيشين اسرائيل که از نوامبر سال گذشته شکل گرفته است با هفت تا هشت کرسی، قرار دارند. اين دو حزب موفق نشدند متحد شوند.

 

نتانياهو به‌عنوان رهبر بزرگترين ائتلاف در اين انتخابات بيشترين بخت را دارد که برای سومين بار نخست‌وزير اسرائيل شود.

 

وی به همراه همسر و دو پسر خود امروز صبح در يک حوزه رأی‌گيری واقع در غرب بيت‌المقدس (اورشليم) حاضر شد و رأی خود را به صندوق انداخت.

 

پس از يک رقابت انتخاباتی بی‌زرق و برق اکنون صاحب‌نظران مسئله مهم را ترکيب آينده و ثبات ائتلاف بزرگ ليکود - اسرائيل ما می‌دانند.

 

يوسی ورتر، تحليلگر روزنامه هاآرتص اسرائيل می‌گويد اگر نظرسنجی‌ها درست از آب در آيد مشکلات نتانياهو از امشب آغاز خواهد شد. به‌گفته وی همراهان و متحدان نتانياهو در ميان ناسيوناليست‌های افراطی يهودی بلافاصله وارد حکومت نخواهند شد، آن‌ها مذاکره برای دستيابی به ضمانت‌های خود را آغاز خواهند کرد.

 

ناهوم بارنه‌آ، نويسنده روزنامه یدیعوت اخرونوت می‌گويد اگر ائتلاف نخست‌وزير اکثريت را در جبهه راست ـ راست افراطی به‌دست نياورد "نتيجه امشب می‌تواند استقرار سياسی اسرائيل را در موقعيت جديدی قرار دهد."

 

نتايج نهايی اين انتخابات از روز دوشنبه آينده مشخص خواهد شد و پس از آن شيمون پرز، رئيس‌جمهور اسرائيل مشاوره برای تعيين اين‌که چه ائتلافی بيشترين بخت را برای هدايت دولت دارد آغاز خواهد کرد.

 

در آخرين انتخابات مجلس اسرائيل در سال ۲۰۰۹ حزب کاديما به رهبری وقت تزيپی ليونی توانست بيشترين آرا را از آن خود کند. اين حزب ۲۸ کرسی به‌دست آورد در حالی که ليکود موفق شد ۲۷ کرسی را از آن خود کند. در نهايت اين بنيامين نتانياهو (ليکود) بود که با ائتلاف خود توانست دولت را تشکيل دهد.

 

نتانياهو در طول چهار سال نخست‌وزيری خود بيشترين تنش‌ها را با جمهوری اسلامی ايران داشت. وی در طول يک سال گذشته بارها ايران را به‌خاطر برنامه هسته‌ای اين کشور تهديد به حمله نظامی کرد.

 

نخست‌وزير اسرائيل در همين رابطه چالش‌هايی با دولت آمريکا داشت که معتقد است در رابطه با ايران بايد سياست پيشبرد تحريم‌های جهانی و مذاکره را ادامه داد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما