خانه | خبر | اخبارجهان

نبش قبر ياسر عرفات در رام‌الله انجام شد

سه شنبه, 1391-09-07 14:18
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آرامگاه ياسر عرفات، امروز برای نمونه‌برداری کارشناسان بين‌المللی از پيکر وی گشوده شد. اين کارشناسان می‌خواهند بدانند رهبر تاريخی فلسطين هشت سال پيش بر اثر مسموميت درگذشت يا مرگ او طبيعی بود.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبش قبر ياسر عرفات در رام‌الله در ساعت پنج بامداد امروز سه‌شنبه هفتم آذرماه (۲۷ نوامبر) به وقت محلی آغاز و پيش از ظهر امروز به پايان رسيد.

 

اين اقدام در چارچوب تحقيقات قضايی در مورد چگونگی مرگ ياسر عرفات صورت گرفت.

 

توفيق طيراوی، رئيس کميسيون تحقيق فلسطينی در مورد مرگ عرفات در يک بيانيه مطبوعاتی گفت: "تمام مراحل به انجام رسيد و نمونه‌ها بدون آن‌که به پيکر آسيبی رسانده شود برداشته شد و در اختيار کارشناسان فرانسوی، سوئيسی و روسی قرار گرفت."

 

پيش از اين يک منبع فلسطينی گفته بود باقی‌مانده پيکر عرفات به مسجدی در مجاورت آرامگاه وی انتقال داده شد اما توفيق طيراوی اعلام کرد که برپايه توافق مشترک تصميم گرفته شد مراحل عمليات نمونه‌برداری در همان محل برگزار شود.

 

به‌گفته طيراوی پيکر عرفات از قبر بيرون کشيده نشد و مراسم نظامی خاکسپاری دوباره آن که پيش از اين در نظر گرفته شده بود لغو گرديد.

 

نبش قبر ياسر عرفات پس از آن صورت گرفت که سهی عرفات، همسر عرفات، ۱۰ مردادماه سال جاری به‌طور رسمی از دولت فرانسه خواست که در رابطه با مرگ شوهرش تحقيق کند

سه قاضی فرانسوی که برپايه شکايت سهی، همسر ياسر عرفات مسئول بررسی چگونگی مرگ رهبر پيشين فلسطين شده‌اند در عمليات نبش قبر عرفات در کنار بالاترين مقام اسلامی فلسطين، مفتی محمد حسين شرکت داشتند.

 

نبش قبر ياسر عرفات به دليل حساسيت بالای سياسی آن با تدابير امنيتی ويژه صورت گرفت. ورود به منطقه مقر تشکيلات خودگردان که آرامگاه عرفات در آن‌جا قرار دارد امروز صبح ممنوع شده بود. يک آمبولانس در داخل مجتمع پارک شده بود و کارشناسان در لباس‌های سفيد در نزديکی مقبره ديده می‌شدند.

 

در پايان ديواره برزنتی آبی رنگی که در اطراف محل کشيده شده بود، برداشته شد.

 

نبش قبر ياسر عرفات پس از آن صورت گرفت که سهی عرفات، همسر عرفات، ۱۰ مردادماه (۳۱ ژوئيه) سال جاری به‌طور رسمی از دولت فرانسه خواست که در رابطه با مرگ شوهرش تحقيق کند.

 

در شکايت‌نامه سهی عرفات از "ترور" عرفات صحبت به ميان آمده‌ بود.

 

اين شکايت چند هفته پس از آن انجام شد که ترديدهای تازه‌ای در رابطه با مرگ ياسر عرفات در يکی از بيمارستان‌های نظامی فرانسه در سال ۲۰۰۴، به‌وجود آمد و اين بحث مطرح شد که او را مسموم کرده‌اند.

 

در آزمايش‌هايی که تابستان گذشته به درخواست همسر عرفات انجام شد، آزمايشگاهی در سوئيس بر روی وسايل او مقداری پولونيوم ۲۱۰ کشف کرد که ماده‌ای کمياب و به شدت کشنده است.

 

اما اين آزمايشگاه در عين حال اعلام کرد که يافته‌ها قطعی نيستند و استخوان‌های عرفات بايد مورد آزمايش قرار بگيرند. و بدين ترتيب پرسش‌ها درباره مرگ عرفات همچنان باقی ماند.

 

پزشکان فرانسوی اعلام کرده بودند که عرفات بر اثر سکته درگذشته ‌است و اين‌که او از بيماری فشار خون رنج می‌برد.

 

ياسر عرفات متولد ۱۹۲۹ در قاهره، رئيس حکومت خودگردان فلسطين از هنگام تشکيل در ۱۹۹۶، رئيس سازمان آزادی‌بخش فلسطين از سال ۱۹۶۹ و رئيس و بنيان‌گذار جنبش فتح از سال ۱۹۵۹ تا هنگام مرگ بود.

 

وی در سال ۱۹۹۴ همراه با اسحاق رابين، نخست‌وزير وقت اسرائيل به خاطر مذاکرات صلح ميان فلسطين و اسرائيل در اسلو جايزه صلح نوبل گرفت.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما