خانه | خبر | اخبارجهان

اخضر ابراهيمی: نبرد سوريه تهديدی برای صلح در منطقه و جهان است

شنبه, 1391-06-25 16:57
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سفير جديد سازمان ملل متحد که برای پايان دادن به جنگ داخلی در سوريه مأموريت يافته است، ضمن ديدار با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، گفت هنوز هيچ طرح مشخصی درباره به سرانجام رساندن مأموريت خود ندارد اما اين امر "بسيار مهم" است که نبرد سوريه پايان يابد چرا که تهديدی برای صلح در منطقه و جهان است.

 

به گزارش آسوشيتدپرس، اخضر ابراهيمی اين سخنان را امروز شنبه، ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهريور) پس از ديدار با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه بيان کرد در حالی که پيش از اين نيز انجام مأموريت خود را "تقريبأ غيرممکن" خوانده بود.

 

ابراهيمی جايگزين کوفی عنان، دبيرکل سابق سازمان ملل متحد شده است که پس از ناکام ماندن طرح‌هايش برای برقراری صلح در سوريه اواخر ماه اوت استعفا داد.

 

او امروز در کنفرانس خبری که در دمشق برگزار شد، گفت بحران سوريه "بسيار خطرناک" است و شکاف ميان طرف‌های درگير گسترده‌تر می‌شود.

 

ابراهيمی اظهار داشت: "بار ديگر تکرار می‌کنم که اکنون هيچ طرحی ندارم. ما پس از آن که حرف‌های همه طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و بين‌المللی را شنيديم، يک طرح عملی تدوين خواهيم کرد و اميدواريم اين طرح منجر به پيدا کردن راهی برای نجات سوريه شود."

 

بشار اسد در ديدار با اخضر ابراهيمی: مسائل سياسی در سوريه زمانی موفق خواهند بود که کشورهای پشتيبان تروريست‌ها از اقدامات خود دست بردارند

اين ديپلمات کهنه‌کار الجزايری که روز پنج شنبه، ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريور) وارد کشور سوريه شد در اين سه روز هم با رهبران مخالفان و هم با مقامات سوريه ديدارهايی داشته است.

 

اين سفر در حالی انجام شده است که خشونت‌ها در شهر حلب و حومه‌های دمشق، پايتخت سوريه ادامه می‌يابد.

 

به گفته مخالفان، نيروهای حکومت سوريه حلب را بمباران کرده‌اند و با قوای شورشيان در خارج از دمشق درگير شده‌اند.

 

ابراهيمی گفت: "اين يک بحران بسيار بسيار جدی و خطرناک است. بسيار مهم و ضروری است که آن را به شيوه‌ای صحيح حل کنيم."

 

او افزود، اين بحران که به گفته فعالان سياسی به کشته شدن بيش از ۲۳ هزار تن انجاميده است، در حکم "تهديدی برای سوريه، منطقه و تمام جهان" است.

 

سفير سازمان ملل متحد گفت که برای ادامه مشورت‌ها عازم نيويورک می‌شود و اضافه کرد به تمام کشورهای مرتبط با بحران سوريه نيز سفر خواهد کرد.

 

او به دشواری مأموريت خود اعتراف کرد و گفت دنبال موفقيت فوری نيست.

 

ابراهيمی افزود: "من نسبت به انجام اين مأموريت تعهد دارم چرا که اميدوارم بتوانم کمکی به مردم سوريه بکنم هر چند که اين کمک اندک باشد."

 

او در خاتمه گفت: "شکاف ميان طرف‌ها بسيار وسيع است، اما زمينه‌های مشترکی نيز وجود دارد چرا که سوريه‌ای‌ها عاشق کشور خود هستند. آنها خواهان صلح در کشور خود هستند و شايد ما بتوانيم در اين راه به آنها کمکی برسانيم."

خبرگزاری رسمی سوريه (سانا) نيز از ديدار اخضر ابراهيمی و بشار اسد خبر داد.

 

در اين ديدار اخضر ابراهيمی گفت برپايه طرح کوفی عنان عمل خواهد کرد و در صورت ايجاد تغييری در اين طرح هر دو طرف درگير را آگاه خواهد ساخت.

 

بشار اسد نيز ضمن تأکيد بر همکاری با هر تلاشی که صادقانه و بی‌طرفانه حل و فصل مسائل جاری در سوريه را مدنظر داشته باشد، بار ديگر نيروهای مخالف حکومت خود را "تروريست" ناميد و گفت مسائل سياسی در سوريه زمانی موفق خواهند بود که "کشورهای پشتيبان تروريست‌ها از اقدامات خود دست بردارند."

 

اخضر ابراهيمی قرار است با نيروهای مخالف حکومت در سوريه نيز ديدار کند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما