خانه | خبر | اخبارجهان

تصرف یک پایگاه پدافند هوایی حکومت توسط ارتش آزاد سوریه

یکشنبه, 1391-06-12 15:41
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شورشیان در تلاش برای خنثی کردن برتری هوایی حکومت، یک پایگاه هوایی در شرق سوریه را تصرف کردند و تعدادی موشک‌های ضدهوایی به‌دست آوردند.

مطابق گزارش به‌دست آمده از مونیتورینگ انگلستان، شورشیان صبح روز شنبه ۱۱ شهریور، به یک پایگاه پدافند هوایی و یک فرودگاه نظامی در شرق کشور حمله کردند. در همان روز حکومت در پاسخ، حملات هوایی متعددی را در ایالت نفت‌خیز دیرالزور در شرق سوریه انجام داد.

طی روزهای اخیر، حکومت بشار اسد از هلیکوپتر و جت‌های جنگی برای حمله به مناطق تحت کنترل شورشیان استفاده کرده است. اما با تصرف این پایگاه‌ها، شورشیان اکنون به موشک‌هایی دست یافته‌اند که می‌توانند هلی‌کوپترها و جت‌های جنگی رژیم را هدف قرار دهند.

این سومین بار در عرض یک هفته است که شورشیان پایگاه‌های هوایی رژیم را مورد حمله قرار می‌دهند. دیگر حملات در شهرهای شمالی حلب و ادلب نزدیک مرز ترکیه صورت گرفت. اگر این گزارش‌ها صحیح باشند، از افزایش هماهنگی بین نیروهای نظامی اپوزیسیون خبر می‌دهند.

شورشیان از فقدان موشک‌های ضدهوایی برای خنثی کردن هواپیماهای جنگی حکومت در رنج هستند. آنها همچنین خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوعه بر آسمان سوریه هستند

یک ویدئوی منتشر شده در اینترنت توسط فعالان اپوزیسیون در سوریه، مأموران و سربازان دستگیر شده توسط نیروهای شورشی را نشان می‌دهد. تلویزیون العربیه نیز فیلمی از راکت‌ها و مهمات به‌دست آمده در این حمله را نشان داد. در این حملات ۱۶ نفر دستگیر شدند.

تلویزیون سوریه ادعا کرده است که نيروهانی حکومتی حملات پایگاه هوایی در حلب را دفع کرده‌اند و تصاویری از سلاح‌ها و وسایل نقلیه به‌دست آمده را نشان داد.

یکی از شورشیان به نام عبدالرحمن به دیده‌بان حقوق بشر سوريه گفت آنها همچنین به پایگاه هوایی رژیم در البوکمال در نزدیکی مرز عراق حمله کرده‌اند، اما موفق به تسخیر آن نشدند.

شورشیان از فقدان موشک‌های ضدهوایی برای خنثی کردن هواپیماهای جنگی حکومت در رنج هستند. آنها همچنین خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوعه بر آسمان سوریه هستند.

بنا به نظر شاهدان عینی، ارتش آزاد سوریه در مقایسه با شورشیانی که در لیبی علیه قذافی می‌جنگیدند، تسلیحات کمتری دارند.

از سوی ديگر حکومت ترکیه گفته است آنکارا به دنبال توافقی برای ایجاد منطقه امن در داخل سوریه با حضور سازمان ملل در ماه جاری است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز جمعه در مصاحبه‌ای با تلویزیون ترکیه گفت: "ما نمی‌توانیم به چنین اقدامی دست بزنیم مگر آن‌که شورای امنیت سازمان ملل به نفع آن تصمیم بگیرد."

وی افزود: "ابتدا باید تصمیمی درباره منطقه پرواز ممنوعه گرفته شود، سپس ما می‌توانیم یک قدم جلو گذاشته و منطقه حائلی ایجاد کنیم."

روسیه و ایران به شدت با چنین اقداماتی مخالف هستند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خطاب به دانشجویان مؤسسه روابط امور خارجی مسکو گفت: "اشتباه است که تنها به دمشق فشار آوریم که به خشونت پایان دهد... مطلقاً غیرواقع‌بينانه است بگوییم تسلیم یک‌جانبه یکی از طرفین در این درگيری و در موقعیتی که جنگ داخلی رخ داده، راه برون رفت است."

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما