خانه | خبر | اخبارجهان

آزادی دو روزنامه‌نگار ترکيه‌ای در سوريه با کمک ايران

یکشنبه, 1391-02-24 15:02
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دو روزنامه‌نگار ترکيه‌ای که دو ماه پيش به‌هنگام تهيه گزارش از قيام مردم سوريه ربوده شده بودند، با کمک ايران آزاد شدند.

به گزارش رويترز، خبر آزادی اين دو روزنامه‌نگار را روز شنبه، ۲۳ ارديبهشت (۱۲ ماه مه) احمد داووداوغلو، وزير امور خارجه ترکيه در صفحه توييتر خود اعلام کرد و گفت که با اقدامات دولت ترکيه آن‌ها به خانه بازمی‌گردند.

داووداوغلو نوشت: "خبرهای خوبی دارم. تلاش‌های طولانی مدت ما سرانجام نتيجه داد. من هم‌اکنون با آقای صالحی، وزير امور خارجه ايران صحبت کردم. حميد کوزکان و آدام اوزکوز که از زمانی که به سوريه رفته بودند کسی از آن‌ها خبری نشنيده بود، هم‌اکنون در راه تهران هستند."

اوزکوز ۳۴ ساله، گزارشگر روزنامه اسلام‌گرای ملت و کوزکان ۲۱ ساله، عکاس خبری است. اين دو در اوايل ماه مارس از مرز ترکيه و سوريه به‌شکل مخفيانه عبور کردند و به استان ادلب در شمال غربی سوريه رفتند، جايی که هدف حملات نيروهای بشار اسد بود. پس از آن هر دو ناپديد شدند و ديگر هيچ خبری از آن‌ها شنيده نشد تا روز گذشته که اعلام شد در راه تهران هستند و به‌زودی نيز به ترکيه بازمی‌گردند.

به‌گفته ناظران، آزادی اين دو روزنامه‌نگار ترکيه‌ای بيش از هر چيزی نشان از نفوذ ايران بر سوريه به‌عنوان متحد اصلی خود در منطقه و تيرگی روابط ترکيه و سوريه دارد.

به‌گفته ناظران، آزادی اين دو روزنامه‌نگار ترکيه‌ای بيش از هر چيزی نشان از نفوذ ايران بر سوريه به‌عنوان متحد اصلی خود در منطقه و تيرگی روابط ترکيه و سوريه دارد

ترکيه به‌دنبال سرکوب قيام مردم سوريه توسط حکومت اين کشور روابط خود را با سوريه قطع کرده ‌است. سفارت ترکيه در دمشق نيز تعطيل شده‌ و حتی پروازهای ميان دو کشور به حالت تعليق درآمده‌اند.

بشار اسد، رئيس جمهور سوريه از علويان اين کشور است که شاخه‌ای از شيعيان محسوب می‌شوند. اکثريت ايرانيان نيز شيعه مذهب هستند حال آن که اکثريت مردم ترکيه و سوريه را سنی‌مذهبان تشکيل می‌دهند.

هم‌اکنون حدود ۲۳ هزار تن از مردم سوريه به ترکيه پناهنده شده‌اند و در پناهگاه‌هايی که در مجاورت مرز اين دو کشور قرار دارد، ساکنند. گفته می‌شود که به‌جز آن‌ها حدود دو هزار سوريه‌ای ديگر نيز در حال حاضر در خانه‌های خويشاوندان خود در ترکيه زندگی می‌کنند.

جبهه النصرة مسئوليت انفجارهای دمشق را برعهده گرفت

سوريه از آغاز قيام مردم اين کشور عليه حکومت بشار اسد شاهد کشتار گسترده‌ای بوده ‌است. سازمان ملل تعداد کشته‌شدگان را بيش از ۹۵۰۰ تن برآورد می‌کند. به‌نظر می‌رسد چنين فضايی از هر نظر مناسب فعاليت‌های گروه‌های تروريستی باشد.

روز ۲۱ ارديبهشت (۱۰ ماه مه) در دمشق، پايتخت سوريه‌ انفجارهايی رخ داد که بيش از ۷۰ کشته و حدود ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

پس از اين حادثه، بلافاصله حکومت سوريه و اپوزيسيون يکديگر را باعث و بانی اين انفجار خواندند، اما روز گذشته جبهه النصرة که گفته می‌شود با گروه تروريستی القاعده هماهنگی دارد، مسئوليت اين انفجارها را برعهده گرفت.

اين گروه با انتشار ويدئويی در اينترنت اعلام کرد که اين اقدام پاسخی بود به حملات نيروهای وفادار به بشار اسد به مناطق غيرنظامی.

انفجارهای روز پنج‌شنبه در نزديکی يک مجتمع امنيتی نظامی در دمشق رخ داد، زمانی که کارکنان اين مجتمع به محل کار خود آمده بودند. اما گزارش‌ها حکايت از کشته شدن غيرنظاميان نيز در جريان اين حمله تروريستی دارد.

اين اقدام تروريستی را شورای امنيت سازمان ملل متحد و بسياری از دولت‌ها محکوم کردند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما