خانه | خبر | اخبارجهان

اوباما: آينده آمريکا به آينده جهان عرب مربوط است

جمعه, 1390-02-30 01:42
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

باراک اوباما گفت مرگ بن‌لادن، موقعيت مناسبی را برای بازبينی عميق روابط آمريکا و جهان عرب فراهم ساخته است. وی گفت اولويت آمريکا پشتيبانی از تغييرات دمکراتيک در اين کشورهاست.

به گزارش رويترز، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در سخنان امروز خود در برابر گروهی از ديپلمات‌های آمريکايی و کشورهای ديگر، که به سياست جهان عرب اختصاص داشت بيشترين تأکيد را بر اوضاع سوريه کرد و اعلام نمود که بشار اسد يا بايد به سرکوب اعتراضات پايان دهد و راه تغيير دمکراتيک را در پيش گيرد و يا اين‌که «برود.»

رئيس جمهور آمريکا افزود سوريه در سرکوب اعتراضات مردم به کمک‌های ايران تکيه می‌کند و بهتر آن است که حکومت اين کشور راه گفت‌وگو را برگزيند.

اوباما از «دو رويی رهبران حکومت ايران» سخن گفت و افزود رهبران ايران از حقوق تظاهرکنندگان ساير کشورها پشتيبانی اما مردم خود را سرکوب می‌کنند.

باراک اوباما يادآوری کرد که نخستين تظاهرات مسالمت‌آميز در تهران آغاز شد و حکومت ايران مردم را سرکوب و به زندان‌ها انداخت

وی يادآوری کرد که نخستين تظاهرات مسالمت‌آميز در تهران آغاز شد و حکومت ايران مردم را سرکوب و به زندان‌ها انداخت.

اوباما در رابطه با وضعيت بحرين نيز بر گفت‌وگو به‌عنوان تنها راه پيش‌ روی دولت و مخالفان اين کشور تأکيد کرد و دولت ايران را متهم نمود که تلاش دارد از ناآرامی‌های بحرين بهره‌برداری کند.

وی توضيح داد که دولت آمريکا به‌شکل «علنی و خصوصی» بر توقف دستگيری‌های گسترده و رسيدگی به خواسته‌های مردم بحرين و پيشبرد اصلاحات در اين کشور تأکيد کرده است.

رئيس جمهور آمريکا در مورد يمن از علی عبدالله صالح، رئيس جمهور اين کشور خواست که بر تعهد خود برای انتقال قدرت پايبند بماند.

وی گفت سرهنگ معمر قذافی، رهبر ليبی فرصتی ندارد و زمان برای او پايان يافته است. اوباما گفت قذافی سرانجام کنار خواهد رفت.

باراک اوباما شورش‌های مردمی در خاورميانه را «موقعيتی تاريخی» دانست و گفت آينده آمريکا به آينده جهان عرب مربوط است.

اوباما گفت: «مردم خواهان حقوق اساسی خود هستند. دو رهبر قدرت را ترک کرده‌اند و ديگران نيز از آن‌ها پيروی کنند.»

اشاره اوباما به کناره‌گيری زين‌العابدين بن‌علی، رئيس جمهور سابق تونس و حسنی مبارک، رئيس جمهور پيشين مصر از قدرت است.

رئيس جمهور آمريکا که پس از سپری شدن ۱۷ روز از کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، از سياست‌های تازه آمريکا در قبال جهان عرب سخن می‌گفت، تأکيد کرد: «ما با کشتن رهبر القاعده ضربه سنگينی به اين گروه زديم. بن‌لادن يک شهيد نبود؛ او يک سلاخ بود.»

 

اوباما در بخش ديگری از سخنان خود برای نشان دادن پشتيبانی آمريکا از تحولات دمکراتيک در جهان عرب از برنامه کمک‌های ويژه اين کشور به تونس و مصر، دو کشوری که راه تغييرات را برگزيدند؛ خبر داد.

اين برنامه شامل کمک به تونس و مصر برای بازيابی دارايی‌های به سرقت رفته توسط رهبران سابق آن‌ها نيز می‌شود.

رئيس جمهور آمريکا که روز جمعه با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل ديدار خواهد داشت همچنين در مورد روند صلح اسرائيل و فلسطين سخن گفت.

وی عليه عواملی که فلسطينی‌ها را به سوی منزوی ساختن اسرائيل در نشست سازمان ملل در سپتامبر آينده سوق می‌دهند هشدار داد.

باراک اوباما ضمن پشتيبانی از بازگشت اسرائيل و فلسطين به مرزهای پيش از سال ۱۹۶۷، صلح در خاورميانه را امری فوری و مهم دانست

اوباما گفت چنين اقدامی فلسطينيان را به دولت مستقل نخواهد رساند.

 

محمود عباس، رئيس دولت خودگردان فلسطين، پس از چهارشنبه هفتم ارديبهشت‌ماه جاری که پيمان آشتی ميان سازمان فتح و حماس بسته شد در گفت‌وگويی اعلام کرد که مقامات فلسطينی در نظر دارند طرح شناسايی رسمی دولت فلسطين را در ماه سپتامبر آينده در نشست عمومی سازمان ملل متحد مطرح سازند.

باراک اوباما ضمن پشتيبانی از بازگشت دو کشور به مرزهای پيش از سال ۱۹۶۷، صلح در خاورميانه را امری فوری و مهم دانست.

او همچنين گفت اسرائيل می‌بايست مدافع صلح پايدار باشد.

رئيس جمهور آمريکا با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائيل در کرانه غربی رود اردن بار ديگر بر تشکيل دو دولت فلسطين و اسرائيل تأکيد کرد.

پس از سخنان باراک اوباما، محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين فراخوان تشکيل «يک نشست فوری» را داد و از دولت اسرائيل خواست تا به برقراری صلح امکانی سزاوار دهد.

حماس نيز در مورد سخنان اوباما گفت که رئيس جمهور آمريکا بايد موارد مشخص حقوق فلسطينيان را بيان کند و نه اين‌که شعار دهد.

بنيامين نتانياهو نيز بلافاصله پس از سخنان اوباما، بازگشت به مرزهای سال ۱۹۶۷ را رد کرد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

سخنان تکراری و غیر متعهدانه اوباما و مسئول ندانستن دولت امریکا در اجرای سیاستهای غلط و حمایت از دیکتاتورها توسط ایشان،عدم انتقاد به رژیم اشغالگر صهونیستی،تهدید فلسطینیان نسبت به انجام انتفاضه سوم جهت احقاق حقوق حقه خویش که احتمالا روز جمعه اغاز میشود،محکوم کردن مسئولین ج.ا.ا در رابطه با حمایت از مسلمانان منطقه جهت بدست گرفتن سرنوشت شان به دست خود،عدم انتقاد به دخالت نظامی عربستان در سرکوب ازادیخواهان بحرین و یمن،ژست رهبریت جهان را گرفتن و عدم توجه به نقش دوّل اروپائی ، روسیه و چین و پرهیز عمدی از مشارکت انان در امور جهانی و عدم تقاضای کمک از انان،پیام تحدید امیز زیرکانه به متحدین امریکا (سرنوشت امریکا با سرنوشت مردم مسلمان خاور میانه گره خورده است.)به عبارت دگر به هوش باشید که اگر دیکتاتوران بروند،اوضاع برای چپاول و کنترل از دستمان خارج می شود.
این سخنرانی اوباما نشاندهنده وحشت استعمارگران به سرکردگی امریکا از تحولات در جهان اسلام و نیز نشانه عدم علاقه امریکا به برقراری دمکراسی در کشورهای تحت سلطه غرب در خاور میانه می باشد.پیام و یا هشدار پنهانی اوباما برای چین و روسیه که با علاقه به تحولات جهان اسلام می نگرند، این بود که حمایت غیر مستقیم شما از این تحولات و ضربه زدن به منافع امریکا و متحدین استعمارگر اروپائی اش بدون مجازات نخواهد ماند.
متاسفانه امریکا ئیان خود بدترین ناقض حقوق بشر در کره زمین میباشند و اصلا علاقه ندارند که دمکراسی در جهان اسلام پا بگیرد.لذا هرگونه کمک و همراهی مستقیم و یا غیر مستقیم با دولتمردان و سیاستهای امریکا،دشمنی با مردم مسلمان و ازادی خواهان و مردم سالاریست.
ایرانیان باید به هوش باشند و بدانند که قدرتمند شدن ایران واجب است و سودش فقط برای اخوندها نیست،بلکه در اینده ای نه چندان دور،هم زمان با برقراری دمکراسی نسبی در کشورهای همسایه،اصلاحات و احتمالا تحولاتی هم در ایران صورت خواهد گرفت و چنانچه اخوندها هم چون امریکائیان فقط به فکر منافع خود باشند،درسی که مردم به امریکائیان در منطقه می دهند،انان نیز از هموطنانمان خواهند گرفت.لذا ضعف سیاسی- نظامی کشور در زمان تحولات اینده به ضرر کل ایرانیان و تمامیت ارضی کشور خواهد بود.پیروز باد مبارزات به حق مردم مسلمان و غیر مسلمان

اما مهمترین نکته ای که در گزارش خلاصه ی ارائه شده در نظر گرفته نشده است نگاه آگاهانه ی آمریکا برای منافع دوجانبه ی موج دموکراسی خواهی جدید است اوباما نمونه ی اتحادیه ی اروپا را برای ایجاد همبستگی اقتصادی با این کشورها برای سر وسامان دادن به وضعیت اقتصادی تک محصولی منابع زیرزمینی این کشو.رها را بعنوان الترناتیو جذب بیان داشت که درک اگاهانه ی دولت آمریکا از وضعیت اقتصادی این منطقه است که بدون بازشدن درهای بازار داخلی این کشورها امکان پذیر نخواهد بود سرمایه گذاری های خارجی ست که امکان حل معضلات بیکاری این کشورها را در خود دارد . اما نگاه آمریکا اگر مانند آلمان در اتحادیه ی اروپا باشد - یعنی وام دادن به اعضا در واقع یعنی بدست گرفتن و خوردن بازارهای وام گیرنده و از بین بردن محصولات محلی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا باشد بسیار خطرناکتر خواهد بود اما سرمایه گذاری کمپانی های آمریکا برای افزایش تولید داخلی و در نتیجه افزایش درآمد ملی این کشورها منجر شود منافع دوجانبه تامین خواهد شد و از این راه دموکراسی و آزادی ها را تضمین خواهد کرد اما راه اتحادیه ی اروپا بخصوص آلمان سبب کاهش درآمد ملی آنها شده و در پروسه ای کوتاه مدت ورشکستگی اقتصادی و کاهش درآمد ملی کشورهای وام گیرنده را در بر خواهد داشت . که زمینه های بروز تروریزم است و دموکراسی را به خطر خواهد انداخت .
اما نکات مهم سخنرانی اوباما در رابطه با فلسطین هم تاکید بر اشغال سرزمینهای فلسطینی و بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 چیزی بود که به مذاق اسرائیل خوش نمی آید . تنها شرط اوباما برای فلسطینی ها هم بر اساس طرح 1948 سازمان ملل به رسمیت شناخته شدن حق اسرائیل و به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسرائیل است . محمود عباس با کسی روی میز مذاکره می نشیند که او را به رسمیت نمی شناسد و چیزی از اسرائیل می خواهد که کمتر از خواستهای مطرح شده در قطعنامه ی سال 1948 است .
سخنرانی اوباما از درکی آگاهانه و راه حلی آگاهانه برخوردار است که در تازیخ نظامهای سرمایه داری بی سابقه است . و منافع نه تنها کشورهای خاورمیانه بلکه منافع بیش از 180 کشور دنیا در آن نهفته است . و ما حتی در دموکرات ترین کشورها هم ندیده ایم که اینگونه آگاهانه برای منافع دوجانبه سیاست گذاری شده باشد . راه حل مبارزه با تروریزم و حتی تروریزم دولتی که در جمهوری اسلامی و طالبان نمایندگی می شود در گرو اجرای طرحهای اوباماست . همانطور که خودش تاکید دارد بر شام و نهار شهروندان این کشورها . اما آیا این سیاست در آینده با موفقیت اجرا خواهد شد ؟ مانع مهم بر سر راه این سیاست چه خواهد بود ؟ و .... با توجه باینکه فرورفتن و به انحصار درآوردن بازار ملی این کشورها توسط سرمایه های محلی چه دولتی و چه خصوصی بزرگترین مانع اجرای سیاستهای اقتصادی اوباما برای خاورمیانه است اما تجربیات شکست خورده ی کشورهایی همچون جمهوری اسلامی بزرگترین برگ برنده ی موفقیت سیاستهای آمریکا خواهد بود شکست تجربیات ایران آرژانتین طالبان و .... و پیروزی کشورهایی مانند برزیل و ترکیه و هند و چین نیز نمونه های خوبی از تجربیات بشری در چهار دهه ی گذشته است . اگر بحران دهه ی 1970 موجد کشورهای شکست خورده و برنده گردید امروز راهکار درست تجربیات بشر بکار گرفته شده و یک نه ی بزرگ به طالبان و جمهوری اسلامی و ... گفته خواهد شد . تا بعد ...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما