خانه | خبر | اخبارجهان

فشار آمریکا بر پاکستان درباره رهبر القاعده

دوشنبه, 1390-02-19 08:50
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا خواهان تحقيق پاکستان درباره شبکه‌ای شده که به گفته وی از اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده حمايت می‌کرده است.

 

اوباما، يکشنبه هشتم می ۲۰۱۱ (۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰) در گفت‌وگو با تلويزيون «سی‌بی‌اس» آمريکا با اعلام اينکه نمی‌داند مقام‌های دولتی پاکستان در اين «شبکه حامی» بن‌لادن عضو بوده‌اند يا خير، از دولت پاکستان خواست تا تحقيق کند که چه مقام‌هايی در اين کشور از محل زندگی اسامه بن‌لادن اطلاع داشته‌اند.

 

رئيس‌جمهوری آمريکا افزود بن‌لادن «مطمئناً» کمک‌هايی را در پاکستان دريافت می‌کرده است.

 

مقامات دولت پاکستان پيش‌تر کمک به رهبر القاعده و اطلاع داشتن از سکونت وی در اين کشور را رد کرده بودند.

 

با اين حال، اقامت چندساله بن لادن در شهری که در نزديکی يک آکادمی نظامی است به ابهامات درباره نقش پاکستان دامن زده است.

 

در همين باره تام دانيلون، مشاور امنيت ملی آمريکا گفته است پاکستان بايد مشخص کند که چگونه بن‌لادن توانسته برای شش سال در نزديکی يک آکادمی نظامی زندگی کند.

 

آمريکا هفته گذشته اعلام کرد اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده در نخستين ساعات بامدادی روز دوشنبه دوم ماه مه ۲۰۱۱ در حمله کماندوهای ويژه آمريکا به محل سکونت وی در ابيت‌‌آباد پاکستان کشته شده است.

تام دانيلون، مشاور امنيت ملی آمريکا: پاکستان بايد مشخص کند که چگونه بن‌لادن توانسته برای شش سال در نزديکی يک آکادمی نظامی زندگی کند

 

وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نیز دو روز پيش چند فيلم تازه از بن‌لادن منتشر کرد. پنتاگون می‌گويد اين فيلم‌ها را در جريان حمله به محل زندگی رهبر القاعده به‌دست آورده است.

 

اين فيلم‌ها، تازه‌ترين فيلم‌هايی هستند که پس از پنج سال، از رهبر القاعده منتشر می‌شود.

 

باراک اوباما همچنین روز جمعه ششم فوريه ۲۰۱۱ (۱۶ ارديبهشت ۹۰) در ديدار با کماندوهايی که در حمله به اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده حضور داشتند، گفت: «ما سر آنان (القاعده) را جدا کرديم و سرانجام آن‌ها را شکست می دهيم.»

 

به گفته اوباما، حمله به رهبر القاعده يکی از مهم‌ترين مأموريت‌های نظامی آمريکا بود.

 

اما حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران روز يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ گفت: «بن‌لادن مدتی قبل به دليل بيماری اصلاً در قيد حيات نبوده که آمريکايی‌ها با فرا‌فکنی ادعا می‌کنند که او را کشته‌اند.»

 

مصلحی افزود:‌ «اگر واقعاً دستگاه نظامی و اطلاعاتی آمريکا، بن‌لادن را دستگير يا کشته است، چرا آن را نشان نمی‌دهد و چرا جنازهی آن را به دريا انداخته است.»

 

وزير اطلاعات همچنين گفت: «به نظر ما اقدامی که آمريکايی‌ها با ديکتاتوری رسانه‌ای در حال انجام آن هستند، در واقع هدفش اين است که بيداری صورت گرفته در منطقه را با انتشار چنين اخباری تحت‌الشعاع قرار دهند و از طرف ديگر بخش قابل توجهی از اين کار را نيز با هدف حل مشکلات داخلی خودشان از جمله مشکلات اقتصادی‌شان انجام می‌دهند.»

 

وزیر اطلاعات ایران در حالی در کشته‌شدن بن‌لادن ابراز تردید کرده که القاعده روز جمعه ۱۶ ارديبهشت جاری در بيانيه‌ای مرگ رهبر خود اسامه بن‌لادن را تأييد کرد.

 

القاعده از پاکستان به‌عنوان «جايی که شيخ اسامه کشته شد» نام برده و مردم اين کشور را فراخوانده است که عليه رهبران خود به‌پا خيزند.

 

دولت آمريکا می‌گوید به دليل احتمال «گسترش خشونت، تهديد امنيت آمريکا و ابزار تبليغاتی شدن برای تندروهای اسلام‌گرا»، تصاوير جسد بن‌لادن را منتشر نمی‌کند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

مشکل این است که چرا دولت پاکستان و دولت امریکا در رابطه با این آبروریزی سیاسی بوجود اورده توسط خودشان،با هم پاس کاری می کنند و سیاسیون را به باد مسخره گرفته اند؟بن لادن پس از دستگیری اش در کوههای افغانستان به این بازداشتگاه مخفی امریکا در پاکستان انتقال داده شد و از وی و نام وی همه جوره سوء استفاده گردید.
در تحولات سیاسی خاور میانه،این سنبل مقاومت ضد امریکائی سنی مذهب عملا هیچ نقشی نداشت.ولی در میان توده های مسلمان عوام سنی جایگاهی والا دارد.
امریکا به خاطر وحشتی که در ذهنش ایجاد شده است،از ترس بوجود امدن اعتراضات مردم در پاکستان و ازاد شدن بن لادن و افزایش رفتارهای رادیکال و غیر انسانی گروه القاعده و بیشتر شدن نفوذ این گروه در میان توده های کم فرهنگ و مذهبی کج فهم ،با اگاهی ارتش و سازمان امنیت پاکستان که اکثر ان ماموران نیز گماشته خود امریکائیان هستنند،اقدام به کشتن بن لادن نموده است و یا ای صحنه سازی صرفا جهت اشغال نظامی پاکستان برای بدست اوردن پایگاهی نظامی جدید است.همه می دانیم که بحرین دیگر مکان امنی برای ارتش امریکا نیست و با انتخاب دولتهای مردمی در مصر ، لیبی،تونس،الجزایر،یمن،،بحرین و عربستان و غیره امریکا و غرب، مدام مورد حمله مسمانان رادیکال قرار خوهند گرفت.لذا کشور پاکستان به خاطر ارتباط با اقیانوس هند و دریای عمان پناه گاهی خوبی برای امریکا است.مشروط بر اینکه امریکا با اخوندها سازش کند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما