خانه | خبر | اخبارجهان

تلاش یک افسر لهستانی برای جلوگیری از هولوکاست

دوشنبه, 1389-12-02 13:13
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

امروز، ۲۱ فوریه، کتابی به نام «گزارش من به جهانیان» در آلمان منتشر شده است. این کتاب سندی تاریخی است از این‌که چرچیل و روزولت از قتل عام یهودیان در سال‌های جنگ جهانی دوم اطلاع داشتند، اما اقدامی برای کمک به یهودیان انجام ندادند.

به گزارش بخش فرهنگی رادیو زمانه، انتشارات «کونستمن» در آلمان، اکنون که بیش از ۶۰ سال از جنگ جهانی دوم و فاجعه هولوکاست می‌گذرد، کتابی با عنوان «گزارش من به جهانیان» منتشر کرده است درباره مشاهدات یک افسر ارتش لهستان به نام يان کارسکی از قتل عام یهودیان در ورشو، پایتخت لهستان و اردوگاه «آشویتس».

 

این سند تاریخی نشان می‌دهد که چرچیل و روزولت از قتل عام یهودیان اطلاع داشتند، اما نتوانستند یا نخواستند برای کمک به یهودیان کاری انجام دهند.
 

پس از اشغال لهستان توسط آلمان، حکومت لهستان در تبعید، یکی از افسران زبده خود به نام يان کارسکی را مأمور می‌کند که گزارشی از وضع یهودیان لهستانی در «گتو»‌ی ورشو و اردوگاه «آشویتس» تهیه کند.

 

يان کارسکی موفق می‌شود به‌طور مخفیانه وارد گتو و حتی اردوگاه آشویتس شود و گزارشی مستند و دقیق از فجایع و قتل عام یهودیان فراهم آورد. سپس به دستور حکومت لهستان در تبعید، کارسکی به لندن سفر می‌کند و در ملاقات با آنتونی اون، وزیر خارجه بریتانیا در آن زمان، گزارشی از هولوکاست به‌دست می‌دهد.

 

در ملاقات با روزولت و چرچیل هم این افسر ارتش لهستان گزارش خود از قتل عام یهودیان را به زمامداران متفقین ارائه می‌کند، اما برخلاف انتظارش، نه چرچیل و نه روزولت اقدامی برای کمک به یهودیان و حمایت از آنان و جلوگیری از فاجعه هولوکاست انجام نمی‌دهند.
 

يان کارسکی، یک سال پیش از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۴ این گزارش را به شکل کتابی زیر عنوان «Story of a secret state» در آمریکا منتشر کرد و با اقبال گسترده خوانندگان آمریکایی در آن زمان مواجه شد، اما در تب و تاب جنگ جهانی دوم و با توجه به رویدادهای سرنوشت‌ساز در سال پایانی این جنگ خانمان‌برانداز، کتاب او به‌زودی به فراموشی سپرده است.
 

اکنون که بیش از ۶۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، این کتاب با عنوان «گزارش من به جهانیان» نوشته يان کارسکی به آلمانی ترجمه و توسط انتشارات کونستمن در ۲۱ فوریه ۲۰۱۱ در آلمان منتشر شده است.
 

يان کارسکی که در سال ۱۹۱۴ در لهستان در یک خانواده کاتولیک متولد شده، در ۱۳ ژوئيه سال ۲۰۰۰ در واشنگتن درگذشت.

 

افزون بر این کتاب، کلود لانزمن در سال ۱۹۷۸ در یک فیلم مستند، مصاحبه‌ای هم با او انجام داده است.

 

کارسکی در این مستند به ملاقات‌اش با روزولت و وزیر امور خارجه بریتانیا و به گزارش‌اش از قتل عام یهودیان اشاره می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که به نظر وی چرا دولت‌های متفقین در آن زمان برای جلوگیری از فاجعه هولوکاست، کاری انجام ندادند، می‌گوید: «نمی‌دانم. واقعاً نمی‌دانم.»
 

او در همین مصاحبه می‌گوید: «یهودی‌های ورشو که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کردند، التماس‌کنان از من می‌خواستند که جهانیان را از سرنوشت آن‌ها آگاه کنم. من قسم خوردم که تا زنده‌ام، دیده‌ها و شنیده‌هایم از این فاجعه انسانی را به دیگران انتقال دهم.»
 

از مجموعه تاریخ شفاهی هولوکاست هم مصاحبه‌ای با يان کارسکی باقی مانده است.
 

يان کارسکی مدتی هم توسط گشتاپو بازداشت و شکنجه شد، اما به‌طرز حیرت‌آوری موفق شد از زندان گشتاپو بگریزد. او که یک افسر ارتش و یک کاتولیک مؤمن بود، از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم به مبارزه مخفیانه بر ضد ارتش آلمان ادامه داد.
 

بر اساس زندگی يان کارسکی رمانی هم نوشته شده است. این رمان را نویسنده فرانسوی، ینیک آنل نوشته و «يان کارسکی» نام دارد.

  

مصاحبه با يان کارسکی از مجموعه تاریخ شفاهی هولوکاست (به زبان انگلیسی، در یوتیوب) 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما