خانه | خبر | اخبارایران

اوباما: ايران تا کمی بيش از يک سال نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست يابد

جمعه, 1391-12-25 13:30
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

برای نخستين بار باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد که معتقد است ايران "کمی بيش از يک سال" نياز دارد تا به سلاح هسته‌ای دست يابد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما که شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ اسفندماه (۱۴ مارس) با تلويزيون اسرائيل گفت‌وگو می‌کرد افزود: "من همچون سال‌های اخير، وقتی با بنيامين نتانياهو در اين‌باره [برنامه هسته‌ای ايران] مشورت می‌کنم همواره می‌گويم که اگر ما بتوانيم اين موضوع را به شکل ديپلماتيک حل کنيم راه‌حل پايدارتری خواهد بود."

 

اوباما افزود: "در غير اين صورت همه گزينه‌ها روی ميز خواهند بود."

 

باراک اوباما در حالی اين گفت‌وگو را با تلويزيون اسرائيل انجام داده است که هفته آينده از چهارشنبه ۳۰ اسفندماه تا جمعه دوم فروردين ۱۳۹۲ (۲۰ تا ۲۲ مارس ۲۰۱۳) برای نخستين بار به اسرائيل سفر خواهد کرد و در اين سفر يکی موضوعات اصلی گفت‌وگوها برنامه هسته‌ای ايران خواهد بود.

 

رئيس‌جمهور آمريکا تأکيد کرد: "وقتی می‌گويم همه گزينه‌ها روی ميز است يعنی همه گزينه‌ها روی ميز است و البته ايالات متحده ظرفيت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد."

 

مقامات آمريکايی در حالی به لحن سخنان خود بر عليه ايران شدت بخشيده‌اند که در ايران مسئولان جمهوری اسلامی از کاهش تدريجی تحريم‌ها عليه اين کشور سخن می‌گويند

اوباما همچنين افزود: "هدف ما اين است که مطمئن شويم ايران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌يابد تا اسرائيل را تهديد کند و يا باعث مسابقه تسليحاتی در منطقه شود که فوق‌العاده برای منطقه خطرناک است، منطقه‌ای که وقايع بسياری در آن رخ داده است."

 

اين اظهارات نشان‌دهنده افزايش تنش‌ها ميان آمريکا و ايران است. در فوريه گذشته جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريکا در مورد "بسته شدن پنجره‌های ديپلماتيک" هشدار داده بود.

 

بايدن در گفت‌وگويی با روزنامه فيگارو، چاپ فرانسه گفته بود: "رئيس‌جمهور اوباما به‌طور روشن گفت مانع از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای خواهد شد و ما هر کاری که در اين‌باره لازم باشد انجام خواهيم داد. اما هنوز زمان و فضا برای فعاليت ديپلماتيک با پشتيبانی فشارها، باقی است."

 

مقامات آمريکايی در حالی به لحن سخنان خود بر عليه ايران شدت بخشيده‌اند که در ايران مسئولان جمهوری اسلامی از کاهش تدريجی تحريم‌ها عليه اين کشور سخن می‌گويند.

 

آن‌ها نتايج آخرين گفت‌وگوهای هسته‌ای خود با گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان در قزاقستان را مثبت ارزيابی نموده و پيش‌بينی کرده‌اند که در سال جديد خورشيدی تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی کاهش خواهد يافت.

 

کشورهای غربی معتقدند ايران زير پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را "صلح‌آميز" می‌خواند در پی دستيابی به سلاح اتمی است اما ايران همواره اين اتهام را رد می‌کند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

بعبارتي ديگر تا يک سال ديگر می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست يابند!...... و بعد صدور آن به حزب الله و عراق و.....

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما