خانه | خبر | اخبارایران

علی مصفا: فیلم جديد اصغر فرهادی در ایران قابل اکران است

جمعه, 1391-12-18 15:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

علی مصفا، بازیگر ایرانی فیلم "گذشته" ساخته جديد اصغر فرهادی، اعلام کرد اکران هم‌زمان این فیلم در ایران و خارج در برنامه گروه سازنده این فیلم قرار دارد و "گذشته" در ایران قابل اکران است.

 

علی مصفا، بازیگر ایرانی فیلم "گذشته"، ساخته اصغر فرهادی امروز جمعه ۱۸ اسفندماه به خبرگزاری مهر گفت: "«گذشته» کاملاً قابلیت اکران عمومی در ایران را دارد."

 

وی ابراز امیدواری کرد که این فیلم هم‌زمان با خارج از کشور در ایران هم اکران شود.

 

علی مصفا افزود: "ممکن است وقتی مخاطب با این فیلم مواجه می‌شود متوجه یک تم مشترک با «جدایی نادر از سیمین» شود و شباهت‌هایی در ذهن او شکل بگیرد."

 

به گفته این بازیگر و کارگردان سینمای ایران، "در «گذشته» نیز مسئله قضاوت درباره آدم‌ها مطرح می‌شود اما این دو اثر به‌ویژه در ساختار و تکنیک با یکدیگر متفاوت هستند."

 

کارگردان فیلم "پله آخر" تجربه همکاری در فیلمی به زبانی به جز زبان مادری را "تجربه عجيبی" خواند و گفت: "برای من که عادت دارم هنگام بازی در يک فيلم، ديالوگ‌ها را تغيير دهم اين‌جا تا اندازه زيادی دستم بسته بود."

 

علی مصفا: در "گذشته" نیز مسئله قضاوت درباره آدم‌ها مطرح می‌شود اما این اثر و "جدايی نادر از سيمين" به‌ویژه در ساختار و تکنیک با یکدیگر متفاوت هستند

وی با اشاره به این‌که اصغر فرهادی در طول کار شرایطی را فراهم می‌کرد تا از جهت زبان مشکل و اضطرابی نداشته باشد توضیح داد: "حواس وی به این نکته بود که نکند تمرکز من روی زبان و دیالوگ‌ها، باعث شود که دیگر جنبه‌های کارم تحت تأثیر قرار گیرد."

 

مراحل فیلمبرداری فیلم "گذشته" آخرین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده جايزه اسکار که ۱۷ مهرماه سال جاری در پاریس و حومه آن مقابل دوربین رفت پس از گذشت بیش از چهار ماه فیلمبرداری در ابتدای بهمن‌ماه به پایان رسید.

 

بخش‌هائی از این فیلم در استودیو و بقیه آن در لوکیشن‌های طبیعی فیلمبرداری شده است.

 

فیلم جدید اصغر فرهادی به زبان فرانسوی است و توليد آن برعهده شرکت فرانسوی ممنتو فیلمز است. این شرکت چندی پیش از آغاز فیلمبرداری از بره‌نیس بژو، بازیگر آرژانتینی - فرانسوی، طاهر رحیم، بازیگر فرانسوی با تبار الجزایری و علی مصفا به‌عنوان بازیگران اصلی آن نام برد.

 

افزون بر این بازیگران، الیس آگویس، ژان جستین، سابرینا وازانی و بابک کریمی بازیگر ایرانی مقیم ایتالیا که در نقش بازپرس دادگاه در فیلم "جدایی نادر از سیمین" ظاهر شده بود نیز در این فیلم، مقابل دوربین محمود کلاری رفته‌اند.

 

صدابردار این فیلم، دانا فرزانه‌پور یکی از صدابرداران حرفه‌ای سینمای فرانسه است که فیلم‌های قبلی‌اش در جشنواره‌های جهانی شرکت داشته‌اند و مریم نراقی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز آن است.

 

کلود لنوار ۷۲ ساله که سابقه طراحی صحنه و دکور سه فیلم "قرمز"، "آبی" و "سفید" کریشتوف کیشلوفسکی، کارگردان مشهور و فقید لهستانی را در کارنامه خود دارد طراحی صحنه آن را بر عهده گرفته است.

 

اصغر فرهادی: "گذشته" درباره مهاجرت یا مهاجران ایرانی نیست، موضوع کاملا متفاوتی دارد

ژولیت ولفلنگ، تدوینگر اغلب آثار ژاک اودیار، کارگردان معروف فرانسوی نیز در حال تدوین این ششمین ساخته اصغر فرهادی است.

 

فیلمبرداری این فیلم پس از بیش از سه ماه تمرین اصغر فرهادی با بازیگران طبق برنامه‌ریزی در تاریخ ۱۷ مهر آغاز و دوم بهمن‌ماه به پایان رسید. اکنون با پایان فیلمبرداری، تدوین فیلم که چندی پس از آغاز فیلمبرداری شروع شده بود با حضور کارگردان ادامه دارد و "گذشته" پس از ترکیب صدا و آماده‌سازی‌ نهایی آماده خواهد شد.

 

این فیلم بنابر اعلام تهیه‌کننده آن در اردیبهشت‌ماه سال آینده خورشیدی (ماه مه ۲۰۱۳) در کشورهای اروپایی به ‌نمایش در خواهد آمد.

 

چندی پيش اصغر فرهادی در گفت‌وگو با روزنامه بهار ضمن بيان اين‌که "تلاشم این است که فیلم همزمان با کشورهای دیگر در ایران هم اکران شود"، گفته بود: "تصمیم تهیه‌کننده فیلم اکران هرچه زودتر آن است و در صورت حضور در فستیوال کن فرصت تبلیغاتی مناسبی برای اکران فیلم فراهم می‌شود."

 

"گذشته"روایتگر زندگی زن و شوهری است که پس از سال‌ها زندگی مشترک و دو فرزند زندگی آرامی ندارند. مرد که یک ایرانی است (علی مصفا) پس از سال‌ها اختلاف همسرش (بره‌نیس بژو) را‌‌‌ رها کرده و به ایران برمی‌گردد. همسر وی با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال زن به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از وی تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه‌وارد را با دو بچه‌ خود در خانه‌اش می‌بیند.

 

با اين حال اصغر فرهادی گفته است: "فیلم درباره مهاجرت یا مهاجران ایرانی نیست، موضوع کاملا متفاوتی دارد."

 

اصغر فرهادی، که سال گذشته به خاطر فیلم"جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار شد، یکی از صد چهره تأثیرگذار سال جهان از سوی مجله تایمز شناخته شد.

 

به‌تازگی انجمن منتقدان فيلم استراليا نيز جايزه بهترين فيلم خارجی ششمين دوره جوايز سالانه خود را به "جدايی نادر از سيمين" اصغر فرهادی اهدا کرد.

 

با اين جايزه، جوايز بين‌المللی اصغر فرهادی برای پنج فيلم بلند قبلی‌اش به ۱۰۶ جايزه رسيد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما