خانه | خبر | اخبارایران

فاطمه هاشمی رفسنجانی: تحريم‌ها بيماران ما را گرفتار کرده است

چهارشنبه, 1391-12-02 09:20
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئيس بنياد امور بيماری‌های خاص گفته است "يا تحريم‌ها عليه ايران هوشمندانه نبوده يا آن‌که با هوشمندی، قصد اعمال فشار بر مردم ايران داشته است."

 

اين دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت در گفت‌وگويی با روزنامه اعتماد چاپ تهران که امروز چهارشنبه دوم اسفند ۱۳۹۱ منتشر شده، گفت: "ظاهرا درباره دارو تحريمی اعمال نکردند اما توجه کنيد که اخيرا با کمبود ارز و منابع مالی برای تهيه مواد مورد نياز از خارج از کشور مواجه شده‌ايم."

 

در سال‌های اخير، کشورهای غربی علاوه بر تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد، تحريم‌های يک‌جانبه‌ای را در بخش‌های مالی و بانکی و انرژی عليه ايران برقرار کرده‌اند. هدف اين تحريم‌ها وادار کردن ايران به متوقف ساختن برنامه اتمی‌اش است که  به گمان غرب ممکن است اهداف نظامی داشته باشد، هر چند ايران می‌گويد در برنامه اتمی، اهداف صلح‌آميز را دنبال می‌کند.

 

جمهوری اسلامی ايران کمبود دارو و بحران کالاهای دارويی را ناشی از تحريم‌های کشورهای غربی عليه برنامه هسته‌ای خود می‌داند در حالی که کشورهای غربی تحريم دارو عليه ايران را رد کرده‌اند.

 

فاطمه هاشمی رفسنجانی چند ماه پيش در نامه‌ای به بان کی مون، دبير کل سازمان ملل نسبت به کمبود برخی داروها در ايران ابراز نگرانی کرد

فاطمه هاشمی رفسنجانی گفت: "نمايندگان انجمن‌های خيريه خارج از کشور به من اطلاع داده‌اند که ايرانيان خارج از کشور مقادير قابل توجهی پول برای کمک به بيماران داخل کشور جمع کرده‌اند اما نمی‌توانند آن وجوه را به ايران بفرستند، تحريم‌ها در واقع اين‌گونه بيماران ما را گرفتار کرده است."

 

وی افزود: "امروز مراکز درمان بيماران خاص از بابت کمبود تجهيزات دچار مشکل هستند و يکی از پزشکان به من گفت حتی در تهيه داروی دسفرال برای بيماران تالاسمی دچار مشکل شده‌ايم، بيماران چگونه بايد درمان را ادامه دهند وقتی کمبود دارو منجر به عوارض فراوان شده و حتی مرگ بيمار را در پی دارد؟"

 

به گفته رئيس بنياد امور بيماری‌های خاص "سازمان ملل موظف بود که مانع از ايجاد تحريم‌ها عليه مردم ايران شود."

 

فاطمه هاشمی چند ماه پيش در نامه‌ای به بان کی مون، دبير کل سازمان ملل نسبت به کمبود برخی داروها در ايران ابراز نگرانی کرد.

 

وی در اين نامه نوشته بود: "اعمال تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران" باعث شده تا "واردات دارو به ايران دچار وقفه" شود.

 

فاطمه هاشمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت دبيرکل سازمان ملل به نامه‌اش پاسخی نداده است.
وی گفت: "من در همان نامه هم اعلام کردم که می‌توانند از طريق بانک کشاورزی که وابسته به سازمان خوار و بار جهانی (فائو) است انتقال تمام وجوهات را کنترل کنند. البته تمام مشکلات ما مربوط به تحريم نيست، معضلات مربوط به مديريت داخل کشور هم اين مشکلات را پررنگ‌تر از گذشته می‌کند."

 

دولت ايران متهم است که برای واردات دارو، ارز مورد نياز را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نداده است. مرضيه وحيد دستجردی، وزير پيشين بهداشت ايران پس از بيان همين انتقادات از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران از کار برکنار شد.

 

شهاب‌الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشکی ايران نيز مدتی پيش در نامه‌ای به بان کی‌ مون، دبيرکل سازمان ملل از "سکوت" وی در برابر تحريم دارويی ايران انتقاد کرد.

 

چندی پيش بان کی‌ مون در گزارشی اعلام کرد مردم ايران به خاطر تحريم‌های بين‌المللی با مشکلاتی از جمله تورم، افزايش بيکاری و تهيه دارو‌های حياتی روبه‌رو شده‌اند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

فاطمه خانم رهبر کبیر شما که گفته بود ساز زده بود که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. چطور شده دست بدامان غرب شده ای. حاج خواهر سی و سه سال چشمتو بروی فقر و فلاکت مردم بستی حالا بامداد خمارت شروع شده. شاید این مردم یقه و یا عمامه ی پدر نادرستت رو بگیرن و ازش بخان تا بابت این سی و چهار سال توضیح بده.

خانم هاشمی چرا دست به دامن بانکی مون و سازمان ملل شده‌اید. بهتر نیست از رهبر خردمنتان ! بخواهید که عوض ارسال میلیاردها دلار برای پشتیبانی از بشار اسد، حماس و حزب الله لبنان یک دهم آنرا صرف خرید دارو برای مردم بدبختی شود که در اثر کمبود دارو جانشان به خطر افتاده. مگر این لمپن‌ها نگفتند که بگذارید آنقدر قطعنامه بدهند که قطعنامه دانشان پاره شود. مگر خود خامنه‌ای نگفته که این تحریمها سر منشاء خیرند چرا که صنایع ملی را تقویت می‌کند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما