خانه | خبر | اخبارایران

ايران: برخی اختلافات در مذاکره با آژانس برطرف شد

پنجشنبه, 1391-11-26 11:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در سازمان بين‌المللی انرژی می‌گويد در مذاکرات يک روزه با هيئت اعزامی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به تهران "برخی اختلافات رفع شده است."

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در سازمان بين‌المللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه پس از مذاکرات يک روزه با هيئت آژانس گفت: "در اين جلسه ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مداليته، مقرر شد پيرامون پيشنهادهای جديد ارائه شده در اين جلسه، طرفين بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند."

 

سلطانيه توضيح نداده است در اين مذاکرت چه اختلافاتی رفع شده است.

 

وی افزود: "مذاکرات تخصصی فشرده با تيم هشت نفره آژانس به سرپرستی معاون مديرکل در امور پادمان درباره مداليته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ايران، در تهران برگزار شد."

 

اين هشتمين دور مذاکرات تهران و آژانس بر سر برنامه اتمی ايران بود که روز چهارشنبه برگزار شد.

 

کشورهای غربی معتقدند ايران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را "صلح‌آميز" می‌خواند در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين اتهام را همواره رد کرده است.

 

علی‌اصغر سلطانيه: مذاکرات تخصصی فشرده با تيم هشت نفره آژانس در تهران به سرپرستی معاون مديرکل در امور پادمان برگزار شد

يکی از موارد مورد بحث بين ايران و آژانس، مسئله بازديد از سايت پارچين در اين کشور است. پارچين سايتی است که به اعتقاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی احتمال دارد تحقيقاتی در رابطه با استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای در آن در جريان باشد. دولت ايران اين موضوع را رد کرده است. تأسيسات نظامی پارچين در جنوب شرقی تهران واقع شده است.

 

فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران روز گذشته با تأکيد بر اين‌که "پارچين يک سايت هسته‌ای نيست و ما اين را بارها تکرار کرده‌ايم"، افزود: "هيچ موضوعی در مورد بازديد از سايت پارچين و يا سايت ديگر در حال حاضر مطرح نيست و ما گفت‌وگو می‌کنيم که اميدواريم به يک چارچوب منطقی برسيم."

 

علاالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران همزمان با مذاکرات روز چهارشنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در اين‌باره گفت: "مأموران آژانس قبلا از پارچين بازديد کرده‌اند."

 

وی افزود: "پارچين جای ويژه‌ای نيست، البته باز هم اجازه بازديد مجدد آن‌ها از پارچين منوط به تصميم شورای عالی امنيت ملی است."

 

بروجردی گفت: "آمريکا و کشورهايی که به دنبال خط مشی توقف غنی‌سازی در ايران هستند، بايد بدانند که جمهوری اسلامی به هيچ وجه از اين حق ملی عقب‌نشينی نخواهد کرد، منتها آماده هرگونه توضيح و رفع ابهام است."

 

چند ماه پيش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنان در رابطه با فعاليت‌های موجود در تأسيسات نظامی پارچين ايران اعلام نگرانی کرد اما فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت دلايلی ارائه نشده است که اين کشور را در مورد بازديد از پارچين قانع کند.

 

به گفته وی "اگر قرار است امتيازی همچون بازديد از پارچين بدهيم و آن‌ها همچنان تحريم‌ها را در دستور کار خود داشته باشند، اين عدم موازنه قابل قبول نيست."

 

شورای امنيت سازمان ملل در چند سال اخير با صدور چند قطعنامه عليه برنامه اتمی ايران، اين کشور را مورد تحريم قرار داده است.

 

قدرت‌های غربی نيز افزون بر تحريم‌های شورای امنيت، در چند سال اخير تحريم‌های يک‌جانبه‌ای عليه ايران از جمله بخش‌های مالی و بانکداری، نفت و انرژی اعمال کرده‌اند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما