خانه | خبر | اخبارایران

بازرسان آژانس انرژی اتمی وارد تهران شدند

چهارشنبه, 1391-11-25 11:04
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

هيئت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای انجام دور تازه مذاکرات با ايران صبح امروز وارد تهران شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هرمان ناکارتس، معاون مدير کل آژانس در رأس اين هيئت قرار دارد.

 

قرار است هشتمين دور مذاکرات هسته‌ای ايران و آژانس، امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در سازمان انرژی اتمی ايران برگزار شود.

 

احتمال دارد اين‏ ‏مذاکرات‏ ‏يک‏ ‏روزه‏ ‏باشد‏ ‏اما‏ ‏ممکن است به روز دوم نيز کشيده شود.

 

هرمان ناکارتس روز سه‌شنبه پيش از سفر به تهران گفته بود: "اختلاف نظرها وجود دارد و ما تلاش می‌کنيم تا اين اختلاف‌ها را حل کنيم."

 

هفتمين دور مذاکرات هيئت‌های فنی و کارشناسی ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای حل ابهامات و سئوالات آژانس درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه در تهران برگزار شده بود.

 

در همين حال منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران همزمان با سفر بازرسان آژانس به ايران به خبرگزاری خانه ملت گفته است: "ايران به هيچ عنوان اجازه بازديد از پارچين را به آن‌ها نمی‌دهد."

 

علی آهنی، سفير ايران در فرانسه چند روز پيش گفته بود تهران حاضر است اجازه بازديد از سايت پارجين را بدهد

به گفته ايران زمانی اجازه خواهد داد که بازرسان آژانس از سايت‌های نظامی مانند پارچين بازديد کنند که "غربی‌ها نيز اجازه دهند تا ايران از پايگاه‌های نظامی آمريکا و رژيم صهيونيستی بازديد کند."

 

اما بر خلاف اين اظهارنظر، علی آهنی، سفير ايران در فرانسه چند روز پيش گفته بود تهران حاضر است اجازه بازديد از سايت پارجين را بدهد.

 

وی گفته بود: "ما آماده‌ايم که پس از توافق و نهايی شدن برنامه اقدام، اجازه بازديد از سايت پارچين  را بدهيم، با اين حال اعضای گروه ۱+۵ بايد واقع‌بين باشند و تداوم برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ايران تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را بپذيرند."

 

پارچين سايتی است که به اعتقاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی احتمال دارد تحقيقاتی در رابطه با استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای در آن در جريان باشد. دولت ايران اين موضوع را رد کرده است. تأسيسات نظامی پارچين در جنوب شرقی تهران واقع شده است.

 

چند ماه پيش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود همچنان در رابطه با فعاليت‌های موجود در تأسيسات نظامی پارچين ايران اعلام نگرانی کرد اما فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت دلايلی ارائه نشده است که اين کشور را در مورد بازديد از پارچين قانع کند.

 

کشورهای غربی معتقدند ايران تحت پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را "صلح‌آميز" می‌خواند در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران اين اتهام را همواره رد کرده است.

 

افزون بر مذاکرات ايران و آژانس، دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵، هشتم اسفند سال جاری خورشيدی در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود. آخرين گفت‌وگوهای ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، چين، بريتانيا، روسيه، فرانسه و آلمان، شش ماه پيش در مسکو برگزار شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

بادماغ آويزان برميگردنند..
احمدي نژاد: درباره مذاکرات ايران و ۱+۵ گفت: من همه صحبت هايم را در سخنرانی ۲۲ بهمن گفته ام و ما ديگر هسته ای شده ايم و بايد حقوق ما را به رسميت بشناسند و برگشتی وجود ندارد!!!.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما