خانه | خبر | اخبارایران

‌ افزایش ۱۴۲ درصدی چک‌های برگشتی در ایران

شنبه, 1391-11-14 15:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در بانک مرکزی ایران  با بیان اینکه تعداد چک‌های برگشتی ۱۴۲ درصد افزایش یافته، از ‌اعمال محرومیت‌های شدید برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی خبر داد.

 

مرتضی ستاک، مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ایران امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه در گفت‌و‌گو با تارنمای بانک مرکزی گفت که تعداد چک‌های برگشتی در سال ۱۳۷۸ بالغ بر  دو میلیون و ۶۳ هزار برگ بود که با شیب صعودی، این رقم در سال ۱۳۹۰ به  شش میلیون و ۳۷ هزار برگ رسیده است.

 

وی افزود: "در بازه زمانی یادشده مبلغ چک‌های برگشتی از مبلغ۰۹/۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۷۸ به  ۶۱/۳۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ رسیده که رشد بسیار زیادی معادل۶۰۳/ ‌‌۱  درصد را به نمایش می‌گذارد."

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه در سال ۱۳۷۸ از هر ۱۰۰ فقره چک صادره حدود شش فقره برگشت خورده بود  گفت که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۳ فقره رسیده است. محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی ایران نیز چهارم بهمن ماه جاری به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که آمار روزانه چک‌های برگشت‌خورده در ایران حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار چک است.

 

 مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ایران: تعداد چک‌های برگشتی در سال ۱۳۷۸ بالغ بر  دو میلیون و ۶۳ هزار برگ بود که با شیب صعودی، این رقم در سال ۱۳۹۰ به  شش میلیون و ۳۷ هزار برگ رسیده است

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ایران در ادامه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حساب جاری به شبکه بانکی ایران و راه اندازه سامانه سوابق چک‌های برگشتی در بانک مرکزی گفت: "دستورالعمل حساب جاری در تاریخ هشتم خرداد ماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده و پس از سپری شدن دوره گذار شش ماه از هشتم آذر ماه سال جاری در تمامی شعب و واحدهای شبکه بانکی کشور قابل اجرا است. "

 

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی ایران در صورتی که مشتری دارای سابقه چک برگشتی باشد، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند تا زمان رفع سابقه چک برگشتی، از ارایه خدمات بانکی به وی از جمله؛ اعطای تسهیلات، افتتاح هر گونه حساب سپرده جدید، ارایه دسته چک، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه و... خودداری کنند.

 

ستاک اضافه کرد که بانک‌های خاطی مشمول مجازات‌های انتظامی موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور شامل تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان متخلف، پرداخت مبلغی روزانه تا حداکثر دویست میلیون ریال برای ایام تخلف و ممنوع ساختن بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم خواهند شد.

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ایران گفت که به منظور کاهش آمار چک‌های برگشتی و نیز جلوگیری از افتتاح و نگهداری حساب‌های جاری متعدد برای یک شخص حقیقی در یک بانک، در دستورالعمل جدید موضوع "ممنوعیت افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب‌جاری" برای هر شخص حقیقی  پیش‌بینی شده است.

 

او تأمین کسری حساب‌جاری مشتری از محل موجودی سایر حساب‌ها‌، الزام بانک مرکزی به ارائه اطلاعات مربوط به چک برگشتی رفع سوء اثر نشده مشتری به دیگران‌ و "اعمال محرومیت‌های شدید برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده" را از  دیگر مواردی عنوان کرد که در دستورالعمل حساب جاری در نظر گرفته شده اند.

 

 به گفته این مقام مسئول، محرومیت‌های شدید برای اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء‌اثر نشده شامل ممنوعیت برای اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ریالی و ارزی، افتتاح هرگونه حساب سپرده جدید اعم از قرض الحسنه و سرمایه گذاری، ارایه دسته چک، گشایش اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه اعم از ریالی و ارزی و ارائه خدمات بانکی الکترونیکی است.

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ایران، تغییر در نحوه رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی به مدت هفت سال را از دیگر موارد محرومیت‌های یاد شده عنوان کرد و گفت: "مدت زمان هفت سال برای ممنوعیت بانک‌ها از ارائه خدمات به صادرکنندگان چک بلامحل رفع سوء اثر نشده، مدت نسبتاً طولانی بوده و باعث خواهد شد بسیاری از اشخاص حتی المقدور از صدور چک بلامحل اجتناب کنند. "

 

به گزارش تارنمای همشهری آنلاین، با اجرای این بخشنامه جدید، تمامی ضوابط مربوط به رفع سوء‌اثر از چک‌های برگشتی از طریق "تأمین موجودی"، "ارائه لاشه چک برگشتی"، "ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک"، "واریز مبلغ چک به‌حساب جاری و مسدود کردن آن به‌مدت ۲۴‌ماه"، "ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی" و "انقضای مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی" (صرفاً به مدت هفت سال در مورد هر برگ چک برگشتی) در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی تجمیع خواهد شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما