خانه | خبر | اخبارایران

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها: ايران در انتهای جدول، بهبود وضعيت در افغانستان

چهارشنبه, 1391-11-11 19:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سازمان گزارشگران بدون مرز، گزارش سالانه خود در مورد وضعيت آزادی رسانه‌ها در سال گذشته ميلادی را منتشر کرد که در آن از ادامه وضعيت بد ايران و رشد قابل ملاحظه افغانستان خبر داده است.

 

در اين رده‌بندی جهانی، ايران همچنان جزو چند کشور قعر جدول است که در ميان ۱۷۹کشور،  رتبه ۱۷۴ را گرفته است.

 

در اين گزارش آمده است که ايران به خاطر آن‌که سومالی سالی مرگبار برای خبرنگاران داشت، يک رتبه نسبت به سال گذشته صعود کرده است.

 

سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد ايران گفته است: "اين کشور تنها به زندانی کردن روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران بسنده نمی‌کند، که ابتکار روش‌های غير قابل پذيرش، فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از کشور را هم در دست دارد."

 

افغانستان در رده‌بندی سال جاری اين سازمان از ميان ۱۷۹ کشور، جايگاه ۱۲۸ را کسب کرده است. اين کشور نسبت به سال گذشته که در رديف ۱۵۰ قرار داشت، ۲۲ رتبه رشد کرده است.

 

گزارشگران بدون مرز: ايران تنها به زندانی کردن روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران بسنده نمی‌کند، که ابتکار روش‌های غير قابل پذيرش، فشار بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از کشور را هم در دست دارد

به‌گفته اين سازمان، افغانستان طی يک سال گذشته در زمينه رعايت آزادی رسانه‌ها رشدی قابل ملاحظه را طی کرده است.

 

نبود روزنامه‌نگار کشته شده و يا زندانی در سال گذشته در افغانستان، يکی از دلايل اين صعود خوانده شده است اما گفته شده که در آينده به‌ويژه پس از خروج نيروهای خارجی، اين کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

 

هر چند در اين گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۲ هيچ خبرنگاری در افغانستان کشته نشده اما بر پايه اطلاعات منابع محلی دو خبرنگار طی اين سال در ولايت‌های هلمند و پکتيکا درجنوب اين کشور جان باخته‌اند.

 

اين سازمان اما گفته است "سه کشور ديکتاتوری، ترکمنستان، کره شمالی و اريتره که  ترکيب سه‌گانه‌ جهنمی را تشکيل داده‌اند، در انتهای جدول قرار دارند."

 

بر پايه اين گزارش، فنلاند برای سومين سال پیاپی جايگاه نخست جدول در زمينه رعايت آزادی بيان را به‌دست آورده و پس از آن هلند و نروژ قرار گرفته‌اند.

 

به گفته گزارشگران بدون مرز، با آن‌که موارد بسياری از خشونت در چارچوب‌های قضايی عليه روزنامه‌نگاران، در کشورهای دمکراتيک ديده شده است، با اين حال اين کشورها رده‌های نخست جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

چه بهشتی باید باشه فنلاند، هلند و نروژ! چند قرن باید طول بکشه تا ما هم به تکامل اینچنینی برسیم؟!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما