خانه | خبر | اخبارایران

"۳۵ درصد معتادان ايران زن هستند"

سه شنبه, 1391-11-10 14:32
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک روان‌شناس و کارشناس مشاوره در ايران گفت اعتياد زنان در اين کشور به رقم ۳۵ درصد رسيده است.

 

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه به‌نقل از ابراهيم رفيعی، روان‌شناس و کارشناس مشاوره، از افزايش اعتياد در ميان زنان ايران خبر داد.

 

رفيعی گفت: "يک زمانی ۸۵ درصد از معتادان؛ مرد و ۱۵ درصد زن بودند اما اکنون اعتياد خانم‌ها به ۳۵ درصد رسيده است."

 

به‌گفته وی زنان معتاد به دليل انگ اجتماعی اعتياد، حاضر به درمان نيستند به نحوی که به ازای هر ۱۰ کمپ ترک اعتياد برای مردان يک کمپ برای زنان وجود دارد.

 

اين در حالی است که مرضيه وحيد دستجردی وزير پيشين بهداشت ايران، تيرماه سال جاری گفته بود: "نزديک به ۹۴ و هشت دهم درصد از جمعيت معتادان را مردان و پنج و دو دهم درصد را زنان تشکيل می‌دهند."

 

ابراهيم رفيعی، روان‌شناس و کارشناس مشاوره: اگر مردم در يک جامعه‌ای غمگين باشند اعتياد در جامعه بالا می‌رود اين در حالی است که شادمانگی در جامعه اعتياد را کاهش می‌دهد

همچنين طا‌ها طاهری٬ قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز اعلام کرده بود به‌طور رسمی يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر به‌طور دائم و تفننی در کشور اعتياد دارند که سه و ۹ دهم درصد آنان زنان هستند.

 

ابراهيم رفيعی در ادامه سخنان خود با بيان اين‌که سن اعتياد در ايران کاهش يافته و به ۱۳ سال رسيده است، افزود: "گروه بزرگی شامل دانش‌آموزان راهنمايی و دبيرستانی در معرض خطر اعتياد هستند از همين رو بايد آموزش‌های پيش‌گيرانه در اين ارتباط انجام شود."

 

اين عضو آکادمی روان‌پزشکان اعتياد آمريکا شادمانگی و اعتياد را دو عنصر به هم مرتبط عنوان کرد و افزود: "اگر مردم در يک جامعه‌ای غمگين باشند اعتياد در جامعه بالا می‌رود اين در حالی است که شادمانگی در جامعه اعتياد را کاهش می‌دهد."

 

وی تأکيد کرد: "اقداماتی بايد انجام شود تا شادمانی در جامعه افزايش يابد زيرا در پيش‌گيری از بروز اعتياد بسيار مؤثر است."

 

اين روان‌شناس در مورد ميزان موفقيت درمان معتادان در ايران گفت: "در خوش بينانه‌ترين حالت ۲۵ تا ۳۰ درصد درمان معتادان با موفقيت روبه‌رو بوده است."

 

پليس ايران در آخرين آماری که ۲۳ دی‌ماه سال جاری منتشر کرد گفت روزانه ۶۵۲ پرونده مواد مخدر تشکيل می‌شود و هر ساعت ۳۰ فروشنده مواد مخدر و معتاد در کشور دستگير می‌شوند.

 

پليس ايران همچنين گفت در ۹ ماه نخست سال جاری هر روز به‌طور ميانگين شش باند و در مجموع هزار و ۷۰۰ باند شناسايی و متلاشی شده است.

 

در کنار اين آمار، قوه قضائيه ايران نيز علی‌رغم هشدارهای مدافعان حقوق بشر در جهان به برخوردهای شديد خود با قاچاقچيان مواد مخدر ادامه می‌دهد و آمار اعدام‌ مجرمان مواد مخدر در سال‌های اخير به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزايش يافته است.

 

با اين حال به‌نظر می‌رسد هيچ‌کدام از اين برخوردها در کاهش پديده اعتياد در ايران کارساز نبوده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما