خانه | خبر | اخبارایران

اسرائيل: از توافق ايران و آرژانتين درباره پرونده آميا شگفت‌زده شديم

دوشنبه, 1391-11-09 12:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ايران و آرژانتين با انتشار بيانيه‌ای از توافق درباره حل و فصل پرونده انفجار آميا خبر دادند اسرائيل اعلام کرد که از اين توافق "شگفت‌زده" شده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزرای خارجه اين دو کشور عصر روز يکشنبه هشتم بهمن در حاشيه نشست اتحاديه آفريقا در آديس آبابا، پايتخت اتیوپی اعلام کردند: "دو طرف پس از چند نوبت ديدار و گفت‌وگو در سطوح کارشناسان وزارت خارجه به توافقی درباره تعيين چارچوب پيگيری پرونده آميا دست يافتند."

 

در تاريخ ۱۸ ژوئيه ۱۹۹۴ (۲۷ تير ۱۳۷۳) در اثر انفجار در ساختمان آميا (مرکز يهوديان بوئنوس آيرس)، ۸۵ نفر کشته شدند.

 

آرژانتين، ايران را مسئول اين انفجار می‌داند. دولت اسرائيل نيز ايران را مسئول انفجار ساختمان آميا و همچنين بمب‌گذاری در سفارت اسرائيل در آرژانتين می‌داند. در انفجار سفارت اسرائيل که در سال ۱۹۹۲ رخ داد ۲۹ نفر کشته شدند.

 

در بيانيه وزرای خارجه ايران و آرژانتين آمده است که طرفين تمايل دارند با همکاری‌های دو جانبه و با کمک حقوق‌دانان مستقل، حقيقت اين ماجرا روشن و به اين موضوع پايان داده شود.

 

در بيانيه وزرای خارجه ايران و آرژانتين آمده است که طرفين تمايل دارند با همکاری‌های دو جانبه و با کمک حقوق‌دانان مستقل، حقيقت اين ماجرا روشن و به اين موضوع پايان داده شود

ايران و آرژانتين چند هفته پيش نيز در اين‌باره گفت‌وگو کرده بودند.

 

از سوی ديگر خبرگزاری فرانسه نوشت اسرائيل امروز دوشنبه نهم بهمن‌ماه اعلام کرد که از توافق ايران و آرژانتين برای تشکيل کميسيون مستقلی به‌منظور رسيدگی به رويداد انفجار آميا "شگفت‌زده" شده است.

 

ياگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل گفت: "ما با دريافت اين خبر شگفت‌زده شديم."

 

وی افزود: "اين پرونده به‌طور مستقيم به اسرائيل مربوط است و ما انتظار داشتيم آرژانتين ما را از جزئيات آن‌چه که رخ داده است قرار می‌داد."

 

جامعه يهودی آرژانتين مهم‌ترين جامعه يهودی در آمريکای جنوبی به‌شمار می‌رود و اسرائيل دولت آرژانتين را به‌خاطر چنين بحث‌هايی مورد انتقاد قرار داده و گفته است مقامات آرژانتينی نبايد از تلاش برای محاکمه مظنونان انفجار آميا دست بکشند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل افزود: "ما از همان آغاز به دولت آرژانتين هشدار داديم که ايران قصد دارد دامی بر سر راه اين ماجرا قرار دهد و آرژانتين بايد هشيارانه عمل کند."

 

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس‌جمهور وقت، علی‌اکبر ولايتی، وزير امور خارجه وقت، احمد وحيدی، فرمانده وقت سپاه قدس (نيروی برون مرزی سپاه) و محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران تعدادی از متهمان انفجار ساختمان آميا هستند که حکم بازداشت بين‌المللی آن‌ها توسط دادستانی آرژانتين صادر شده است.

 

ايران دخالت در اين دو انفجار را رد می‌کند و اين پرونده‌ها را "سياسی" می‌داند. ايران دو سال پيش اعلام کرد برای روشن شدن ابعاد اين پرونده حاضر به همکاری با آرژانتين است.

 

وزير خارجه آرژانتين تيرماه ۱۳۹۰ طی بيانيه‌ای، اعلام آمادگی ايران برای همکاری در پرونده انفجار ساختمان آميا را "گامی مثبت و رو به جلو" خوانده بود.

 

وزارت خارجه ايران روز ۲۵ تير ۱۳۹۰، هم‌زمان با سالگرد انفجار آميا با انتشار بيانيه‌ای هدف از اين همکاری را "جلوگيری از ادامه يافتن مسير اشتباه تحقيقات قضايی" اين پرونده اعلام کرد.

 

وزارت خارجه ايران می‌گويد واقعيت در مورد انفجار آميا، "گرفتار توطئه‌ها و بازی‌های سياسی" شده و مقامات قضايی وقت آرژانتين با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی بعضی از اتباع جمهوری اسلامی ايران، "تحقيقات قضايی را منحرف و موجب فرار مرتکبين واقعی اين جنايت از چنگال عدالت شدند."

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

طبق خبرهای موثق ایران صدملیون دلار نقدا و مقدار زیادی نفت به عنوان رشوه به آرژانتین داده است. البته مقاماتی در آرژانتین که مخالف این رشوه گیری بوده اند گفته اند وقتی سر کار بیایند دوباره این پرونده را باز خواهند کرد. اما پسرعموی من که در سپاه مقام بالای دارد می گوید که ایران تاکمنون چنیدن بار رشوه های کلان داده و آرژانتینی ها هر بار بعد از مدتی دبه در آورده اند. بنابراین اسراییل باید روی رزالت هر دو طرف اسلامی و آرژانتینی حساب باز کند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما