خانه | خبر | اخبارایران

"گزارش مرگ ستار بهشتی يکشنبه در مجلس خوانده می‌شود"

شنبه, 1391-10-16 11:54
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

به‌گفته حسين سبحانی‌نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس ايران خواندن گزارش بررسی دليل مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس زندانی که قرار بود هفته گذشته در مجلس انجام شود به روز يکشنبه موکول شده است.

 

سبحانی‌نيا، امروز شنبه، ۱۶ دی‌ماه به خبرگزاری مهر گفت گزارش مهدی دواتگری، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در مورد مرگ ستار بهشتی، زندانی سياسی که در زندان جان باخت فردا، يکشنبه در مجلس خوانده می‌شود.

 

ستار بهشتی کارگری بود که در مورد نقض حقوق بشر در ايران، وبلاگ‌نويسی می‌کرد. وی ۹ آبان‌ماه سال جاری به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه‌های اجتماعی و فيس‌بوک" در منزلش در رباط کريم در نزديکی تهران بازداشت شد. مقامات ايران روز ۱۳ آبان با خانواده اين وبلاگ‌نويس تماس گرفتند و آن‌ها را از مرگش در زمان بازداشت مطلع کردند.

 

گزارش مهدی دواتگری در مورد مرگ ستار بهشتی قرار بود روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه در جلسه علنی مجلس خوانده شود اما با گذشت بيش از يک هفته اين موضوع هنوز انجام نشده است.

 

حسين سبحانی‌نيا علت عدم خواندن گزارش پرونده ستار بهشتی در مجلس را "عدم قرائت آن در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی" دانست در حالی است که هفتم دی‌ماه منصور حقيقت‌پور، نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ضمن اعلام اين‌که گزارش در اين کميسيون "نهايی" شد، دليل عدم خواندن گزارش پرونده ستار بهشتی در مجلس را ديررسيدن گزارش به دست هيئت رئيسه مجلس عنوان کرده بود

حسين سبحانی‌نيا علت آن را "عدم قرائت آن در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی" اعلام کرد و گفت: "هيئت رئيسه ابتدا به اين نکته توجه نکرده بود که پس از تذکر اعضای کميسيون، مقرر شد ابتدا گزارش در کميسيون مطرح و تاييد شود."

 

وی افزود: "بعد از اين‌که کميسيون جلسه برگزار کرد و گزارش قرائت شد اعضای کميسيون با آن موافقت کردند و قرار شد به عنوان گزارش کميسيون امنيت ملی و نه گزارش يک فرد از اين کميسيون، در صحن مجلس قرائت شود."

 

اين در حالی است که هفتم دی‌ماه منصور حقيقت‌پور، نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ضمن اعلام اين‌که گزارش در اين کميسيون "نهايی" شد، دليل عدم خواندن گزارش پرونده ستار بهشتی در مجلس را دير رسيدن گزارش به دست هيئت رئيسه مجلس عنوان کرده بود.

 

حسين سبحانی‌نيا در ادامه سخنان خود گفت در گزارش کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی "تغييرات اندکی انجام گرفت و نظرات اعضا لحاظ شد."

 

مهدی دواتگری نيز امروز اعلام کرد يک پاراگراف از اين گزارش حذف شده است.

 

يک هفته پيش منصور حقيقت‌پور گفته بود که در گزارش اين کميسيون علت مرگ ستار بهشتی "شوک ناشی از دستگيری و سنکوپ" اعلام شده است.

 

حقيقت‌پور گفت: "اين گزارش براساس اطلاعات پزشکی قانونی، هم‌بندان و خانواده ستار بهشتی تهيه شده است."

 

وی افزود: "طبق اين گزارش، مشخص شده که عناصری از پليس فتا در انجام مأموريت خود تخلف کرده‌اند و اقدامات غيرقانونی در مورد ضرب‌وشتم ستار بهشتی انجام داده‌اند."

 

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در جهان يافت و شمار زيادی از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی با اعتراض به مرگ اين وبلاگ‌نويس در اثر شکنجه٬ خواهان رسيدگی به اين موضوع شدند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما