خانه | خبر | اخبارایران

کاهش ۲۴ درصدی واردات نفت چين از ايران در ماه سپتامبر

چهارشنبه, 1391-08-03 15:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

واردات نفت خام چين از ايران در ماه سپتامبر به نسبت يک سال قبل ۲۴ درصد کاهش يافته است.

 

به گزارش رويترز، طبق اطلاعاتی که امروز، چهارشنبه ۲۴ اکتبر (سه آبان) از اداره کل گمرکات چين به دست آمده است، اين کشور به‌عنوان بزرگ‌ترين مشتری نفت ايران، در ماه سپتامبر ۱/۵۷ ميليون تُن (معادل حدود ۳۸۲ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز) نفت خام از ايران خريداری کرده که اين ميزان، به نسبت سپتامبر ۲۰۱۱ که واردات نفت چين از ايران ۵۰۴ هزار بشکه در روز بود، در حدود يک چهارم کاهش يافته است.

 

اين واردات در عين حال، به نسبت ماه اوت سال جاری که خريدهای نفتی چين از ايران ۳۷۱ هزار بشکه در روز بود، سه درصد افزايش يافته است.

 

در مجموع، واردات نفت چين از ايران در ۹ ماه نخست سال جاری به‌طور متوسط ۴۲۰ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز بوده که به نسبت خريدهای نفتی چين از ايران در همين مقطع زمانی در سال گذشته با کاهشی ۲۲ درصدی روبه‌رو شده است.

 

تأثير کاهش چشمگير خريدهای نفتی چين از ايران در سه ماهه اول سال را که در پی اختلاف دو کشور حول مفاد قرارداد خريد و فروش نفت رخ داد، نمی‌توان ناديده گرفت

در اين ميان، تأثير کاهش چشمگير خريدهای نفتی چين از ايران در سه ماهه اول سال را که در پی اختلاف دو کشور حول مفاد قرارداد خريد و فروش نفت رخ داد، نمی‌توان ناديده گرفت.

 

به گفته برخی منابع صنعتی، شرکت سينوپک، بزرگ‌ترين شرکت نفتی آسيا در خلال ماه‌های ژوئيه و سپتامبر سال جاری در خريدهايش از شرکت پارس جنوبی ايران وقفه‌ای ايجاد کرد که علت آن تا حدودی به تعميراتی که در اين پالايشگاه چينی صورت گرفته است برمی‌گردد.

 

علت ديگر کاهش اين واردات اين بوده که نفتکش‌های ايران که تنها عامل نقل و انتقال نفت خام اين کشور به چين محسوب می‌شوند، از ماه ژوئيه تاکنون به دشواری از عهده تحويل کالا بر اساس برنامه زمانی تعيين شده برآمده‌اند.

 

ايران که در اين مدت با تحريم‌های شديد کشورهای غربی در حوزه‌های انرژی و پتروشيمی دست به گريبان بوده، بارگيری برخی محموله‌های مربوط به ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر را با تأخير به انجام رسانده است.

 

برخی منابع تجاری به رويترز گفتند علت امر اين بوده است که نفتکش‌های ايرانی از عهده تحويل به‌موقع محموله‌های نفتی برنمی‌آيند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما