خانه | خبر | اخبارایران

دولت هنوز سهم شش هزار ميلياردی بخش سلامت را نپرداخته است

سه شنبه, 1391-07-18 17:04
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

به گفته رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، دولت هنوز يک ريال از شش هزار ميليارد تومان سهم بخش سلامت را به وزارت بهداشت پرداخت نکرده است.

 

حسين‌علی شهرياری، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس نهم، امروز سه‌شنبه ۱۸مهر به خبرگزاری مهر گفت: "با وجود اين‌که پرداخت شش هزار ميليارد تومان سهم سلامت به وزارت بهداشت در قانون بودجه آمده است اما هنوز ريالی از اين پول از سوی دولت پرداخت نشده است."

 

وی گفت قرار است اين هفته از طريق قانونی، مجلس، دولت را موظف کند تا اين مصوبه را هرچه زودتر اجرا کند.

 

شهرياری تأکيد کرد: "هرگز پرداخت اين پول منتفی نشده است چون قانون منتفی نمی‌شود که دولت بخواهد از اجرای آن خودداری کند."

 

کميسيون تلفيق در بودجه سال ٩١ پيش‌بينی کرده بود دولت شش هزار ميليارد تومان از درآمد هدفمندی يارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص دهد تا از اين طريق، وزارت بهداشت بتواند با بالا بردن سطح خدمات درمانی در بيمارستان‌های دولتی، اين خدمات را رايگان کند

با اين وجود، اعضای کميسيون بهداشت و درمان مجلس بر اين نکته تأکيد دارند که هر طور شده شش هزار ميليارد وزارت بهداشت را از دولت خواهند گرفت تا صرف مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت شود.

 

اما به گفته سيامک مره‌ صدق، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، قرار نيست اين بودجه صرف رايگان شدن درمان بيماران شود. بلکه اين پول برای افرادی هزينه خواهد شد که از طريق برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، خدمات دريافت می‌کنند.

 

از سوی ديگر، حسن تامينی ليچايی، نايب رئيس دوم کميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين زمينه گفته است، وزارت بهداشت توان لازم برای پيگيری اعتبار شش هزار ميلياردی را ندارد. بنابر اين بايد از اهرم‌‌های ديگری برای گرفتن اين اعتبار از دولت اقدام کرد.

 

ارديبهشت‌ماه سال جاری، کميسيون تلفيق در بودجه سال ٩١ پيش‌بينی کرد دولت شش هزار ميليارد تومان از درآمد هدفمندی يارانه‌ها را به بخش سلامت اختصاص دهد تا از اين طريق، وزارت بهداشت بتواند با بالا بردن سطح خدمات درمانی در بيمارستان‌های دولتی، اين خدمات را رايگان کند.

 

در پی تصويب سهم سلامت، مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران در همان زمان وعده داد که اگر اين اعتبار را ماه به ماه بدون تغيير بدهند هزينه خدمات بستری در بيمارستان‌های دولتی چنانچه از طريق پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد رايگان می‌شود و فرانشيز ١٠ درصد از مردم گرفته نمی‌شود.

 

به گزارش تارنمای خبرآنلاين، واگذاری رايگان شدن خدمات درمانی در بيمارستان‌های دولتی به نظام ارجاع و پزشک خانواده در حالی از سوی وزير بهداشت ايران اعلام شده است که هنوز شهرهای بالای صد هزار نفر جمعيت هم زير پوشش اين طرح قرار نگرفته‌اند.

 

از سوی ديگر، دولت اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها را متوقف کرده است ازاين رو هيچ راه درآمدی باقی نمانده است تا وزارت بهداشت بتواند بيمارستان‌های دولتی را رايگان کند.

 

با اين وجود، علی‌رضا زالی، معاون نظارت و برنامه‌ريزی سازمان نظام پزشکی ارديبهشت‌ماه سال جاری در مورد اعتبار شش هزار ميليارد تومانی مصوب مجلس در حوزه سلامت، گفته بود: "اگر اولويت‌های صرف بودجه شش هزار ميلياردی را در نظر بگيريم می‌بينيم که اين رقم به صورت ناچيزی صرف مشکلات و مصاديق فعلی وزارت بهداشت می‌شود و اين‌طور نيست که به يک معجزه شبيه باشد."

 

با توجه به سابقه دولت دهم در نحوه پرداخت اعتبارات بخش سلامت، بعيد به نظر می‌رسد که شش هزار ميليارد اين بخش به اين آسانی در اختيار آن قرار بگيرد.

 

اين در حالی است که وزارت بهداشت ايران هنوز نتوانسته است يک هزار و ١۵٠ ميليارد تومان سهم خود را از محل سه هزار و ١۵٠ميليارد تومانی هدفمندی يارانه‌ها پس بگيرد. مبلغی که دولت سال گذشته در اختيار وزارت راه و شهرسازی قرار داده بود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

رئیس دولت امروز به وضوح اعتراف کرد که دولت در تامین بودجه کشور کم آورده و با کسری روبه‌روست.
ثروتی نماینده بجنورد هم در صحن علنی مجلس گفته که دولت بخشی از کسری بودجه خود را با عدم واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه و ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی تامین کرده است !!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما