خانه | خبر | اخبارایران

مجوز سقط جنين در ايران بدون رضايت پدر صادر می‌شود

یکشنبه, 1391-07-09 09:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

به گفته معاون پزشکی و آزمايشگاهی سازمان پزشکی قانونی ايران، از اين پس مجوز سقط جنين بدون رضايت پدر و تنها با حضور و رضايت مادر صادر می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمايشگاهی سازمان پزشکی قانونی ايران روز شنبه هشتم مهرماه گفت: "برپايه آخرين دستور‌العمل سازمان پزشکی قانونی از اول مهرماه سال جاری، حضور و رضايت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی در تمامی مراکز پزشکی قانونی کافی است و الزامی به گرفتن رضايت از پدر وجود ندارد."

 

وی با اشاره به صدور مجوز سقط درمانی به شرط اين که سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد تأکيد کرد: "در صورت وجود خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و عقب‌افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنين، طوری که نگهداری جنين برای مادر مشکل ايجاد کند مجوز سقط درمانی با درخواست مادر و با تشخيص تأييد پزشکی قانونی و سه نفر پزشک متخصص، صادر می‌شود."

 

برزگر با بيان اين‌که حضور زوج‌ها با مدارک شناسايی معتبر برای گرفتن مجوز در دستور‌العمل اوليه قانون سقط درمانی ضروری بود، افزود: "برپايه دستور‌العمل اوليه اگر پدر حضور نداشت، مادر بايد با دستور قضايی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کرد که همين موضوع مشکلاتی را برای برخی مراجعان ايجاد کرده ‌بود."

 

آمار غيررسمی نشان می‌دهد که سالانه هزاران مورد سقط جنين انجام می‌شود. از سوی ديگر هر سال يک ميليون و ٢٠٠ هزار تولد در ايران رخ می‌دهد که ١٧ درصد از اين بارداری‌ها ناخواسته است

سال ١٣٨٤ نمايندگان مجلس ايران قانون سقط درمانی جنين را تصويب کردند و از آن سال، قانون به خانواده‌هايی که جنين‌شان دچار مشکل بود و يا ادامه بارداری برای مادر خطرناک بود اين اجازه را داد که جنين را سقط کنند.

 

به گزارش تارنمای خبرآنلاين، سازمان پزشکی قانونی ايران سال گذشته چهارهزار و ٤٢٤ مورد سقط جنين قانونی صادر کرد.

 

استان تهران با ٨٣٠ مورد مجوز، بالاترين تعداد را در بين استان‌های کشور دارا بود. خوزستان با ٤٦٨ و فارس با ٣٠٧ مورد استان‌هايی بودند که پس از تهران، دارای بيشترين ميزان صدور مجوز سقط درمانی بودند.

 

همچنين در دو ماهه نخست امسال،٩٩٠ مورد مجوز سقط درمانی برای متقاضيان صادر شد که باز هم استان تهران با ٢٨۵ مورد مجوز بالاترين آمار را در بين استان‌های کشور داراست.

 

با اين وجود، آمار غيررسمی نشان می‌دهد که سالانه هزاران مورد سقط جنين انجام می‌شود. از سوی ديگر هر سال يک ميليون و ٢٠٠ هزار تولد در ايران رخ می‌دهد که ١٧ درصد از اين بارداری‌ها ناخواسته است.

 

در همين حال برخی از کارشناسان معتقدند که اين آمار بسيار خوش‌بينانه است و احتمال می‌رود در ايران بيش از اين سقط جنين صورت ‌گيرد.

 

سقط جنين در ايران، آمار مشخصی ندارد. آخرين آمار منتشرشده از سقط‌ جنين در اين کشور، مربوط به سال ١٣٧٧ است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما