خانه | خبر | اخبارایران

اشتون: ايران بايد فوری اقدام کند

جمعه, 1391-07-07 11:07
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت گروه ۱+۵ از ايران انتظار دارد برای متقاعد ساختن جامعه جهانی نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود گام‌های فوری بردارد.

 

خبرگزاری ريانووستی روسيه، امروز جمعه هفتم مهرماه گزارش داد کاترين اشتون پس از ديدار با اعضای گروه ۱+۵ در حاشيه شصت‌وهفتمين مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، گفت: "ما نياز داريم در مدتی که در حال بررسی برنامه اتمی ايران هستيم، اين کشور اقدامات فوری در اين زمينه انجام دهد."

 

گروه ۱+۵ که در حال مذاکره با ايران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور است شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان می شود.

 

در اين ديدار ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد رياست هيئت اين کشور را بر عهده داشت.

 

سرگئی لاوروف: اين ديدار به‌منظور تبادل نظر در اين‌باره بود که چگونه می‌توان نه فقط ايران بلکه آژانس را به فعاليت متقابل برای حل مسائل موجود درباره برنامه هسته‌ای ايران برانگيخت

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در رابطه با نشست نمايندگان گروه ۱+۵ به خبرنگاران گفت اين ديدار به‌منظور تبادل نظر در اين‌باره بود که چگونه می‌توان نه فقط ايران بلکه دبيرخانه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را به فعاليت متقابل برای حل مسائل موجود درباره برنامه هسته‌ای ايران برانگيخت.

 

کشورهای غربی و اسرائيل به ايران مظنون هستند که زير پوشش فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای در حال دستيابی به سلاح اتمی است اما ايران که غنی‌سازی اورانيوم ۲۰درصد را انکار نمی‌کند با رد اين اتهام فعاليت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آميز و در راه رفع نيازهای برق کشور خود می‌داند.

 

گروه ۱+۵  و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۳ ميلادی ( ۱۳۸۲ خورشيدی) خواهان آن هستند که ايران فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را که می‌تواند به نقض پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منجر شود، متوقف سازد.

 

برنامه هسته‌ای ايران در شصت‌وهفتمين مجمع عمومی سازمان ملل يکی از موضوعات اصلی سخنان باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل را تشکيل می‌داد.

 

باراک اوباما گفت آمريکا هر آنچه لازم باشد در جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد و بنيامين نتانياهو نيز ايران را خطر جدی جهانی عنوان کرد که بايد برای برنامه هسته‌ای آن خط قرمز تعيين کرد.

 

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران در سخنان امسال خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره‌ای به حاد شدن بحران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور نکرد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما