خانه | خبر | اخبارایران

آمانو: ايران پيام ما را دريابد

جمعه, 1391-06-24 15:16
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در پی صدور آخرين قطعنامه شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عليه ايران، رئيس اين آژانس از ايران خواست "پيام را دريابد" و تلاش بيشتری برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود بکند.

 

يوکيا آمانو در گفت‌وگويی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: "اميدوارم ايران به روشنی پيام را دريافته باشد و در اين‌باره با ما همکاری کند."

 

اين ديپلمات ۶۵ ساله ژاپنی که روز پنج‌شنبه، ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريور) در مقر آژانس بين‌‌المللی انرژی اتمی در وين صحبت می‌کرد، افزود: "هدف ما اين است...  ايران بايد نسبت به همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از خود علاقه نشان دهد."

 

روز گذشته (پنج‌شنبه) شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای با اکثريت قاطع تصويب کرد که گويای "دغدغه‌های جدی" آن نسبت به برنامه هسته‌ای ايران بود و از ايران می‌خواست غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند.

 

يوکيا آمانو: هدف ما گفت‌وگوی صرف نيست. من نمی‌خواهم که در يک مدار بسته بچرخم و فقط با ايران بحث و گفت‌وگو کنم. گفت‌وگوهای ما بايد قائل به نتايج مشخص باشد

فرايند غنی‌سای اورانيوم می‌تواند با اهداف صلح‌آميز و به قصد توليد انرژی انجام بپذيرد، اما در عين حال اورانيوم غنی‌شده در توليد سلاح هسته‌ای نيز کاربرد دارد.

 

در اين قطعنامه شکايت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ايران در رابطه با فعاليت‌های کشف شده در سايت نظامی پارچين برجسته شده است. آژانس گمان دارد در اين منطقه نظامی آزمايش‌هايی مربوط به توليد سلاح هسته‌ای رخ داده و از ايران می‌خواهد که به بازرسان آن اجازه بازديد از سايت پارچين را بدهد.

 

آمانو که به‌تازگی از سفر به تهران دست خالی بازگشته است می‌گويد با اين حال می‌خواهد به تلاش‌هايش ادامه دهد اما نه به اين صورت که فقط گفت‌وگويی با مقامات ايران انجام داده باشد.

 

او گفت: "من نمی‌خواهم که ضرب‌الاجلی تعيين کنم. من نمی‌خواهم بگويم که همه تلاش‌های خود را کرده‌ام. در عين حال هدف ما گفت‌وگوی صرف نيست. من نمی‌خواهم که در يک مدار بسته بچرخم و فقط با ايران بحث و گفت‌وگو کنم. گفت‌وگوهای ما بايد قائل به نتايج مشخص باشد."

 

آمانو همچنين گفت: "سازمان بين‌المللی انرژی اتمی و شخص من متعهد به انجام گفت‌وگو هستيم. ما گفت‌وگوهای بيشتری انجام می‌دهيم. معتقدم راهی که به حل مسئله هسته‌ای ايران منجر می‌شود از طريق گفت‌وگو حاصل خواهد شد."

 

رئيس آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در ادامه اتهام مقامات ايران را که او را عروسک خيمه‌شب‌بازی ايالات متحده می‌نامند، رد کرد و گفت: "من با همه کشورهای عضو روابط نزديکی دارم. ايالات متحده يکی از اعضای بسيار مهم است. ايران هم يک عضو مهم است و آن‌چه ما انجام می‌دهيم بايد متضمن دغدغه‌ها و علاقه‌مندی‌های ايران نيز باشد. اما ايران اين تعهدات را به تمام و کمال رعايت نکرده است."

 

يوکيا آمانو از سال ۲۰۰۹ رياست آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را عهده‌دار شده است. او در اين مصاحبه تأکيد کرد که آماده است يک دوره چهار ساله ديگر نيز اين سمت را برعهده بگيرد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

و پیام این است که آمانو نوکر دربست آمریکاست.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما