خانه | خبر | اخبارایران

بان کی مون از سفر خود به تهران دفاع کرد

شنبه, 1391-06-11 13:46
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دبير کل سازمان ملل متحد از سفر مناقشه‌انگيز خود به ايران و شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد دفاع کرد و گفت او از اين سفر استفاده کرده تا به مقامات ايران در رابطه با مسائل حقوق بشر و برنامه هسته‌ای اين کشور فشار بياورد.

‌بان کی مون روز جمعه، ۳۱ اوت (۱۰ شهريور) پس از بازگشت از تهران و در فرودگاه دوبی به خبرنگار رويترز گفت: "من به قدرت ديپلماسی اعتقاد دارم. من به گفت‌وگو اعتقاد دارم. من به ايجاد تعهد اعتقاد دارم. اين دقيقأ همان کاری بود که در طول سفرم به تهران انجام دادم."

او اگرچه تأييد کرد که از پاسخ‌های مقامات ايران راضی نشده، اما اتهاماتی را که ايالات متحده و اسرائيل مبنی بر بازيچه شدن او توسط ايران مطرح کرده‌اند، رد کرد.

بان کی مون گفت: "به نظرم اين مسئله نبايد محل مناقشه باشد. من به‌عنوان دبير کل سازمان ملل متحد متعهدم که با همه اعضای اين سازمان تعامل داشته باشم."

بان کی مون: من به‌عنوان دبير کل سازمان ملل متحد متعهدم که با همه اعضای اين سازمان تعامل داشته باشم

اين نخستين سفر بان کی مون به ايران در طول دوران شش ساله رياست او در سازمان ملل متحد بود که به قصد حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد که متشکل از ۱۲۰ کشور در حال توسعه است، انجام شد.

ايران که اکنون به خاطر تحريم‌های اقتصادی بين‌المللی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود و حمايت‌هايش از حکومت بشار اسد در سوريه منزوی شده‌ است از اين اجلاس سود برد تا بتواند تصويری از قدرت ديپلماتيک خود نشان دهد.

پيش از اين اجلاس، واشنگتن آشکارا از بان کی مون خواسته بود که آن را تحريم کند. سخنگوی وزارت امور خارجه ايالات متحده گفته بود که ايران از اين فرصت استفاده می‌کند تا نگاه‌ها را از شکست‌هايی که خورده است، منحرف کند.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل نيز از دبير کل سازمان ملل متحد خواسته بود که سفرش به تهران را لغو کند و آن را "اشتباهی بزرگ" خوانده بود.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما