خانه | خبر | اخبارایران

"ايران سانتريفوژهای خود را دو برابر کرده است"

پنجشنبه, 1391-06-09 22:01
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود اعلام کرده است که ايران تعداد سانتريفوژهای خود به‌منظور غنی سازی اورانيوم را در سايت زيرزمينی فردو بيش از دو برابر کرده است.

رويترز امروز پنج‌شنبه ۹ شهريورماه (۳۰ اوت) نوشت بر پايه گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که امروز در وين منتشر شد، تعداد سانتريفوژهای ايران از يک هزار و ۶۴ به دو هزار و ۱۴۰ رسيده است.

با اين حال اين گزارش افزوده است که سانتريفوژهای جديد ايران هنوز عملياتی نشده‌اند.

برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران از سوی کشورهای غربی به ديده ترديد نگريسته می‌شود. اين کشورها احتمال می‌دهند که ايران تحت لوای برنامه هسته‌ای صلح‌آميز در صدد دستيابی به سلاح هسته‌ای است، ادعايی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

گزارش آژانس در مورد بازرسی از پايگاه نظامی پارچين آورده است پاکسازی‌های گسترده اين پايگاه در راه تحقيقات آژانس مانع ايجاد کرده است

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز امروز در شانزدهمين اجلاس سران کشورهای غيرمتعهد بار ديگر تأکيد کرد که ايران در پی دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست اما از حق خود برای رسيدن به انرژی هسته‌ای صلح‌آميز دست نمی‌کشد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود همچنين گفته است تهران از سال ۲۰۱۰ ميلادی اورانيوم ۱۸۹ کيلوگرمی غنی‌شده با عيار بالا توليد کرده است.

اين گزارش در مورد بازرسی از پايگاه نظامی پارچين نيز آورده است پاکسازی‌های گسترده اين پايگاه در راه تحقيقات آژانس ايجاد کرده است.

آژانس تکرار کرده است که "بدون تأخير" نيازمند بازرسی از پارچين است.

بازديد از پارچين يکی از موارد مورد اختلاف در مذاکرات جمهوری اسلامی و آژانس است.

چند ماه پيش تصاوير ماهواره‌ای از پارچين منتشر شد و اعلام گرديد که ايران در حال پاکسازی مواد هسته‌ای از اين پايگاه است. ايران تاکنون با رد اين موضوع بازديد از پارچين را به دليل آنکه آن را ربطی به برنامه هسته‌ای خود نمی‌داند نپذيرفته است.

به گفته ديپلمات‌های آژانس به نظر می‌رسد ايران سانتريفوژهای ديگری را نيز در راه دارد و آن‌ها را به‌خاطر حفاظت از حمله نظامی احتمالی در فردو پنهان کرده است.

تأسيسات فردو در اعماق کوهی در نزديکی شهر مذهبی قم ساخته شده است تا از حملات خارجی احتمالی مصون بماند.

اين ديپلمات‌ها احتمال می‌دهند در سايت فردو نزديک به سه هزار سانتريفوژ وجود داشته باشد.

گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات اين آژانس با ايران همچنان بدون نتيجه خاصی ادامه دارد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

حکومت جمهوری اسلامی ایران ، بسیار مایل است که اینطور بنمایاند که، فشار بر او کارگر نبوده. این دقیقا به معنی‌ ترس حکومت از آن است. از این رو حکومت مایل است که بگوید فعالیت اتمی‌ خود را شدت می‌بخشد. به این روش سه‌ هدف را دنبال می‌کند.

۱- فشار را از روی خود، که آن را خطری برای حکومت خود میدند، کم کند. (از این روش که نشان دهد فشار نه تنها بی‌ اثر است، بلکه نتیجه معکوس نیز خواهد داد)

۲- احتمالا دولت اسرائیل به تاسیسات اتمی‌ حمله هوایی کند. ( این از نظر حکومت جمهوری اسلامی مانند یک نعمت آسمانی است)

۳- مساله حقوق بشر و دیکتاتوری در ایران را بی‌ اهمیت نماید

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما