خانه | خبر | اخبارایران

"صدای فرهاد بدون مجوز پخش نمی‌شود"

پنجشنبه, 1391-06-09 19:08
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

قائم‌مقام مدير شبکه آموزش گفت چنانچه مرکز موسيقی صداوسيما مجوز پخش نداشته باشد، صدای فرهاد، خواننده فقيد ايرانی از اين شبکه پخش نمی‌شود.

اسرافيل علمداری، قائم مقام مدير شبکه آموزش، امروز پنج‌شنبه نهم شهريورماه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: "برنامه «دستان» اگر از خانواده‌ فرهاد مهراد،‌ مرکز موسيقی و سرود صداوسيما و يا شبکه آموزش مجوز پخش نداشته باشد، صدای اين خواننده را پخش نمی‌‌کند."

وی افزود: "اگر برای پخش ترانه‌های فرهاد، مجوز قانونی داشته باشيم، آنها را پخش می‌کنيم و در غير اين صورت، پخش نخواهد شد."

علمداری با بيان اينکه برنامه "دستان" نمی‌تواند موسيقی غيرقانونی پخش کند افزود: "اگر مرکز موسيقی صداوسيما مجوز ندهد، موسيقی هر کسی که باشد، جلوی آن گرفته می‌شود و نمی‌توانيم آن را پخش کنيم."

آثار فرهاد از مضامين اجتماعی برخوردار بودند. در سال‌های پيش از انقلاب بسياری از جوانان روشنفکر ايران با ترانه‌های او دمخور بودند

نهم شهريورماه، دهمين سالگرد درگذشت فرهاد در حالی سپری می‌شود که با وجود حکم دادگاه مبنی بر ممنوع بودن پخش آثار اين هنرمند، اين آثار همچنان از صداوسيما پخش می‌شود.

خبرگزاری فارس روز گذشته هشتم شهريور نوشت، در مجله موسيقی "دستان" که هر هفته ساعت ٢٢ از شبکه آموزش پخش می‌شود، قرار است، ترانه‌هايی از فرهاد در کنار ترانه‌های ديگری از ناصر عبداللهی و محمد اصفهانی خوانندگان ايرانی، پخش شود.

اين در حالی است که يکم شهريورماه جاری، صالح نيکبخت وکيل حقوقی خانواده فرهاد در يک نشست خبری از ممنوع شدن پخش آثار وی از صداوسيما خبر داده بود.

صالح نيکبخت در اين نشست گفته بود در پی طرح دعوی از سوی خانواده فرهاد مهراد، پيرامون جلوگيری از پخش آثار اين خواننده در صداوسيما، دادگاه عمومی حقوقی، نهم مردادماه سال جاری دستور موقت جلوگيری از پخش آثار فرهاد را از تمامی کانال‌های راديو و تلويزيون صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران صادر کرد.

ازسوی ديگر، تارنمای روزنامه ايران به نقل از حسين تقی‌پور، رئيس مرکز موسيقی و سرود صداوسيما چهارم شهريورماه سال جاری درباره پخش نشدن صدای فرهاد از شبکه‌های تلويزيونی و راديويی نوشته بود: "هم‌اکنون مشغول بررسی اين موضوع هستيم، اما هيچ اقدامی مبنی بر نفی يا اثبات اين کار انجام نداده‌ايم."

وی افزوده بود: "فرهاد يک چهره ملی برای کشور بوده و مردم ما هم به ايشان علاقه‌مند بوده و هستند. مردم ما بايد از اين وضعيت و نعمتی که خدا در اختيارشان قرار داده است بهره ببرند. همسر فرهاد نيز وارث ايشان است و حق پيگيری دارند."

فرهاد مهراد، خواننده، نوازنده و آهنگساز صاحب سبک ايرانی زاده ی‌ماه ۱۳۲۲ در لنگرود گيلان بود و آثارش با چند نسل از مردم ايران رابطه برقرار کرد.

وی در سال‌های پيش از انقلاب، ترانه "اگه يه جو شانس داشتيم" را برای دوبله‌ فيلم "بانوی زيبای من" خواند. در سال ۱۳۴۸ فرهاد برای ترانه "مرد تنها" با آهنگ اسفنديار منفردزاده و شعر ی در فيلم "رضا موتوری" به کارگردانی مسعود کيميايی آواز خواند.

در ۱۳۵۰ ترانه "جمعه"، کار منفردزاده و قنبری را برای فيلم "خداحافظ رفيق" به کارگردانی امير نادری، در ۱۳۵۱ ترانه "خسته" را برای فيلم "زنجيری"، و در ۱۳۵۶ ترانه "سقف" کار منفردزاده و ايرج جنتی عطايی را برای فيلم "ماهی‌ها در خاک می‌ميرند" خواند.

از ديگر آثار اين هنرمند می‌توان به آلبوم‌های "وحدت"، "خواب در بيداری" و "برف" اشاره کرد. آثار فرهاد از مضامين اجتماعی برخوردار بودند. در سال‌های پيش از انقلاب بسياری از جوانان روشنفکر ايران با ترانه‌های او دمخور بودند.

فرهاد براثر بيماری هپاتيت سی و عوارض کبدی ناشی از آن در خرداد ۱۳۸۱ برای درمان به فرانسه رفت و در نهم شهريور همان سال پس از مدتی اغما در بيمارستان، هنگام ۵۹ سالگی درگذشت. وی در ۱۳ شهريور در گورستان تيه پاريس به خاک سپرده شد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آیا این**** همسر فرهاد که با تحریک سیاسیون *** چپی ادامه دارد ،نفعی برای مردم ایران دارد و یا اینکه این خود نمایی و به عبارت دیگر تقلید از چپ روی *** شجریان است و در یک کلام پوپولیسم کور جهت حمله به دولت احمدی نژاد و خدمت به دشمنن مردم مسلمان ؟ اشعار سیاسی جهت انعکاس در جامعه و ارتقاع فرهنگ و روحیه انقلابی مردم بیان شده است و اگر پخش نشوند،به ضرر جامعه است.لذا بهتر است از این بازی سیاسی علیه دولت و ن ظام .ج. ا دوری نمود. سؤال من از این روشنفکر ***** این است:اگر ارشاد مانع از پخش صدای فرهاد میشد،چه می گفتید و چه می کردید؟مطمئنأ مسؤلین نظام را سانسورچی تلقی نموده و انان را به دشمنی علیه موسیقی و ادبیات متهم کرده و می فرمودید که چون فرهاد حزب اللهی نیست صدای او را ممنوع کرده اند و از این طریق فرهاد را بتی چون شجریان می تراشیدید و اشگ تمساح برایش می ریختید. توجه به مصاحبه های (همای)شاعر و خواننده گروه مستان و گله های بی شمار او و گروهش از عدم پخش برنامه های این گروه از صدا و سیما و نیز عدم اجازه برای اجرای کنسرت در ایران، دوگانگی فکری و شخصیتی سیاسیون و هنرمندان ایرانی مخالف رژیم را نشانگر است.البته به غیر از علل فوق ،مادیّات هم نقش مؤثری دارد و احتمال دارد **** والا پیامدار,محمّد گفتی که یک دیار هرگز به ظلم و جور نمی ماند بر پا و استوار هر گز هرگز در چنگ پر تبرک آن نازنین عبا دیرینه ای محمّد جا هست بیش وکم آزاده را که تیغ کشیده است بر ستم

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما