خانه | خبر | اخبارایران

"ايران ۳۵۰ سانتريفيوژ زيرزمينی جديد نصب کرده است"

چهارشنبه, 1391-06-08 16:03
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

چند ديپلمات در وين از احتمال انتشار گزارش‌ جديدی که در اواخر هفته جاری به اعضای آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ابلاغ می‌شود، خبر دادند که در آن آمده است ايران از ماه مه به اين سو، ۳۵۰ سانتريفيوژ جديد در تأسيسات هسته‌ای زيرزمينی فردو نصب کرده است.

روزنامه جروسالم پست امروز چهارشنبه هشتم شهريورماه (۲۹ اوت) به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته است ايران در تأسيسات فردو اورانيوم را تا درجه خلوص ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کند که درجه خلوص اين اورانيوم را به سادگی می‌توان به ۹۰ درصدی که برای ساختن بمب اتمی مورد نياز است، رساند.

تأسيسات فردو در اعماق کوهی در نزديکی شهر مذهبی قم ساخته شده است تا از حملات خارجی احتمالی مصون بماند.

به گفته اين ديپلمات‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در عين حال انتظار می‌رود آژانس در گزارش جديد خود ايران را به‌خاطر فعاليت‌های پاکسازی‌اش در پايگاه نظامی پارچين مورد مؤاخذه قرار دهد.

در حالی که گفته می‌شد مقامات ایران احتمالأ به دیپلمات‌های حاضر در اجلاس جنبش غیرمتعهدها اجازه بازدید از پارچین را خواهند داد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران امروز گفت محمود احمدی‌نژاد مجوز بازدید از تأسیسات نطنز را صادر کرده است

به گفته اين ديپلمات‌ها، تداوم اقدامات ايران برای پاکسازی پايگاه پارچين که با هدفِ از بين بردن مدارک مربوط به فعاليت‌های هسته‌ای احتمالی در اين سايت صورت می‌گيرد، احتمالأ باعث می‌شود که بازرسی‌ از اين پايگاه کار بيهوده‌ای شود.

بنا به اين گزارش مقامات ايران روز دوشنبه، ششم شهريور (۲۷ اوت) اعلام کردند که احتمالأ به ديپلمات‌هايی که در اجلاس جنبش غيرمتعهدها در هفته جاری حضور دارند، اجازه بازديد از پايگاه نظامی پارچين را خواهند داد.

اين در حالی است که منابع خبری ايران امروز نوشتند علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران گفته است محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور اين کشور مجوز بازديد اعضای جنبش غير متعهدها از تأسيسات غنی‌سازی اورانيوم در نطنز را صادر کرده است.

وزير امور خارجه ايران به بازديد از پايگاه پارچين اشاره‌ای نکرد.

کارشناسان هسته‌ای سازمان ملل متحد احتمال می‌دهند که پايگاه پارچين برای آزمايش‌ مواد منفجره هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته باشد.

روزنامه جروسالم پست معتقد است که بازديد نمايندگان اجلاس جنبش غيرمتعهدها از پايگاه نظامی پارچين به از بين بردن نگرانی‌های غرب يا نمايندگان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که مذاکراتشان با نمايندگان ايران در روز جمعه بدون هيچ توافقی به پايان رسيد، چندان کمکی نخواهد کرد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما